%34تخفیف

بررسي تاثير نتايج بازخورد عملکرد بر انگيزش در سطح کارکنان (مورد مطالعاتي کارکنان سازمان جهاد کشاورزي استان گيلان)

تعداد 171صفحه در فایل word

کارشناسي ارشد

رشته مديريت دولتي

بررسي تاثير نتايج بازخورد عملکرد بر انگيزش در سطح کارکنان

(مورد مطالعاتي کارکنان سازمان جهاد کشاورزي استان گيلان)

چکيده

يکي از مهمترين بخشهاي کار مديريت ارائه بازخورد به کارمندان است. بازخوردها منجر به بهبود عملکرد ، اطمينان از رعايت استاندارد ها و برقراري ارتباط بين اهداف کسب و کار هستند.بازخورد شکلي از آموزش حين کار است که به کارمندان کمک ميکند ياد بگيرند که چه کاري بايد انجام دهند و چگونه بايد اين کار را انجام دهند. بازخورد در غالب دوشکل مثبت و منفي ظاهر مي شود که در هر دو شکل مفيد و موثر است . همانطور که ارتباطات براي انگيزش مهم است، تمرکز اين تحقيق بر روي بازخورد به عنوان جزيي از ارتباطات و تاثير آن بر انگيزش بنا نهاده شده است. هدف از انجام اين مطالعه اين است که مشخص کنيم بازخورد عملکرد چگونه مفاهيم فردي و اثرات احتمالي بر انگيزش را از طريق کاهش ابهام عملکرد ، بهبود رابطه مدير- کارمند ، تسهيل دستيابي به اهداف ، حمايت از پيشرفت و توسعه شخص و تطبيق و سازگاري با تغييرات منعکس ميکند . بازخورد عملکرد، بهبود اثربخشي فني و رفتاري کارکنان را موجب شده که آن هم در انگيزه کار منعکس مي گردد.

جامعه آماري اين پژوهش ،سازمان جهاد کشاورزي استان گيلان بوده و پژوهش بر اساس داده هاي جمع آوري شده از نمونه اي متشکل از 323 نفر از کارمندان اين سازمان انجام شده است. نتايج تحقيق نشان دادند که نتايج بازخورد عملکرد تاثير معناداري بر انگيزش کارکنان دارد.

کلمات کليدي : بازخورد عملکرد ، انگيزش ، کاهش ابهام عملکرد، ارتباطات ، رابطه مدير- کارمند ، دستيابي به اهداف، پيشرفت شخصي ، تطبيق با تغييرات .

 

فصل اول :کلیات پژوهش… 1

مقدمه. 2

1-1 ) بيان مسئله. 3

1-2) ضرورت و اهميت پژوهش… 6

1-3) اهداف تحقيق.. 7

1-4) سوالات تحقيق.. 7

1-5) فرضيه هاي پژوهش… 8

1-6) قلمرو تحقيق.. 9

1-6-1) قلمرو موضوعي.. 9

1-6-2) قلمرو زماني.. 10

1-6-2) قلمرو مکاني.. 10

1-6-3) جامعه آماري.. 10

1-7) تعريف مفهومي و عملياتي متغيرها 10

1-8 ) تاريخچه وزارت جهاد کشاورزي.. 14

فصل دوم:ادبیات پژوهش… 15

مقدمه. 16

2-1 ) انگيزش… 17

2-2 ) اهميت انگيزش در يادگيري کارمندان. 20

2-3 ) انواع انگيزش… 21

2-4 ) تئوري هاي انگيزش… 22

2-4-1)تئوري سلسه مراتب نيازها 22

2-4-2) تئوري انگيزش بهداشت… 23

2-4-3) تئوري نيازهاي مك كلند. 24

2-4-4) تئوري هاي درون زاد و برون زاد. 25

2-4-4-1( تئوري هاي برون زاد. 25

2-4-4-2( تئوري هاي درون زاد. 26

2-5)بکارگيري نظريات انگيزش… 27

2-6)فنون انگيزش و کاربرد آنها در سازمان. 29

2-6-1)پاداش مالي و پولي.. 29

2-6-2)انگيزش از طريق طراحي شغل.. 29

2-6-3)تعديل کار هفتگي.. 30

2-6-4)شناور ساختن ساعات کار. 31

2-6-5) هدف گذاري.. 31

2-6-6) اشتراک مساعي.. 31

2-6-7) اصلاح رفتار. 32

2-6-8)عدالت در پرداختها 32

2-7) عملکرد. 32

2-8) ارزيابي عملکرد. 33

2-8-1) ديدگاه هاي سنتي و نوين در ارزيابي عملکرد. 36

2-8-2 ) بافت ارزشيابي عملكرد و دشواريهاي آن. 38

2-8-3) اهداف و اهميت ارزيابي عملکرد. 41

2-8-4) پيامدهاي ارزشيابي عملكرد و رابطه آن با انگيزش شغلي.. 44

2-9) ارتباطات سازماني.. 45

2-9-1)ضرورت برقراري ارتباط در مديريت… 47

2-10) ارتباطات و انگيزش… 48

2-11)بازخورد. 49

2-11-1) ضرورت بازخورد. 50

2-11-2) اهداف ضروري بازخورد. 51

2-11-3)فرق روشهاي بازخورد مثبت و منفي.. 52

2-11-4) بازخورد يک اتلاف وقت نيست… 53

2-11-5) رويکرد ساندويچي در بازخورد منفي.. 54

2-12)بازخورد عملکرد. 54

2-12-1)اثرات شخصي بازخورد عملکرد. 57

2-12-1-1)کاهش ابهام عملکرد درک شده 57

2-12-1-2)توسعه رابط مدير- کارمند درک شده 61

2-12-1-3)تسهيل دستيابي به اهداف درک شده 63

2-12-1-4)توسعه شخصي و تطبيق با تغييرات درک شده 66

2-13) پيشينه پژوهش… 69

2-13-1) پژوهش هاي خارجي.. 69

2-13-2) پژوهشهاي داخلي.. 72

2-14) نتيجه گيري و مدل مفهومي پژوهش… 74

فصل سوم: روش تحقیق.. 75

مقدمه. 76

3-1) روش تحقيق.. 76

3-1-1) تحقيق توصيفي.. 77

3-1-2) تحقيق پيمايشي.. 77

3-1-3) تحقيق علي.. 77

3-2) جامعه آماري، حجم نمونه و روش نمونه گيري.. 78

3-3) روش ها و ابزارهاي جمع آوري داده ها 80

3-4)متغيرهاي تحقيق.. 82

3-5) روش هاي و ابزار گرد آوري اطلاعات… 83

3-5-1)نحوه تهيه و گرد آوري سوالات پرسشنامه. 84

3-6) روايي و پايايي پرسشنامه ها 85

3-7) روش هاي تجزيه و تحليل داده ها 86

3-7-1) تجزيه و تحليل توصيفي داده هاي تحقيق.. 87

3-7-2) تجزيه و تحليل استنباطي داده هاي تحقيق.. 87

3-8) خلاصه فصل سوم. 88

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 89

مقدمه. 90

4-1)تجزيه و تحليل داده ها 90

4-1-1) تحليل هاي توصيفي.. 90

4-1-1-1) توزيع جنسيت پاسخ دهندگان. 91

4-1-1-2) تحصيلات پاسخ دهندگان. 92

4-1-1-3 )سابقه خدمت پاسخ دهندگان. 93

4-1-2) فراواني پاسخ ها به شاخصه هاي هر مولفه. 94

4-2) توصيف متغير ها 95

4-2-1)کاهش ابهام عملکرد درک شده 95

4-2-2)توسعه روابط مدير-کارمند درک شده 96

4-2-3)تسهيل دستيابي به اهداف درک شده 97

4-2-4) حمايت از پيشرفت شخصي درک شده 98

4-2-5)تطبيق با تغييرات درک شده 99

4-2-6)انگيزش… 100

4-3)تجزيه و تحليل استنباطي.. 101

4-3-1) بررسي نرمال بودن متغير ها 102

4-3-2)آزمون هاي آماري پارامتريک و ناپارامتريک… 110

4-3-3)آزمون فرضيه ها 114

4-3-3-1)آزمون فرضيه اصلي.. 114

4-3-3-2)آزمون فرضيه فرعي اول. 116

4-3-3-2) آزمون فرضيه فرعي دوم. 117

4-3-3-3) آزمون فرضيه فرعي سوم. 118

4-3-3-4) آزمون فرضيه فرعي چهارم. 119

4-3-3-5) آزمون فرضيه فرعي پنجم. 120

4-3-3-6) خلاصه آزمون فرضيه ها 121

فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات… 122

مقدمه. 123

5-1) نتايج آمار توصيفي.. 123

5-2) نتايج آزمون فرضيه ها 126

5-2-1)آزمون فرضيه اصلي.. 126

5-2-2) آزمون فرضيه فرعي اول. 127

5-2-3)آزمون فرضيه فرعي دوم. 128

5-2-4)آزمون فرضيه فرعي سوم. 128

5-2-5)آزمون فرضيه فرعي چهارم. 129

5-2-6)آزمون فرضيه فرعي پنجم. 130

5-3) محدوديتهاي پژوهش… 130

5-4)پيشنهاداتي براي تحقيقات آتي.. 131

5-5)پيشنهادات کاربردي در راستاي تحقيق.. 132

5-6)نتيجه گيري.. 134

منابع. 135

6-1) منابع فارسي.. 135

6-2) منابع لاتين.. 139

پيوستها 146

پيوست 1 : پرسشنامه. 146

پيوست 2 :نتايج تحليل داده ها توسط نرم افزار SPSS. 149

 

 

فهرست شکلها

عنوان

صفحه

شکل(1-1) : چارچوب مفهومي فرضيه ها

9

شکل(1-2): آرم رسمي وزارت جهاد کشاورزي جمهوري اسلامي ايران

14

شکل( 2-1) :سلسه مراتب نيازهاي مازلو

23

شکل (2-2 ): رابطه شدت بر انگيختگي با عملکرد

26

شکل (2- 3 ): تعارض اهداف سازماني و فردي

38

شکل(2-4) : رابطه بين ابهام، رضايت شغلي و عملکرد

58

شکل(2-5) : مدل مفهومي تحقيق

74

شکل( 4-1) : مدل مفهومي نتايج آزمون فرضيات تحقيق

122

فهرست جدولها

عنوان

صفحه

جدول (2-1 ):عوامل انگيزش و بهداشت

24

جدول(2-2): کاربرد نظريات انگيزشي با توجه به عوامل آن

28

جدول(2-3 ): ارزيابي دستگاهها و کارکنان بر اساس نگرش نوين در مقايسه با نگرش سنتي

37

جدول( 2-4): اهداف ارزشيابي عملكرد

43

جدول( 2-5) : مقايسه ديدگاههاي فارمر و ساير محققين

43

جدول( 3-1): طبقه بندي براي نمونه گيري

81

جدول( 3-2): ابعاد و سوالات پرسشنامه

82

جدول( 3-3): ليست متغيرهاي وابسته و مستقل تحقيق حاضر

83

جدول( 3-4): گزينه ها ليکرت در پاسخ به سوالات پرسشنامه

84

جدول( 3-5): منابع پرسشنامه

85

جدول( 3-6): محاسبه الفاي کرونباخ به تفکيک متغير ها

87

جدول( 3-7): خلاصه اطلاعات فصل سوم

89

جدول( 4-1): فراواني توزيع پاسخ دهندگان

92

جدول( 4-2): فراواني تحصيلات پاسخ دهندگان

93

جدول( 4-3): فراواني سابقه خدمت پاسخ دهندگان

94

جدول(4-4): فراواني و کيفيت پاسخ به سوالات پرسشنامه

95

جدول(4-5): توصيف متغير کاهش ابهام عملکرد درک شده

96

جدول(4-6): توصيف متغير توسعه روابط مدير-کارمند درک شده

97

جدول(4-7): توصيف متغير تسهيل دستيابي به اهداف درک شده

98

جدول(4-8): توصيف متغير حمايت از پيشرفت شخصي درک شده

99

جدول(4-9): توصيف متغير تطبيق با تغييرات درک شده

100

جدول(4-10): توصيف متغير انگيزش

101

جدول (4-11):توصيف آماري متغير هاي تحقيق(ميانگين ، ميانه ، مد ، واريانس)

102

جدول(4-12): خلاصه آماره مدل رگرسيون چند گانه

115

جدول(4-13): تحليل واريانس ساختار مدل نظري

115

جدول(4-14): رگرسيون چند گانه ابعاد نتايج بازخورد عملکرد

116

جدول(4-15): رگرسيون خطي کاهش ابهام عملکرد درک شده

117

جدول(4-16): رگرسيون خطي توسعه روابط مدير-کارمنددرک شده

118

جدول(4-17): رگرسيون خطي تسهيل دستيابي به اهداف درک شده

119

جدول(4-18): رگرسيون خطي حمايت از توسعه شخصي درک شده

120

جدول(4-19): رگرسيون خطي تطبيق با تغييرات درک شده

121

جدول (4-20):ماتريس همبستگي متغيرهاي تحقيق

122

 

فهرست نمودار ها

عنوان

صفحه

نمودار(4-1) : نمودار ميله اي توزيع پاسخ دهندگان

92

نمودار(4-2) : نمودار ميله اي تحصيلات پاسخ دهندگان

93

نمودار(4-3) : نمودار ميله اي سابقه خدمت پاسخ دهندگان

94

نمودار(4-4 ) :هيستو گرام متغير کاهش ابهام عملکرد درک شده

96

نمودار(4-5 ) :هيستو گرام متغير توسعه روابط مدير-کارمند درک شده

97

نمودار(4-6 ) :هيستوگرام متغير تسهيل دستيابي به اهداف درک شده

98

نمودار(4-7 ): هيستو گرام متغير حمايت از پيشرفت شخصي درک شده

99

نمودار(4-8 ): هيستو گرام متغير تطبيق با تغييرات درک شده

100

نمودار(4-9 ): هيستو گرام متغير انگيزش

101

نمودار( 4-10 ): هيستوگرام متغيرکاهش ابهام عملکرد درک شده

104

نمودار( 4-11): P-P Plot متغير کاهش ابهام عملکرد درک شده

105

نمودار( 4-12 ): هيستوگرام متغير توسعه روابط مدير -کارمند درک شده

105

نمودار( 4-13): P-P Plot متغير توسعه روابط مدير -کارمند درک شده

106

نمودار( 4-14 ): هيستوگرام متغير تسهيل دستيابي به اهداف درک شده

106

نمودار( 4-15: P-P Plot متغير تسهيل دستيابي به اهداف درک شده

107

نمودار( 4-16) : هيستوگرام متغير حمايت از پيشرفت شخصي درک شده

108

نمودار (4-17): P-P Plot متغير حمايت از پيشرفت شخصي درک شده

108

نمودار( 4-18 ): هيستوگرام متغير تطبيق با تغييرات شخصي درک شده

109

نمودار( 4-19): P-P Plot متغير تطبيق با تغييرات درک شده

109

نمودار( 4-20 ): هيستوگرام متغير انگيزش درک شده

110

نمودار( 4-21): P-P Plot متغير تطبيق با تغييرات درک شده

110

 

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo