%46تخفیف

بررسی رابطه اندازه شرکت با ساختار سرمایه با تاکید بر سطوح مختلف رقابت بازار محصول ، سودآوری و نقدینگی در شرکت های کوچک و متوسط

تعداد 129 صفحه در فایل word

کارشناسی­ارشد”M.A

مدیریت بازرگانی، گرایش مالی

 

بررسی رابطه اندازه شرکت با ساختار سرمایه با تاکید بر سطوح مختلف رقابت بازار محصول ، سودآوری و نقدینگی در شرکت های کوچک و متوسط

چکیده

هدف این تحقیق بررسی این موضوع است که آیا سطوح مختلف رقابت در بازار ، سودآوری و نقدینگی بر رابطه بین اندازه و ساختار سرمایه در شرکت های کوچک و متوسط موثر است؟ بدین منظور چهار فرضیه اصلی تدوین و از طریق اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی بین سال های 1381 تا 1390 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد ارتباط میان اندازه شرکت و اهرم مالی غیرجاری در شرکت های متوسط بیشتر از شرکت های کوچک می باشد. همچنین نتایج نشان داد که ارتباط میان اندازه شرکت و اهرم مالی غیرجاری در دسته شرکت های کوچک و دسته شرکت های متوسط در سطوح (بالا / پایین) رقابت بازار متفاوت می باشد. افزون بر این نتایج نشان داد که ارتباط میان اندازه شرکت و اهرم مالی جاری در دسته شرکت های کوچک در سطوح (بالا / پایین) رقابت بازار متفاوت می باشد و نتایج نشان داد که ارتباط میان اندازه شرکت و اهرم مالی غیرجاری در دسته شرکت های کوچک و دسته شرکت های متوسط در سطوح  (بالا / پایین) سودآوری متفاوت می باشد. همچنین نتایج نشان داد که ارتباط میان اندازه شرکت و اهرم مالی جاری در دسته شرکت های کوچک و دسته شرکت های متوسط در سطوح (بالا / پایین) سودآوری متفاوت می باشد. همچنین نتایج نشان داد که ارتباط میان اندازه شرکت و اهرم مالی غیرجاری در دسته شرکت های کوچک و دسته شرکت های متوسط در سطوح (بالا / پایین) نقدینگی متفاوت می باشد. و افزون بر این نتایج نشان داد که ارتباط میان اندازه شرکت و اهرم مالی جاری در دسته شرکت های کوچک در سطوح (بالا / پایین) نقدینگی متفاوت می باشد.

کلیدواژه ها: ساختار سرمایه، رقابت در بازار ، سودآوری و نقدینگی، اندازه

فهرست مطالب

1- فصل اول: کلیات تحقیق

1-1- مقدمه:………………………………………………………………………………………………………. 2

1-2- بیان مساله:………………………………………………………………………………………………….. 2

1-3- پرسش تحقيق:……………………………………………………………………………………………… 5

1-4- اهداف و ضرورت تحقیق:…………………………………………………………………………………. 5

1-5- فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………….. 5

1-6-روش شناسی تحقیق:……………………………………………………………………………………….. 7

1-7- خلاصه فصل:………………………………………………………………………………………………. 8

 

2- فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………… 10

2-2- ساختار سرمایه…………………………………………………………………………………………….. 10

2-3- فرصت های رشد و ساختار سرمایه (اهرم مالی)………………………………………………………….. 13

2-4- عوامل تاثیر گذار بر ساختار سرمایه………………………………………………………………………. 14

2-5- نقدینگی…………………………………………………………………………………………………… 14

2-6- شاخص های سنتی اندازه گیری نقدینگی………………………………………………………………… 15

2-7- شاخص های نوین اندازه گیری نقدینگی…………………………………………………………………. 15

2-8- اهرم مالی…………………………………………………………………………………………………. 16

2-9- مباني نظري ارتباط اهرم مالي و سرمايه گذاري…………………………………………………………. 17

2-10- سودآوری……………………………………………………………………………………………….. 18

2-11- رابطه ساختار سرمايه و سودآوري……………………………………………………………………… 21

2-12- رقابت بازار محصول……………………………………………………………………………………. 22

2-13- تأثير رقابتي بودن بازار محصول بر هزينه هاي نمايندگي…………………………………………….. 24

2-14-رابطه اندازه شرکت با ساختار سرمایه با تاکید بر سطوح مختلف رقابت بازار محصول، سودآوری و   نقدینگی

…………………………………………………………………………………………………………………… 25

2-15- پيشينه تحقيق در جهان……………………………………………………………………………… 26

2-15-1- پیشینه تحقیقات داخلی…………………………………………………………………… 26

2-15-2- پیشینه تحقیقات خارجی………………………………………………………………….. 28

2-16- خلاصه تحقیقات…………………………………………………………………………………….. 30

2-17- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………….. 34

 

