%34تخفیف

بررسی اثر عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات بر میزان تمایل به خرید بیمه نامه های اتومبیل  (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین)

تعداد157 صفحه در فایل word

 کارشناسی ارشد (M.A.)

مدیریت بازرگانی     گرایش: مدیریت بیمه

بررسی اثر عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات بر میزان تمایل به خرید بیمه نامه های اتومبیل  (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین)

(مورد مطالعه: شرکت بیمه آسیا، شهر رشت)

چکیده

بیمه یکی از ابزارهای مفید مدیریت خطر برای تأمین آرامش و آسایش افراد جامعه است. بازاریابی نیز علم و عمل پاسخگویی به نیازها و نیازمندان است. پیش­نیاز این پاسخگویی، آگاهی و شناخت بازار، رفتارها و معیارهای روز خریداران و نیز عوامل تأثیرگذار بر نظام بازاریابی است. هدف این تحقیق تعیین میزان اثرگذاری عناصر الگوی بهینۀ آمیخته بازاریابی خدمات بر میزان تمایل به خرید بیمه­نامه­های اتومبیل     (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین)، می­باشد. و اثر عناصر الگوی بهینۀ آمیختۀ بازاریابی خدمات (8ps) را بر میزان تمایل به خرید بیمه­نامه­های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) بررسی می­نماییم. در بین بیمه­نامه­های اتومبیل، بیمه بدنه و بیمه حوادث سرنشین، یکی از انواع بیمه­نامه­های ضروری و مهم­اند که در عین حال ناشناخته­اند. در این پژوهش با توجه به نقش انکارناپذیر بازاریابی در توسعه و گسترش این    بیمه­نامه­ها از الگوی بهینۀ آمیخته بازاریابی خدمات استفاده شد و تأثیر هر یک از عناصر هشتگانه آن از طریق آزمون t یک نمونه­ای و دوجمله­ای و از نگاه 125 نفر از بازاریابان به عنوان جامعه آماری تحقیق، بر میزان تمایل به خرید بیمه­نامه­های اتومبیل (بیمه بدنه ـ بیمه حوادث سرنشین) سنجیده شد. این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و جهت سنجش پایایی تحقیق از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید که در نهایت ضریب پایایی کل پرسشنامه 841/0 به دست آمد. نتایج آزمون نشان می­دهد که عناصر خدمت و قیمت از بیشترین تأثیر در میان سایر عوامل برخوردار می­باشند.

واژگان کلیدی: بیمه، بیمه­نامه اتومبیل، بیمه بدنه، بیمه حوادث سرنشین، آمیخته بازاریابی خدمات

فهرست مطالب

عنوان

 

شماره صفحه

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………..

2

1-2 بیان مسأله ………………………………………………………………………………………………………….

3

1-3 چارچوب نظری تحقیق ……………………………………………………………………………………….

5

1-3-1 چرایی و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………………..

6

1-3-2 اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………………

6

1-3-3 فرضیه­های تحقیق …………………………………………………………………………………………..

7

1-3-4 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق …………………………………………………………

8

1-4 قلمرو تحقیق ……………………………………………………………………………………………………..

10

1-4-1 قلمرو موضوعی ……………………………………………………………………………………………..

10

1-4-2 قلمرو مکانی……………………………………………………………………………………………………

10

1-4-3 قلمرو زمانی …………………………………………………………………………………………………..

11

فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینۀ پژوهش

2-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………..

12

بخش اول: تشریح متغیر مستقل پژوهش ……………………………………………………………………….

13

2-2 مقدمه­ای بر بازاریابی …………………………………………………………………………………………..

13

2-3 تاریخچه بازاریابی ……………………………………………………………………………………………….

13

2-4 بازاریابی در قرن بیست و یکم ……………………………………………………………………………..

13

2-5 تعاریف بازاریابی ………………………………………………………………………………………………..

14

2-6 تفاوت بازاریابی با فروش …………………………………………………………………………………….

15

2-7 تفاوت بازاریابی با تبلیغات …………………………………………………………………………………..

16

2-8 اهداف تبلیغات …………………………………………………………………………………………………..

16

2-9 کارکرد ………………………………………………………………………………………………………………

17

2-10 ابعاد گوناگون بازاریابی ……………………………………………………………………………………..

17

2-10-1 بازارگرایی ……………………………………………………………………………………………………

17

2-10-2 بازارشناسی ………………………………………………………………………………………………….

17

2-10-3 بازاریابی ………………………………………………………………………………………………………

17

2-10-4 بازارسازی ……………………………………………………………………………………………………

18

2-10-5 بازارگردی ……………………………………………………………………………………………………

18

2-10-6 بازارسنجی …………………………………………………………………………………………………..

18

2-10-7 بازارداری …………………………………………………………………………………………………….

18

2-10-8 بازارگرمی ……………………………………………………………………………………………………

19

2-10-9 بازارگردانی ………………………………………………………………………………………………….

19

2-11 خدمات چیست؟ ………………………………………………………………………………………………

19

2-12 ویژگی خدمات ………………………………………………………………………………………………..

20

2-12-1 غیرملموس بودن …………………………………………………………………………………………..

20

2-12-2 غیرقابل تفکیک بودن …………………………………………………………………………………….

20

2-12-3 غیرهمگن بودن، متغیر بودن ……………………………………………………………………………

20

2-12-4 غیرقابل ذخیره بودن ………………………………………………………………………………………

20

2-13 آمیخته بازاریابی خدمات ……………………………………………………………………………………

21

2-14 مفهوم الگوی بهینه عناصر آمیخته بازاریابی خدمات ……………………………………………….

21

2-15 پیشینۀ هشت جزء مدیریت منسجم و جامع خدمات ……………………………………………..

25

2-15-1 خدمت ………………………………………………………………………………………………………..

26

2-15-2 قیمت و سایر هزینه­ها ……………………………………………………………………………………

26

2-15-3 عوامل فیزیکی ……………………………………………………………………………………………..

27

2-15-4 مکان و زمان (موقعیت و توزیع) …………………………………………………………………….

27

2-15-5 فرآیند …………………………………………………………………………………………………………

27

2-15-6 بهره­وری و کیفیت ………………………………………………………………………………………..

28

2-15-7 افراد ……………………………………………………………………………………………………………

28

2-15-8 ارتقاء و آموزش مشتری ………………………………………………………………………………..

29

2-16 بازاریابی در بیمه ………………………………………………………………………………………………

30

2-17 توسعه در بیمه ………………………………………………………………………………………………….

31

2-18 تبلیغات در بیمه ………………………………………………………………………………………………..

32

2-19 پنج اشتباه نمایندگان بیمه در بازاریابی …………………………………………………………………

34

2-19-1 اشتباه اول …………………………………………………………………………………………………….

34

2-19-2 اشتباه دوم ……………………………………………………………………………………………………

34

2-19-3 اشتباه سوم …………………………………………………………………………………………………..

35

2-19-4 اشتباه چهارم ………………………………………………………………………………………………..

35

2-19-5 اشتباه پنجم ………………………………………………………………………………………………….

36

بخش دوم: تشریح متغیر وابسته پژوهش ……………………………………………………………………….

37

2-20 تعریف بیمه ……………………………………………………………………………………………………..

37

2-20-1 خصوصي­سازي شركتهای بيمه در ايران …………………………………………………………..

37

2-21 بیمه اتومبیل ……………………………………………………………………………………………………..

39

2-21-1 تعریف بیمه اتومبیل ………………………………………………………………………………………

39

2-22 بیمه شخص ثالث ……………………………………………………………………………………………..

39

2-22-1 بیمه­نامه مسئولیت مدنی وسایل نقلیه موتوری زمینی ـ بیمه شخص ثالث ……………..

39

2-22-2 تعریف بیمه­گر ……………………………………………………………………………………………..

40

2-22-3 تعریف بیمه­گذار …………………………………………………………………………………………..

40

2-22-4 اشخاص ثالث ………………………………………………………………………………………………

40

2-23 بیمه بدنه اتومبیل ………………………………………………………………………………………………

41

2-23-1 سرقت در جاي قطعات اصلی و اضافی ……………………………………………………………

41

2-23-2 بيمه هزينه اياب و ذهاب ……………………………………………………………………………….

41

2-23-3 بيمه حوادث شخصی …………………………………………………………………………………….

41

2-23-4 بیمه خطر طبیعی (سیل و زلزله و طوفان) …………………………………………………………

42

2-23-5 پوشش تکمیلی …………………………………………………………………………………………….

42

2-24 نرخ تخفیف عدم خسارت …………………………………………………………………………………

42

2-25 فرانشیز ……………………………………………………………………………………………………………

43

2-26 بیمه حوادث سرنشین ………………………………………………………………………………………..

44

2-26-1 نرخ تخفیفات عدم خسارت …………………………………………………………………………..

45

2-26-2 اضافه نرخ بابت تأخیر …………………………………………………………………………………..

45

2-26-3 اضافه نرخ بابت تشدید خطر ………………………………………………………………………….

46

2-26-4 اضافه نرخ / تخفیف بابت نوع مورد استفاده ……………………………………………………

46

2-27 شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب و تبیین جایگاه مدل تحقیق ………………………….

48

2-27-1 راه حل­های برگرفته از الگوی عناصر بهینه آمیخته بازاریابی خدمات ……………………

51

بخش سوم: بررسی دیدگاه­ها و نظرات صاحبنظران …………………………………………………………

55

2-28 فیلیپ کاتلر ……………………………………………………………………………………………………..

55

بخش چهارم: پیشینۀ پژوهش ……………………………………………………………………………………….

56

2-29 پژوهش­های فارسی …………………………………………………………………………………………..

56

2-29-1 موضوع پژوهش 1 ………………………………………………………………………………………..

56

2-29-2 موضوع پژوهش 2 ………………………………………………………………………………………..

56

2-29-3 موضوع پژوهش 3 ………………………………………………………………………………………..

57

2-29-4 موضوع پژوهش 4 ………………………………………………………………………………………..

57

2-29-5 موضوع پژوهش 5 ………………………………………………………………………………………..

58

2-29-6 موضوع پژوهش 6 ………………………………………………………………………………………..

58

2-29-7 موضوع پژوهش 7 ………………………………………………………………………………………..

59

2-29-8 موضوع پژوهش 8 ………………………………………………………………………………………..

59

2-29-9 موضوع پژوهش 9 ………………………………………………………………………………………..

60

2-29-10 موضوع پژوهش 10 ……………………………………………………………………………………

60

2-30 پژوهش­های انگلیسی ………………………………………………………………………………………..

61

2-30-1 موضوع پژوهش 1 ………………………………………………………………………………………..

61

2-30-2 موضوع پژوهش 2 ………………………………………………………………………………………..

61

2-30-3 موضوع پژوهش 3 ………………………………………………………………………………………..

62

2-30-4 موضوع پژوهش 4 ………………………………………………………………………………………..

62

2-30-5 موضوع پژوهش 5 ………………………………………………………………………………………..

63

2-30-6 موضوع پژوهش 6 ………………………………………………………………………………………..

63

2-30-7 موضوع پژوهش 7 ………………………………………………………………………………………..

64

2-30-8 موضوع پژوهش 8 ………………………………………………………………………………………..

64

2-30-9 موضوع پژوهش 9 ………………………………………………………………………………………..

65

2-30-10 موضوع پژوهش 10 ……………………………………………………………………………………

65

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

3-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………..

66

3-2 روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………

66

3-2-1 تحقیق توصیفی ………………………………………………………………………………………………

66

3-2-2 تحقیق پیمایشی ………………………………………………………………………………………………

66

3-3 جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………………

66

3-3-1 قلمرو موضوعی ……………………………………………………………………………………………..

66

3-3-2 قلمرو مکانی …………………………………………………………………………………………………..

66

3-3-3 قلمرو زمانی …………………………………………………………………………………………………..

67

3-4 روش نمونه­گیری و برآورد حجم نمونه …………………………………………………………………

67

3-5 روش گردآوری داده­ها و اطلاعات ………………………………………………………………………..

68

3-6 ابزار گردآوری اطلاعات ………………………………………………………………………………………

68

3-7 اعتبار یا روایی ابزار تحقیق …………………………………………………………………………………..

70

3-8 اعتماد یا پایایی ابزار تحقیق ………………………………………………………………………………….

70

3-9 معرفی تکنیک­های آماری ……………………………………………………………………………………..

72

3-9-1 آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف ………………………………………………………………………

72

3-9-2 آزمون T یک نمونه­ای ……………………………………………………………………………………..

72

3-9-3 آزمون دوجمله­ای ……………………………………………………………………………………………

72

3-9-4 آزمون رتبه­بندی فریدمن ………………………………………………………………………………….

72

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته­ها

4-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………..

73

4-2 توصیف و تحلیل داده­های پژوهش ……………………………………………………………………….

73

4-3 بخش اول؛ مشخصات پاسخ­دهندگان …………………………………………………………………….

73

4-3-1 وضعیت پاسخگویان بر حسب جنسیت ……………………………………………………………..

74

4-3-2 وضعیت پاسخگویان بر حسب سن …………………………………………………………………..

75

4-3-3 وضعیت پاسخگویان بر حسب تحصیلات ………………………………………………………….

76

4-3-4 وضعیت پاسخگویان بر حسب سابقه خدمت ……………………………………………………..

77

4-4 بخش دوم؛ توصیف متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………….

78

4-4-1 توصیف متغیر خدمت ……………………………………………………………………………………..

78

4-4-2 توصیف متغیر قیمت و سایر هزینه­ها …………………………………………………………………

78

4-4-3 توصیف متغیر شواهد فیزیکی …………………………………………………………………………..

79

4-4-4 توصیف متغیر مکان و زمان ……………………………………………………………………………..

79

4-4-5 توصیف متغیر فرآیند ……………………………………………………………………………………….

80

4-4-6 توصیف متغیر بهره­وری و کیفیت ………………………………………………………………………

80

4-4-7 توصیف متغیر نیروی انسانی …………………………………………………………………………….

81

4-4-8 توصیف متغیر ارتقاء و آموزش مشتری ………………………………………………………………

81

4-5 بخش سوم؛ نتایج آزمون توزیع متغیرهای مورد مطالعه در پژوهش …………………………….

82

4-6 بخش چهارم؛ آمار استنباطی …………………………………………………………………………………

83

4-6-1 آزمون فرضیه­ها ………………………………………………………………………………………………

83

4-6-1-1 آزمون t یک نمونه­ای ………………………………………………………………………………….

83

– آزمون فرضیه اصلی تحقیق ………………………………………………………………………………………

83

– آزمون فرضیه اول تحقیق (عنصر خدمت) ………………………………………………………………….

84

– آزمون فرضیه دوم تحقیق (عنصر قیمت و سایر هزینه­ها) ……………………………………………..

85

– آزمون فرضیه سوم تحقیق (عنصر شواهد فیزیکی) ………………………………………………………

86

– آزمون فرضیه چهارم تحقیق (عنصر مکان و زمان) ……………………………………………………….

87

– آزمون فرضیه پنجم تحقیق (عنصر فرآیند) ………………………………………………………………….

88

– آزمون فرضیه ششم تحقیق (عنصر بهره­وری و کیفیت) ………………………………………………..

89

– آزمون فرضیه هفتم تحقیق (عنصر نیروی انسانی) ………………………………………………………..

90

– آزمون فرضیه هشتم تحقیق (عنصر ارتقاء و آموزش مشتری) ………………………………………..

91

4-6-1-2 آزمون دوجمله ای ………………………………………………………………………………………

92

4-6-1-3 آزمون رتبه­بندی فرضیات …………………………………………………………………………….

94

4-7 بخش پنجم؛ نتایج برآورد مدل پژوهش ………………………………………………………………….

96

فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادات

5-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………..

97

5-2 نتیجه­گیری …………………………………………………………………………………………………………

97

5-2-1 نتایج آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………….

97

5-2-2 نتایج آمار توصیفی متغیرهای تحقیق ………………………………………………………………….

98

5-2-3 نتایج آمار استنباطی …………………………………………………………………………………………

100

5-2-3-1 فرضیه اصلی تحقیق ……………………………………………………………………………………

100

5-2-3-2 فرضیه اول تحقیق ……………………………………………………………………………………….

100

5-2-3-3 فرضیه دوم تحقیق ………………………………………………………………………………………

101

5-2-3-4 فرضیه سوم تحقیق ……………………………………………………………………………………..

101

5-2-3-5 فرضیه چهارم تحقیق …………………………………………………………………………………..

102

5-2-3-6 فرضیه پنجم تحقیق ……………………………………………………………………………………..

102

5-2-3-7 فرضیه ششم تحقیق …………………………………………………………………………………….

103

5-2-3-8 فرضیه هفتم تحقیق ……………………………………………………………………………………..

103

5-2-3-9 فرضیه هشتم تحقیق …………………………………………………………………………………….

104

5-3 بحث در پژوهش ………………………………………………………………………………………………..

105

5-4 پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………….

106

5-4-1 پیشنهادات در خصوص متغیر خدمت ………………………………………………………………..

106

5-4-2 پیشنهادات در خصوص متغیر قیمت و سایر هزینه­ها ……………………………………………

109

5-4-3 پیشنهادات در خصوص متغیر شواهد فیزیکی ……………………………………………………..

109

5-4-4 پیشنهادات در خصوص متغیر مکان و زمان ………………………………………………………..

110

5-4-5 پیشنهادات در خصوص متغیر فرآیند …………………………………………………………………

112

5-4-6 پیشنهادات در خصوص متغیر بهره­وری و کیفیت ………………………………………………..

112

5-4-7 پیشنهادات در خصوص متغیر نیروی انسانی ……………………………………………………….

113

5-4-8 پیشنهادات در خصوص متغیر ارتقاء و آموزش مشتری ………………………………………..

114

5-5 پیشنهادات آتی ……………………………………………………………………………………………………

115

5-6 محدودیت­های پژوهش ……………………………………………………………………………………….

115

ضمائم

پیوست الف: پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………….

116

پیوست ب: خروجی نرم­افزار (آزمون توصیفی متغیرهای تحقیق) ……………………………………..

120

پیوست ج: خروجی نرم­افزار (آزمون t یک نمونه­ای) ………………………………………………………

121

پیوست د: خروجی نرم­افزار (آزمون دوجمله­ای) …………………………………………………………….

122

پیوست و: خروجی نرم­افزار (آزمون رتبه­بندی فریدمن) …………………………………………………..

123

منابع

الف) منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………

124

ب) منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………..

129

فهرست جداول

عنوان

 

شماره صفحه

جدول 2-1: نرخ تخفیف عدم خسارت ………………………………………………………………………..

42

جدول 2-2: نرخ تخفیفات عدم خسارت ………………………………………………………………………

45

جدول 2-3: اضافه نرخ بابت تشدید خطر …………………………………………………………………….

46

جدول 2-4: اضافه نرخ / تخفیف بابت نوع مورد استفاده ………………………………………………..

46

جدول 3-1: اطلاعات مربوط به تعداد نمایندگی­ها و بازاریابان ………………………………………..

67

جدول 3-2: اطلاعات مربوط به متغیرهای اصلی، شماره و تعداد سوال …………………………….

69

جدول 3-3: مقیاس اندازه­گیری و شیوه نمره­گذاری پاسخ­های انتخاب شده ……………………….

69

جدول 3-4: ضریب پایایی کل پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ …………………………………….

71

جدول 3-5: ضریب پایایی شاخص­ها به روش آلفای کرونباخ …………………………………………

71

جدول 4-1: توزیع فراوانی وضعیت پاسخگویان بر حسب جنسیت ………………………………….

74

جدول 4-2: توزیع فراوانی وضعیت پاسخگویان بر حسب سن ………………………………………..

75

جدول 4-3: توزیع فراوانی وضعیت پاسخگویان بر حسب تحصیلات ………………………………

76

جدول 4-4: توزیع فراوانی وضعیت پاسخگویان بر حسب سابقه خدمت ………………………….

77

جدول 4-4-1: توصیف متغیر خدمت …………………………………………………………………………..

78

جدول 4-4-2: توصیف متغیر قیمت و سایر هزینه­ها ………………………………………………………

78

جدول 4-4-3: توصیف متغیر شواهد فیزیکی ………………………………………………………………..

79

جدول 4-4-4: توصیف متغیر مکان و زمان …………………………………………………………………..

79

جدول 4-4-5: توصیف متغیر فرآیند ……………………………………………………………………………

80

جدول 4-4-6: توصیف متغیر بهره­وری و کیفیت …………………………………………………………..

80

جدول 4-4-7: توصیف متغیر نیروی انسانی ………………………………………………………………….

81

جدول 4-4-8: توصیف متغیر ارتقاء و آموزش مشتری …………………………………………………..

81

جدول 4-5: نتایج آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف ……………………………………………………….

82

جدول 4-6: نتایج آزمون فرضیۀ اصلی ………………………………………………………………………….

84

جدول 4-7: نتایج آزمون فرضیۀ اول …………………………………………………………………………….

85

جدول 4-8: نتایج آزمون فرضیۀ دوم …………………………………………………………………………….

86

جدول 4-9: نتایج آزمون فرضیۀ سوم ……………………………………………………………………………

87

جدول 4-10: نتایج آزمون فرضیۀ چهارم ………………………………………………………………………

88

جدول 4-11: نتایج آزمون فرضیۀ پنجم ………………………………………………………………………..

89

جدول 4-12: نتایج آزمون فرضیۀ ششم ………………………………………………………………………..

90

جدول 4-13: نتایج آزمون فرضیۀ هفتم …………………………………………………………………………

91

جدول 4-14: نتایج آزمون فرضیۀ هشتم ……………………………………………………………………….

92

جدول 4-15: نتایج آزمون دوجمله­ای برای کلیۀ فرضیه­ها ……………………………………………….

93

جدول 4-16: نتایج آزمون رتبه­بندی فریدمن …………………………………………………………………

94

جدول 4-17: رتبه­بندی عناصر …………………………………………………………………………………….

95

فهرست نمودارها

عنوان

 

شماره صفحه

نمودار 4-1: توزیع فراوانی وضعیت پاسخگویان بر حسب جنسیت ………………………………….

74

نمودار 4-2: توزیع فراوانی وضعیت پاسخگویان بر حسب سن ………………………………………..

75

نمودار 4-3: توزیع فراوانی وضعیت پاسخگویان بر حسب تحصیلات ………………………………

76

نمودار 4-4: توزیع فراوانی وضعیت پاسخگویان بر حسب سابقه خدمت ………………………….

77

فهرست اشکال

عنوان

 

شماره صفحه

شکل 1-1 الگوی مفهومی تحقیق (لاولاک و رایت، 2003) ……………………………………………..

5

شکل 4-1 نتایج برآورد مدل پژوهش ……………………………………………………………………………

96

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo