%34تخفیف
ارزیابی عملکرد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با استفاده از مدل تعالی سازمانی
تعداد 95صفحه در فایل word
ارزیابی عملکرد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با استفاده از مدل تعالی سازمانی
چکیده:
امروزه نقش نظامهای ارزیابی و نظارت کارآمد در بهبود و تعالی سازمانها کاملا شناخته شده است. ارزیابی عملکرد سازمانها جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف به منظور استفاده بهینه از منابع و امکانات از جایگاه خوبی برخوردار بوده و توانسته تا حدودی ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمانها،از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیاد در تعیین مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند. در بین این مدلها،مدل EFQM به عنوان یکی از جامع ترین مدلهای ارزیابی عملکرد
شناخته شده است. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی پیمایشی است که عملکرد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را بر اساس مدل تعالی سازمانی ارزیابی کرده است.هدف کلی تحقیق ارزیابی عملکرد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM است،که در این راستا عملکرد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حوزه های رهبری، خط مشی و استراتژی، منابع انسانی، مشارکتهاو منابع، فرایندها، نتایج کارکنان، نتایج جامعه،نتایج مشتریان و نتایج کلیدی عملکرد نیز اندازه گیری شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر، کارکنان و روسای دانشگاه علوم پزشکی شهر یاسوج می باشد،که تعداد آنها 850 نفر است، با توجه به فرمول کوکران تعداد نمونه 267 نفر محاسبه شده است و به منظور تعیین حجم نمونه بدلیل اینکه جامعه آماری به دو سطح مدیریتی و کارمندی تقسیم بندی شده است از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است که از نمونه مورد نظر24 نفر در سطح مدیریتی و 243 نفر در سطح کارمندی مشغول می باشند. برای جمع آوری اطلاعات از نمونه آماری و به منظور آزمون فرضیه های تنظیم شده این تحقیق، از پرسشنامه ایی که با توجه به متغیرهای تحقیق و عملیاتی نمودن آنها تنظیم شده، استفاده شد قلمرو زمانی تحقیق از اسفند ماه 1391تا شهریور 93 تقریبا بمدت 18 ماه بطول انجامید. برای آزمون پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. بر اساس این روش و با استفاده از نرم افزار آماري spss ميزان پايايي سوالات پرسشنامه 0.97بدست آمده است و برای آزمون فرضیه ها از آزمون تی تک گروهی استفاده شد.نتایج بدست آمده از تحقیق به این قرار است که عملکرد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQMمتعالی است، همچنین در حوزه های رهبری، خط مشی و استراتژی، منابع انسانی، مشارکتهاو منابع، فرایندها، نتایج کارکنان ونتایج جامعه متعالی است ولی در حوزه نتایج مشتریان و نتایج کلیدی عملکرد متعالی نیست.
کلمات کلیدی: ارزیابی عملکرد،مدل EFQM،عملکرد کارکنان، تعالی سازمانی
دسته: علوم انسانی, مدیریت
برچسب: تعالی سازمانی, عملکرد کارکنان, کلمات کلیدی: ارزیابی عملکرد, مدل EFQM