3- فصل سوم: روش تحقیق

3-1- دیپاچه…………………………………………………………………………………………………….. 36

3-2-جامعه آماری تحقیق………………………………………………………………………………………. 36

3-3- تعیین حجم نمونه تحقیق…………………………………………………………………………………. 37

3-4-فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………. 37

3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………….. 39

3-5-1- روش تحقیق از نظر ماهيت و محتوايي……………………………………………………. 39

3-5-2- روش تحقیق از نظر هدف…………………………………………………………………. 39

3-5-3- انجام تحقیق…………………………………………………………………………………. 39

3-6- روش گرد آوري اطلاعات………………………………………………………………………………… 40

3-7-مدل های تحقیق……………………………………………………………………………………………. 40

3-8- تعریف متغيرها و نحوه محاسبه آن ها  …………………………………………………………………… 42

3-9- تابع آماره (روش واکاوی مدل ها)……………………………………………………………………….. 46

3-9-1 روش داده های پانل…………………………………………………………………………. 46

3-9-1-1- روش اثراث ثابت…………………………………………………………….. 47

3-9-1-2 – آزمون هاسمن………………………………………………………………… 48

3-9-2 – آزمون معنی دار بودن مدل………………………………………………………………… 49

3-9-3- آزمون معنی دار بودن ضرایب……………………………………………………………… 49

3-9-4-آزمون مربوط به بررسی نرمال بودن توزیع متغییرها………………………………………. 50

3-9-5- آزمون مربوط به مفروضات مدل رگرسیون خطی………………………………………… 50

3-9-5-1-فرض نرمال بودن باقیمانده ها…………………………………………………. 51

3-9-5-2-فرض عدم وجود همخطی بین متغییرهای مستقل……………………………. 51

3-9-5-3-فرض مستقل بودن باقیمانده ها……………………………………………….. 51

 

 

 

4- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1-مفدمه………………………………………………………………………………………………………. 53

4-2- آمار توصیفی………………………………………………………………………………………………. 53

4-3- تحلیل همبستگی………………………………………………………………………………………….. 57

4-4-آزمون فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………. 59

4-4-1- نتایج آزمون مدل (1-1)……………………………………………………………………. 59

4-4-2- نتایج آزمون مدل (1-2)……………………………………………………………………. 61

4-4-1- نتایج آزمون مدل (2-1)……………………………………………………………………. 62

4-4-2- نتایج آزمون مدل (2-2)……………………………………………………………………. 64

4-4-3- نتایج آزمون مدل (2-3)……………………………………………………………………. 65

4-4-4- نتایج آزمون مدل (2-4)……………………………………………………………………. 67

4-4-1- نتایج آزمون مدل (3-1)……………………………………………………………………. 68

4-4-2- نتایج آزمون مدل (3-2)……………………………………………………………………. 69

4-4-3- نتایج آزمون مدل (3-3)……………………………………………………………………. 71

4-4-4- نتایج آزمون مدل (3-4)……………………………………………………………………. 72

4-4-1- نتایج آزمون مدل (4-1)……………………………………………………………………. 74

4-4-2- نتایج آزمون مدل (4-2)……………………………………………………………………. 75

4-4-3- نتایج آزمون مدل (4-3)……………………………………………………………………. 76

4-4-4- نتایج آزمون مدل (4-4)……………………………………………………………………. 78

4-5- خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………… 79

5- فصل پنچم: نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1-مفدمه………………………………………………………………………………………………………. 81

5-2- خلاصه تحقيق…………………………………………………………………………………………….. 81

5-3- در اين قسمت نتايج آزمون فرضيات بطور جداگانه ارائه مي‌شود………………………………………… 82

5-3-1- نتايج آزمون فرضيه اول…………………………………………………………………………… 82

5-3-2- نتيجه فرضيه دوم…………………………………………………………………………………… 82

5-3-3- نتيجه فرضيه سوم………………………………………………………………………………….. 83

5-3-4- نتيجه فرضيه چهارم………………………………………………………………………………… 84

5-4-نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………… 85

5-5- بررسی نتایج تحقیق با تحقیقات مشابه …………………………………………………………………… 86

5-6- پيشنهادهای برخاسته از تحقیق……………………………………………………………………………. 88

5-7- محدوديت‌هاي تحقيق…………………………………………………………………………………….. 89

5-8- خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………… 90

 منابع……………………………………………………………………………………………………………… 91

پیوست های آماری………………………………………………………………………………………………. 98

فهرست جداول

خلاصه تحقیقات داخلی…………………………………………………………………………………………. 30

خلاصه تحقیقات خارجی……………………………………………………………………………………….. 32

انتخاب نمونه آماری تحقیق……………………………………………………………………………………… 37

نحوه اندازه گیری متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………… 42

خوشه بندی………………………………………………………………………………………………………. 45

آمارتوصیفی متغیرهای کمی…………………………………………………………………………………….. 53

آمارتوصیفی متغیرهای کیفی…………………………………………………………………………………….. 57

ضرایب همبستگی متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………. 58

آزمون مدل (1-1)……………………………………………………………………………………………….. 59

 آزمون مدل (1-2)………………………………………………………………………………………………. 61

 آزمون مدل (2-1)………………………………………………………………………………………………. 62

 آزمون مدل (2-2)………………………………………………………………………………………………. 64

 آزمون مدل (2-3)………………………………………………………………………………………………. 65

 آزمون مدل (2-4)………………………………………………………………………………………………. 67

 آزمون مدل (3-1)………………………………………………………………………………………………. 68

 آزمون مدل (3-2)………………………………………………………………………………………………. 69

 آزمون مدل (3-3)………………………………………………………………………………………………. 71

 آزمون مدل (3-4)………………………………………………………………………………………………. 72

 آزمون مدل (4-1)………………………………………………………………………………………………. 74

 آزمون مدل (4-2)………………………………………………………………………………………………. 75

 آزمون مدل (4-3)………………………………………………………………………………………………. 76

 آزمون مدل (4-4)………………………………………………………………………………………………. 78

 

 

 

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo