بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه و تعهد¬¬ سازمانی بر عملکرد صادرات: تبیین نقش عملکرد نوآوری، قابلیت یادگیری سازمانی و ظرفیت جذب دانش (موردمطالعه: شرکت¬های صادراتی صنایع غذایی)
تعداد 230صفحه در فایل word
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بازرگانی بینالملل)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-فصل اول : مقدمه و کلیات طرح تحقیق.. 2
1-8مواد و روش انجام تحقيق.. 10
1-10روش تجزیهوتحلیل دادهها 10
1-11جنبه جديد بودن و نوآوري.. 11
2-8-1رویکردهای مطرح ابعاد عملکرد صادرات.. 30
2-9معیارهای سنجش عملکرد صادراتی.. 31
2-9-3 رضایت مدیر از عملکرد صادراتی.. 35
2-10عوامل مؤثر بر عملکرد صادرات 35
2-10-1تحقیقات انجامگرفته در داخل کشور 36
2-10-1-1حقيقي و همكاران(1387)………………………………………………………………………………..36
2-10-1-2محمدیان و همکاران(1392)……………………………………………………………………………37
2-10-2تحقیقات انجامگرفته در خارج. 40
2-10-2-1دوموسوگلو و همكاران ( 2012 )………………………………………………………………………41
2-10-2-2مدل لئونیدو و همکاران(2002)………………………………………………………………………41
2-10-2-3مدل هاهتی و همکاران(2005)……………………………………………………………………….42
2-10-2-4مدل کاووسگیل و زو(1994)……………………………………………………………………………43
2-11-1ابعاد گرایش کارآفرینانه. 45
2-11-1-1ریسکپذیری……………………………………………………………………………………………………..47
2-11-1-2رویکرد نوآورانه…………………………………………………………………………………………………..47
2-11-1-3پيشگامي……………………………………………………………………………………………………………48
2-11-2روشهای اندازهگیری گرایش کارآفرینانه. 49
2-12-1-1تعهد عاطفي………………………………………………………………………………………………………52
2-12-1-2تعهد مستمر………………………………………………………………………………………………………53
2-12-1-3تعهد هنجاری……………………………………………………………………………………………………53
2-12-2مدل سهجزئی تعهد سازمانی آلن و می یر(1991) 53
2-13-1ضرورت عملکرد نوآوری.. 56
2-13-2شاخصهای عملکرد نوآوری.. 56
2-13-2-1نوآوری در فرآیند………………………………………………………………………………………………57
2-13-2-2نوآوری سازمانی…………………………………………………………………………………………………58
2-13-2-3نوآوری در محصول……………………………………………………………………………………………59
2-14 قابلیت یادگیری سازمانی.. 60
2-14-3قابلیت یادگیری سازمانی.. 62
2-14-4ضرورت یادگیری سازمانی.. 63
2-14-5فرآیند یادگیری سازمانی.. 64
2-14-5-1اكتساب /خلق اطلاعات………………………………………………………………………………………64
2-14-5-2تعبير و تفسير/ انتقال اطلاعات………………………………………………………………………….65
2-14-5-3بهکارگیری اطلاعات/ ايجاد دانش………………………………………………………………………65
2-14-5-4نهادينه كردن دانش…………………………………………………………………………………………..65
2-14-6ابعاد(مؤلفههای)قابلیت یادگیری سازمانی.. 66
2-14-6-1تعهد مدیریت…………………………………………..……………………………………………………….67
2-14-6-2دید سیستمی………………………………………………...……………….……………………………….67
2-14-6-3فضای باز و آزمایشگری………………………………………..….………………………………………68
2-14-6-4انتقال و یکپارچهسازی دانش…………………………………………………………………………..69
2-15-1پیشنیازهای ظرفیت جذب دانش… 72
2-15-2ابعاد ظرفیت جذب دانش… 73
2-15-2-1مدل ظرفیت جذب دانش زهرا و جورج…………………………………………………………..75
2-16-1گرایش کارآفرینانه و عملکرد صادرات.. 76
2-16-2گرایش کارآفرینانه و عملکرد نوآوری.. 78
2-16-3گرایش کارآفرینانه و قابلیت یادگیری سازمانی.. 80
2-16-4گرایش کارآفرینانه و ظرفیت جذب دانش… 82
2-16-5تعهد مستمر و عملکرد صادرات.. 83
2-16-6تعهد عاطفی و عملکرد نوآوری.. 86
2-16-7تعهد عاطفی و قابلیت یادگیری سازمانی.. 88
2-16-8عملکرد نوآوری و عملکرد صادرات.. 91
2-16-9ظرفیت جذب دانش و عملکرد صادرات.. 93
2-16-10قابلیت یادگیری سازمانی و عملکرد صادرات.. 95
2-17 نتیجهگیری و جمعبندی.. 98
3-فصل سوم: روششناسی تحقیق. 103
3-6ابزار گردآوري دادههاي تحقیق.. 108
3-6-2-1سؤالات جمعیت شناختی ………………………………………………………………………………..110
3-6-2-2سؤالات تخصصی……………………………………………………………………………………………….110
3-7روایی و پایایی پرسشنامه. 112
3-8-1 آزمون کولموگروف-اسمیرنوف.. 115
3-8-2آزمون همبستگی اسپیرمن.. 116
3-8-5مدل معادلات ساختاری.. 118
4-فصل چهارم:تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق. 120
4-2تحلیل توصیفی یافتههای تحقیق.. 121
4-2-3وضعیت تحصیلی پاسخدهندگان. 123
4-2-4پست سازمانی پاسخدهندگان. 125
4-2-5سابقه کار پاسخدهندگان. 126
4-2-8کشورهای مقصد صادرات.. 129
4-2-9توصیف کمی متغیرهای تحقیق.. 130
4-2-10توصیف کیفی متغیرهای تحقیق.. 130
4-3تحلیل استنباطی یافتههای تحقیق.. 134
4-3-4 بررسی وضعیت متغیرها در شرکتها 145
5-فصل پنجم:نتیجهگیری و پیشنهادها 150
5-2-1نتایج بهدستآمده از اطلاعات جمعیت شناختی.. 150
5-2-1-1اطلاعات عمومی پاسخدهندگان……………………………………………………………………….150
5-2-1-2اطلاعات عمومی شرکتها………………………………………………………………………………..151
5-2-2نتایج بهدستآمده از آمار استنباطی.. 151
منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………………………..172
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………….173
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………………….181
پیوستها……………………………………………………………………………………………………………….193
پیوست الف) پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………….194
پیوست ب) خروجی دادههای تحقیق……………………………………………………………………………………………….199
چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………….214
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 2‑1معیارهای اندازهگیری عملکرد صادرات (لاگس و مونتگومری،2004) 34
جدول 2‑2ابعاد گرایش کارآفرینانه(میلر،1983) 46
جدول 2‑3ديدگاه دانشمندان درباره مراحل يادگيري سازماني(قربانی زاده و اسدپور،1389) 65
جدول 2‑4ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی (گومژ و همکارانش2005) 66
جدول 2‑5مؤلفههای تعیینکننده ظرفيت جذب دانش(زهرا و جورج،2002) 74
جدول 2‑6تحقیقات جدید درباره رابطه گرایش کارآفرینانه و عملکرد (تقوی و همکاران،2015) 76
جدول 2‑7طبقهبندی متغیرهای اثرگذار بر عملکرد صادراتی.. 99
جدول 3‑1مقیاس پاسخگویی مورداستفاده در پرسشنامه. 110
جدول 3‑2مقیاس پاسخگویی مورداستفاده در پرسشنامه…………………………………………………………………111
جدول 3‑3تخصیص سؤالات مربوط به متغیرهای تحقیق.. 111
جدول 3‑4پارامترهای توصیفی و ضریب آلفای کرونباخ سؤالات پرسشنامه به تفکیک متغیرها 114
جدول 4‑1تعداد و درصدپاسخدهندگان بر اساس متغیر جنسیت.. 121
جدول 4‑2تعداد و درصدپاسخدهندگان بر اساس متغیر سن.. 123
جدول 4‑3تعداد و درصدپاسخدهندگان بر اساس متغیر تحصیلات.. 124
جدول 4‑4تعداد و درصدپاسخدهندگان بر اساس متغیر پست سازمانی.. 125
جدول 4‑5تعداد و درصدپاسخدهندگان بر اساس متغیر سابقه کار 126
جدول 4‑6تعداد و درصد شرکتها بر اساس سال تأسیس… 127
جدول 4‑7تعداد و درصد شرکتها بر اساس متغیر سابقه صادرات.. 128
جدول 4‑8تعداد و درصد شرکتها بر اساس متغیر مقصد صادرات.. 129
جدول 4‑9مقادیر شاخصهای توصیف کمی متغیرهای تحقیق (50=n) 130
جدول 4‑10فراوانی پاسخهای سؤالات متغیر گرایش کارآفرینانه. 131
جدول 4‑11فراوانی پاسخهای سؤالات متغیر تعهد عاطفی.. 131
جدول 4‑12فراوانی پاسخهای سؤالات متغیر تعهد مستمر. 132
جدول 4‑13فراوانی پاسخهای سؤالات متغیر عملکرد نوآوری.. 132
جدول 4‑14فراوانی پاسخهای سؤالات متغیر ظرفیت جذب دانش… 133
جدول 4‑15فراوانی پاسخهای سؤالات متغیرقابلیت یادگیری سازمانی.. 133
جدول 4‑16فراوانی پاسخهای سؤالات متغیر عملکرد صادرات.. 134
جدول 4‑17خروجی آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای متغیرهای تحقیق.. 135
جدول 4‑18ماتریس همبستگی (ضرایب همبستگی اسپیرمن) متغیرهای تحقیق.. 136
جدول 4‑19نتایج مربوط به تحليلهاي روايي و پايايي و تحليل عامل تأیيدي مدل تحقیق در نرمافزار PLS 139
جدول 4‑20مقادیر ضريب مسير و آماره t فرضیههای مرتبط با مسیرهای مدل تحقیق.. 141
جدول 4‑21مقادیر شاخصهای CV-Red و CV-Com برای متغیرهای مدل تحقیق.. 144
جدول 4‑22نتايج آزمون ميانگين جامعه برای متغیرهای نرمال تحقیق.. 146
جدول 4‑23خروجی آزمون دوجملهای برای متغیرهای غیر نرمال تحقیق.. 148
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل1-1 مدل مفهومی عملکرد صادرات مبتنی بر گرایش کارآفرینانه و تعهد سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………9
شکل2-1 مدل شناسایی عوامل تعیینکننده عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی(حقیقی و همکاران،1387(……………………………………………………………………………………………………………………………………37
شکل2-2 مدل تحقیق عملکرد صادراتی محمدیان و همکاران(1392(…………………………………………..39
شکل2-3 مدل تحقیق عملکرد صادراتی دوموسوگلو و همکاران(2012)…………………………………………..40
شکل2-4 مدل لئونیدو و همکاران در مورد عملکرد صادراتی(2002)………………………………………………..41
شکل2-5 مدل تحقیق هاهتی و همکاران(2005)………………………………………………………………………………43
شکل2-6 مدل عملکرد صادراتی (کاووسگیل و زو،1994)………………………………………………………………….44
شکل2-7 مدل سهجزئی تعهد سازمانی (مییر و همکاران،1991(…………………………………………………….54
شکل2-8 شاخصهای عملکرد نوآوری (جیمِنِز و همکاران،2008(…………………………………………………..58
شکل2-9 مدل راهبرد رقابتي آنسف در توسعه محصول جديد(آنسف،1957)………………………………….59
شکل2-10 مؤلفههای تعیینکننده ظرفيت جذب دانش(زهرا و جورج،2002(…………………………………75
شکل2-11 مدل تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد صادرات ( کبیری و موکشاپاتی، 2013(………..78
شکل2-12 مدل تأثیر گرایش کارآفرینانه بر یادگیری سازمانی و عملکرد(وانگ، 2008(…………………81
شکل2-13 مدل تأثیر تعهد سازمانی بر عملکرد صادرات (بلومر و همکاران، 2013(………………………..85
شکل2-14 مدل تأثیر جوسازمانی بر نوآوری(محمد کاظمی و همکاران،1391(……………………………….87
شکل2-15 مدل تأثیر تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر یادگیری سازمانی(چی چنگ و همکاران،2010(……………………………………………………………………………………………………………………………………90
شکل2-16 الگوي عوامل تعیینکنندهی عملكرد صادراتي بنگاه(محمدزاده و سجودی،1390)…….93
شکل2-17 مدل تأثیر گرایش کارآفرینانه و ظرفیت جذب دانش بر عملکرد فروش بینالملل(جاوالگی و همکاران،2014(…………………………………………………………………………………………………………………………………95
شکل2-18 مدل تأثیر قابلیت یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری بر شدت صادرات (فرناندز و آلگره،2015(…………………………………………………………………………………………………………………………………………98
شکل2-19 مدل مفهومی عملکرد صادرات مبتنی بر گرایش کارآفرینانه و تعهد سازمانی…………….100
شکل4-1مدل آزمون شده تحقیق در نرمافزار PLS………………………………………………………………………..145
شکل5-1 مدل نهایی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..166
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4‑1نمودار وضعيت جنسيتي پاسخدهندگان. 122
نمودار 4‑2نمودار وضعيت سنی پاسخدهندگان. 123
نمودار 4‑3نمودار وضعيت تحصیلی پاسخدهندگان. 124
نمودار 4‑4نمودار پست سازمانی پاسخدهندگان. 125
نمودار 4‑5نمودارسابقه کار پاسخدهندگان. 127
نمودار 4‑6نمودارسال تأسیس شرکتها 128
نمودار 4‑7نمودارسابقه صادراتی شرکتها 129
نمودار 4‑8نمودارمقصد صادراتی شرکتها 130