%34تخفیف

بررسی ارتباط بین مسئولیت اجتماعی با افشاء اطلاعات زیست محیطی در شرکتهای کوچک و متوسط(SMEs)در محدوده منطقه آزاد بندرانزلی

کارشناسی ارشد

تعداد 121صفحه در فایل word

رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل

بررسی ارتباط بین مسئولیت اجتماعی با افشاء اطلاعات زیست محیطی در شرکتهای کوچک و متوسط(SMEs)در محدوده منطقه آزاد بندرانزلی

چکیده

افشاء اطلاعات زیست محیطی و اجتماعی از سال 1980 برای بیش از دو دهه از افشاء اجتماعی شرکتها به موضوع مهمی در تحقیقات دانشگاهی تبدیل شده. تحقیقات گذشته نشان داده که اطلاعات زیست محیطی شرکتها به طور قابل توجهی توسط ذینفعان شرکت در خواست شده و این اطلاعات نقش مهمی در تصمیم گیریهایشان بازی میکند.مسئله اصلی این تحقیق در اینجا قرار دارد یک گروه مهم، شرکت های کوچک و متوسط ( SME  ها) هستند که در آن بررسی می شود که مشخص کند که آیا فعالیت شرکتها در جهت افشاء اطلاعات زیست محیطی، آن مسئولیتها را تا اندازه ای افشاء نموده است ؟ از اهداف کاربردی این پژوهش، در زمینه شرکتهای بزرگ و چگونگی مسئولیت اجتماعی شان میتوان استفاده کرد و همچنین میتوان میزان مسئولیت اجتماعی و افشاء اطلاعات زیست محیطی را بررسی کرد. سوال اصلی تحقیق بر این اساس است که آیا شرکت های که درک صحیح از مسئولیت اجتماعی خود دارند به افشاء اطلاعات در رابطه با مسائل زیست محیطی اقدام میکنند.فرضیات تحقیق این است که بین اطلاعات و اقدامات یا افشاء زیست محیطی رابطه مستقیم وجود دارد. این تحقیق از نظر نوع توصیفی و از نظر هدف کاربردی میباشد.جامعه آماری شرکتهای مستقر در شهرک صنعتی منطقه آزاد بندرانزلی و نمونه از بین شرکتها ( 80 شرکت ) انتخاب گردید و شیوه گردآوری اطلاعات میدانی و توسط پرسشنامه و نمونه تصادفی ساده صورت گرفت که 71 برگ پرسشنامه که بین مدیران و مدیران بازاریابی توزیع شده بود، تحویل گرفته شد. توسط لیزریل کلیه فرضیات تایید گردید همچنین با توجه به مدل رگرسیون مشخص شد که پاسخهای زیست محیطی و اطلاعات مسئولیت اجتماعی در حدود 26 درصد از افشا را تبیین می کند و با توجه به نتايج مشاهده شد که تاثير مجموع تاثیر مستقیم و تاثیر غیر مستقیم و از طریق پاسخهای زیست محیطی،  اطلاعات مسئولیت اجتماعی بر افشا مجموعاً به میزان 60/0 است.همچنین کلیه فرضیات تایید گردیدو کاملا هم راستا با نتایج تحقیق انجام شده توسط گالاردو – وازکوئز و سانچز – هرناندز (2014) در شرکتهای کوچک و متوسط است.

کلید واژه:مسئولیت اجتماعی، مسئولیت زیست محیطی، افشاء (مسئولیت اجتماعی)، اطلاعات (مسئولیت اجتماعی)، جهت گیری بازار(بازار گرا)

فهرست مطالب

عنوان                                                                                      صفحه

چکیده……………………………………………………………………………………………………………… 1

(1-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. 3

(1-2) بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………… 4

(1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………………… 4

(1-4) چهار چوب نظری تحقیق………………………………………………………………………………….. 6

(1-5) وجه تمایز تحقیق با سایر تحقیق ها (جنبه نوآوری)……………………………………………………….. 7

(1-6) اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 8

(1-7) سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………… 8

(1-8) فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………….. 8

(1-9) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها………………………………………………………………………… 9

(1-9-1) تعریف مفهومی………………………………………………………………………………………….. 9

(1-9-2) مفهوم عملیاتی متغیرها………………………………………………………………………………… 12

(1-10) دامنه تحقیق……………………………………………………………………………………………… 15

(1-10-1) دامنه موضوعی……………………………………………………………………………………….. 15

(1-10-2) محدوده مکانی……………………………………………………………………………………….. 15

(1-10-3) محدوده زمانی………………………………………………………………………………………… 15

(1-11) جمع بندی فصل اول……………………………………………………………………………………. 15

(2-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………… 17

(2-2) افشاء………………………………………………………………………………………………………. 18

(2-2-1) مفهوم افشاء و شفافیت………………………………………………………………………………… 18

(2-2-2) ماهیت شفافیت گزارشگری در متون مالی…………………………………………………………….. 19

(2-2-3) نقش شفافیت در گزارشگری مالی…………………………………………………………………….. 20

(2-2-4) محدودیت‌های افشای اطلاعات و افزایش شفافیت……………………………………………………. 21

(2-2-5) چرا شرکتها دست به افشای داوطلبانه می‌زنند؟………………………………………………………. 22

(2-2-6) اهمیت شفافیت و افشای داوطلبانه……………………………………………………………………. 22

(2-2-7) مزایای افشای داوطلبانه………………………………………………………………………………… 23

(2-2-8) دلايل كاهش انگيزه شركتها براي افشاي اطلاعات……………………………………………………. 23

(2-3) محورهاي مسئوليت اجتماعي…………………………………………………………………………….. 24

(2-3-1) دليل و ضرورت توجه به مسئوليت اجتماعي………………………………………………………….. 25

(2-3-2) مشکلات زیست‌ محیطی‌ زمینه‌ساز‌ بحث مسئولیت اجـتماعی در مـدیریت………………………….. 26

(2-3-3) مـفهوم‌شناسی مـسئولیت اجتماعی شرکت‌ها…………………………………………………………. 27

(2-3-4) گرایش بازار از منظرمسئولیت اجتماعی(SR): یک رویکرد محیط زیستی…………………………… 30

(2-3-5) سیر‌ تحول‌ رویکرد مسئولیت‌ اجتماعی‌ در‌ سازمان‌ها………………………………………………….. 34

(2-4) محیط زیست……………………………………………………………………………………………… 35

(2-4-1) تعریف مفهوم محیط زیست……………………………………………………………………………. 35

(2-4-2) انواع محیط زیست…………………………………………………………………………………….. 37

(2-4-3) اهمیت محیط زیست…………………………………………………………………………………… 37

(2-4-4) اشکال مختلف آلودگی  محیط زیست…………………………………………………………………. 40

(2-4-5) تاریخچه محیط زیست و انسان………………………………………………………………………… 40

(2-4-6) موانع حفاظت از محیط زیست………………………………………………………………………… 43

(2-4-7) عوامل تاثیر گذار بر محیط زیست…………………………………………………………………….. 46

(2-4-8) مشكلات عمده زيست محيطي جهان…………………………………………………………………. 47

(2-5) پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………… 48

(2-5-1) پیشینه داخلی………………………………………………………………………………………….. 48

(2-5-2) پیشینه خارجی…………………………………………………………………………………………. 53

(2- 6)جمع بندی فصل دوم…………………………………………………………………………………….. 72

(3-1)مقدمه………………………………………………………………………………………………………. 74

(3-2) روش تحقیق………………………………………………………………………………………………. 74

(3-2-1)جامعه و نمونه آماری…………………………………………………………………………………… 75

(3-3)روش و ابزار جمعآوری دادهها……………………………………………………………………………. 76

(3-3-1)سوالات اطلاعات مربوط به مسئوليت اجتماعي (SR)………………………………………………… 76

(3-3-2)سوالات واکنش (پاسخ) زيست محيطي………………………………………………………………… 77

(3-3-3)سوالات آشکارسازي( افشاء)SR………………………………………………………………………. 77

(3-4)روایی و پایایی ابزار اندازهگیری………………………………………………………………………….. 77

(3-4-1)روایی……………………………………………………………………………………………………. 77

(3-4-2) پایایی…………………………………………………………………………………………………… 78

(3-5)روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………… 79

(3-6) جمع بندی فصل سوم…………………………………………………………………………………….. 79

(4-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………… 81

(4 – 2 ) توصیف متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………………. 82

(4 – 3) آزمون نرمال بودن………………………………………………………………………………………. 85

(4 – 4 ) بررسي مدل تحقيق…………………………………………………………………………………….. 85

(4-4-1) بررسي مدل تحقيق در حالت استاندارد………………………………………………………………. 86

(4- 4 -2) بررسي مدل تحقيق در حالت اعداد معني داري…………………………………………………….. 87

(4 – 4 – 3 ) بررسي شاخص هاي معني داري و برازش مدل کلي تحقيق…………………………………….. 88

(4-5)تحليل مسير هاي غير مستقيم حاصل از مدل ساختاري تحقيق…………………………………………… 89

(4-6)بررسی قدرت تبیین مدل:…………………………………………………………………………………. 89

(4- 7)آزمون فرضيه ها…………………………………………………………………………………………… 90

(4-8) جمع بندی فصل چهارم………………………………………………………………………………….. 90

(5-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………… 93

(5-2) نتایج آمار توصیفی………………………………………………………………………………………… 93

(5-2-1)  توصیف اطلاعات مربوط به مسئوليت اجتماعي (SR)………………………………………………. 93

(5-2-2) توصیف آشکارسازي( افشاء)SR……………………………………………………………………… 93

(5-2-3) توصیف واکنش (پاسخ) زيست محيطي……………………………………………………………….. 94

(5-3) نتایج آزمون فرضیهها و مقایسه آن با دیگر منابع…………………………………………………………. 94

(5-4) پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق………………………………………………………………………. 95

(5-5)محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………………………… 97

(5-6) پیشنهاداتی برای محققین آینده…………………………………………………………………………… 97

(5-7) جمع بندی فصل پنجم……………………………………………………………………………………. 98

(منابع فارسی)…………………………………………………………………………………………………….. 99

فهرست جداول

جدول( 3-1 ): آلفای کرانباخ…………………………………………………………………………………….. 78

جدول (4 – 1) توصیف متغیر اطلاعات مربوط به مسئوليت اجتماعي (SR)………………………………….. 82

جدول (4 – 2) توصیف متغیر آشکارسازي( افشاء)SR………………………………………………………… 83

جدول (4 – 3) توصیف متغیر واکنش زيست محيطي…………………………………………………………… 84

جدول (4 – 4) آزمون كولموگروف- اسميرنف برای متغیر های تحقیق………………………………………… 85

جدول(4- 5) علايم متغيرها……………………………………………………………………………………… 85

جدول (4 – 6) شاخص هاي معني داري و برازش مدل………………………………………………………… 88

جدول(4 – 7) نتايج تحليل مسير در مدل ساختاري…………………………………………………………….. 89

جدول(5-1) اطلاعات مربوط به مسئوليت اجتماعي……………………………………………………………. 93

جدول(5-2) آشکارسازي( افشاء)……………………………………………………………………………….. 94

جدول(5-3) واکنش زيست محيطي……………………………………………………………………………… 94

فهرست نمودار

نمودار2-1) مدل هرم مسئولیت اجتماعی دکتر کارل……………………………………………………………. 25

نمودار (4 – 1) هیستوگرام متغیر اطلاعات مربوط به مسئوليت اجتماعي (SR)………………………………. 82

نمودار (4- 2) هیستوگرام متغیرآشکارسازي( افشاء)SR……………………………………………………….. 83

نمودار (4 – 3) هیستوگرام متغیر واکنش زيست محيطي……………………………………………………….. 84

نمودار (4 –  4) آزمون مدل تحقيق (حالت استاندارد)………………………………………………………….. 86

نمودار (4 – 5) آزمون مدل تحقيق (حالت اعداد معني داري)………………………………………………….. 87

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo