%46تخفیف

بررسی تأثیر ویژگی¬های شخصیتی بر رفتار نوآورانه از طریق مشتری-گرایی( مورد مطالعه هتل¬های 4 و 5 ستاره جزیره کیش)

تعداد 98صفحه در فایل word

كارشناسي ارشد

بررسی تأثیر ویژگی¬های شخصیتی بر رفتار نوآورانه از طریق مشتری-گرایی( مورد مطالعه هتل¬های 4 و 5 ستاره جزیره کیش)

چکیده:

عملکرد موفق و بقای هر کسب و کار در محیط رقابتی به عوامل مهمی همچون نوآوری و مشتری­گرایی بستگی دارد، همچنین کلید نوآوری رفتار نوآورانه کارکنان در سازمان است. با توجه به تأکید فزاینده دانشمندان بر امکان پیش­بینی رفتارهای مشتری­گرا و عملکرد مطلوب کارکنان از طریق صفات شخصیتی آن­ها، این پژوهش با هدف بررسی رابطه صفات شخصیتی کارکنان با مشتری­گرایی و رفتار نوآورانه آن­ها انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را 250 نفر از کارکنان هتل­های 4 و 5 ستاره جزیره کیش تشکیل می­دهند که از این تعداد، با استفاده از جدول جرسی و موررگان، 148 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده­اند. روش تحقیق، توصیفی – پیمایشی و از نوع کاربردی است. طرح نمونه­گیری، احتمالی بوده و از روش نمونه­گیری تصادفی ساده استفاده شده است. همچنین برای سنجش متغیرهای تحقیق، از پرسشنامه­ای با طیف 5 گزینه­ای لیکرت با محتوای 30 سوال استفاده شده که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی صوری و سازه، همچنین آلفای کرانباخ مورد تأیید قرار کرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزار PLS استفاده گردیده و نتایج به دست آمده حاکی از آن است که، ویژگی­های شخصیتی ثبات عاطفی، سازگاری و مشتری­گرایی بر رفتار نوآورانه تاثیر معنی­داری دارد. در مقابل ویژگی وظیفه­شناسی بر رفتار نوآورانه نمی­تواند اثر معنی­داری داشته باشد. همچنین نتایج نشان داد ویژگی سازگاری و وظیفه­شناسی بر مشتری­گرایی اثر معنی­داری دارد. ولی صفت ثبات عاطفی بر مشتری­گرایی اثر معنی­داری ندارد. همچنین متغیر مشتری­گرایی به عنوان متغیر میانجی رابطه میان ویژگی­های شخصیتی وظیفه­شناسی و سازگاری با رفتار نواورانه را واسطه­گری می­کند ولی رابطه میان ثبات عاطفی و رفتار نوآورانه را میانجی­گری نمی­کند. 

واژگان کلیدی: ویژگی­های شخصیت، سازگاری، وظیفه­شناسی، ثبات عاطفی، مشتری­گرایی، رفتار نوآورانه

فهرست مطالب

پیوستها ح‌

فصل اول. 7

1-1) مقدمه. 3

1-2) بیان مساله و تبیین موضوع. 4

1-3) ضرورت و اهمیت انجام تحقیق. 6

1-4) اهداف پژوهش… 8

1-5) فرضیه های پژوهش… 8

1-6) قلمرو پژوهش… 9

1-6-1)  قلمرو موضوعی.. 9

1-6-2) قلمرو زمانی.. 10

1-6-3) قلمرو مکانی.. 10

1-7) تعریف عملیاتی واژگان کلیدی تحقیق. 10

1-7-1) ویژگیهای شخصیتی.. 10

1-7-2) مشتریگرایی.. 10

1-7-3) رفتار نوآورانه. 11

فصل دوم. 12

2-1) مبانی نظری.. 13

2-1-1) نوآوری.. 13

2-1-2) مدیریت نوآور. 16

2-1-3) نواندیشی در کارکنان. 16

2-1-4) رفتار نوآورانه کارکنان. 16

2-1-5) عوامل رفتاری مرتبط با رفتار نوآورانه. 18

2-1-6) مشتریگرایی.. 18

2-1-7) سازمان مشتري گرا 20

2-1-8) مدير مشتري گرا 21

2-1-9) کارکنان مشتريگرا 21

2-1-10) شخصیت.. 21

2-1-11) رویکرد صفات.. 23

2-2) پیشینهی پژوهش… 28

2-2-1) پژوهش های داخلی.. 28

2-2-2) پژوهش های خارجی.. 29

2-3) چارچوب مفهومی و تبیین مدل پژوهش… 31

2-3-1) ویژگیهای شخصیتی و رفتار نوآورانه. 31

2-3-2) مشتریمحوری و رفتار نوآورانه. 31

2-3-3) ویژگیهای شخصیتی و مشتریگرایی.. 32

2-3-4)  نقش میانجی مشتریگرایی در رابطهی بین ویژگیهای شخصیت و رفتار نوآورانه. 33

فصل سوم. 12

3-1) روش پژوهش… 35

3-2) جامعه آماری.. 36

3-3) نمونه آماری.. 36

3-4) متغیرهای پژوهش… 37

3-4-1) متغیر مستقل تحقیق.. 37

3-4-2) متغیر وابسته تحقیق.. 37

3-4-3) متغیر میانجی تحقیق.. 37

3-5) روش و ابزار گردآوری دادهها 38

3-6) روایی و پایایی پرسشنامه. 39

3-6-1) روایی پرسشنامه. 39

3-6-2) پایایی پرسشنامه. 42

3-7) شیوه تجزیه و تحلیل داده ها 42

3-7-1) روشهاي آزمون آماري.. 43

3-7-2) مدلسازی معادلات ساختاری.. 43

3-7-3) روش حداقل مربعات جزئی (PLS) براي مدل ساختاري.. 43

فصل چهارم. 35

4-1) آمارتوصيفي: 46

4-1-1) ويژگي جامعه آماري پاسخ دهندگان بر حسب جنسيت: 47

4-1-2) ويژگي جامعه آماري پاسخ دهندگان بر حسب سن: 48

4-1-3) ويژگي جامعه آماري پاسخ دهندگان بر حسب تحصيلات: 49

4-1-4) ويژگي جامعه آماري پاسخ دهندگان بر سابقه کاری: 50

4-1-5) ويژگي جامعه آماري پاسخ دهندگان بر حسب تاهل: 51

4-2) آمار استنباطي.. 52

4-2-1)  برسي نرمال بودن دادهها: 52

4-2-2)  بررسي مدل تحقيق: 53

4-2-3) بررسي شاخص هاي برازش مدل: 64

4-2-4) خلاصه نتايج فرضيه ها و مدل پيشنهادي.. 65

فصل پنجم. 67

5-1) مرور کلی تحقیق. 68

5-2) بحث و نتیجهگیري.. 69

5-3) پیشنهادات.. 74

5-3-1) پیشنهادات کاربردی.. 74

5-3-2) پیشنهاداتی برای پژوهشهای آتی.. 75

5-4) محدودیتهای پژوهش… 75

منابع و ماخذ ……………………………………………………………………………………………………………….. …………75

1) منابع فارسی   76

79………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2) منابع انگلیسی

 

فهرست جداول

جدول 2-1) بررسی صفات شخصیت در تحقیقات گذشته. 27

جدول3-1) سؤالات مربوط به هر یک از متغیرهای پژوهش…. 37

40    ………………………………………………………………………………………………… جدول 3-2) بررسی بارعاملی متغیرهای پژوهش

جدول4-1)  آمار توصیفی متغیرهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………..45

46    ………………………………………………………………………………. جدول4-2) توزيع فراواني مربوط به جنسيت پاسخ دهندگان

جدول4-3) توزيع فراواني مربوط به سن پاسخ دهندگان. 47

جدول4-4) توزيع فراواني مربوط به سطح تحصيلات پاسخ دهندگان. 48

جدول4-5) توزيع فراواني مربوط به سابقه کاری پاسخ دهندگان. 49

جدول4-6) توزيع فراواني مربوط به وضعیت تاهل پاسخ دهندگان. 50

جدول 4-7) نتايج آزمون نرمال بودن دادهها 51

جدول 4-8) تحليل پايايي نشانگرهاي متغير هاي مکنون. 55

جدول 4-9)  ضريب آلفاي کرونباخ و پايايي ترکيبي متغيرهاي تحقيق.. 56

جدول 4-10) روايي همگراي سازه‌هاي (متغيرهاي مكنون) تحقيق.. 57

جدول 4-11) نتايج مربوط به فرضيه اول تحقيق.. 58

جدول 4-12) نتايج مربوط به فرضيه دوم تحقيق.. 59

جدول 4-13) نتايج مربوط به فرضيه سوم تحقيق.. 59

جدول 4-14) نتايج مربوط به فرضيه چهارم تحقيق.. 60

جدول 4-15) نتايج مربوط به فرضيه پنجم تحقيق.. 60

جدول 4-16) نتايج مربوط به فرضيه ششم تحقيق.. 61

جدول 4-17) نتايج مربوط به فرضيه هفتم تحقيق.. 61

جدول 4-18) نتايج مربوط به فرضيه هشتم تحقيق.. 62

جدول 4-19) نتايج مربوط به فرضيه نهم تحقيق.. 62

جدول 4-20) نتايج مربوط به فرضيه دهم تحقيق.. 63

جدول 4-21)  شاخص هاي اشتراک (CV Com) و شاخص حشو(CV Red) 64

جدول4-22) خلاصه‌ي نتايج آزمون فرضيه. 64

 

فهرست نمودارها

نمودار 4-1.نمودار فراوانی مربوط به جنسيت پاسخ دهندگان. 49

نمودار 4-2.نمودار فراوانی مربوط به سن پاسخ دهندگان. 50

نمودار 4-3.نمودار فراوانی مربوط به سطح تحصيلات پاسخ دهندگان. 51

نمودار 4-4. نمودار فراوانی مربوط به سابقه کاری پاسخ دهندگان. 52

نمودار 4-5.نمودار فراوانی مربوط به وضعیت تاهل پاسخ دهندگان. 53

 

فهرست  شکل­ها

شکل2-1) مدل مفهومی تحقیق  32

52…………………………………………………………………………….. شکل 4-1) مدل مفهومی برازش شده در حالت تخمين استاندارد

53…………………………………………………………………………… شکل 4-2) مدل مفهومی برازش شده در حالت معناداری پارامترها

63……………………………………………………………………………………………………………………. شکل4-3)  شاخص هاي برازش مدل

شکل شماره 4-4 ) نتیجه نهایی از مدل تحقیق  65

پیوست­ها

پرسشنامه تحقیق  85

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo