بررسی رابطه بین هزینه نمایندگی و استراتژی های رشد با ارزش افزوده نقدی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
تعداد 146 صفحه در فایل word
کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی
بررسی رابطه بین هزینه نمایندگی و استراتژی های رشد با ارزش افزوده نقدی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
چکیده:
هزینههای نمایندگی از ناهمسویی منافع مالکین و مدیران شرکتها و در نتیجه تفکیک مالکیت و کنترل ایجاد میشوند. مدل نمایندگی یکسری مکانیسمهای راهبردی را شناسایی میکند که منافع نمایندگان و مالکان را همسو کرده و هزینههای نمایندگی را کاهش میدهد. تعارضات نمایندگی بین مدیران و سهامداران احتمالا از طریق فعالیتهای نظارتی سهامدارن نهادی کاهش پیدا میکند. توجه به رشد شرکت، یکی از راهکارهای اساسی برای موفقیت و دستیابی به سهم بیشتری از بازار در رقابت با رقبای دیگر معرفی شده است. ارزش افزوده بیانگر ثروتی است که واحد تجاری میتواند بین سرمایهگذاران، کارمندان و دولت توزیع کند، در حالی که سود نشانگر بازده سهامداران است، سایر اجزای ارزش افزوده، بازده سایر افراد ذینفع یعنی دولت، کارمندان و بستانکاران را منعکی میکند. هدف این پژوهش بررسی بررسی رابطه بین هزینه نمایندگی و استراتژیهای رشد با ارزش افزوده نقدی در بین شرکت های صنعتی پذیرفته شده در بورس تهران میباشد. تعداد فرضیات مورد آزمون در این پژوهش 9 فرضیه میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش کاربردی میباشد. این پژوهش از نظر منطق اجرای پژوهش از نوع استقرایی، از نظر زمان انجام پژوهش طولی و از نظر نحوهی اجرای پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نظر ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشند. روش نمونهگيری اين پژوهش روش حذف سيستماتيک(جدول فیلترینگ) میباشد. دادهها از طریق نرمافزار رهآورد نوین جمعآوری شدند و برای تجریه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS، EVIEWS 8 و Excel استفاد شده است. با توجه به نتایج پژوهش بین استراتژی رشد دارایی و استراتژی نقدینگی با هزینه نمایندگی و بین استراتژی رشد فروش با ارزش افزوده نقدی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین استراتژی رشد نقدینگی و ارزش افزوده نقدی ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. ولی بین استراتژی رشد فروش، پتانسیل رشد با هزینه نمایندگی و بین استراتژی رشد دارایی و استراتژی پتانسیل رشد با ارزش افزوده نقدی هیچ رایطهای وجود ندارد.
کلمات کلیدی: هزینه نمایندگی، استراتژی رشد، ارزش افزوده نقدی، بورس اوراق بهادار تهران.