%34تخفیف

قابلیت های فناوری اطلاعات و اثرات آنها بر نوآوری در شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور

تعداد111 صفحه در فایل word

کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی

گرایش بازاریابی

قابلیت های فناوری اطلاعات و اثرات آنها بر نوآوری در شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور

 

چکيده :

امروزه نوآوری به عنوان یک چالش مهم و حیاتی در سازمان ها و شرکت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که کانون توجهات شرکت ها و سازمان ها را به خود معطوف کرده است . توجه به این امر می تواند در پیشبرد عملیات سازمانی و توجه به نیازهای جدید را مرتفع سازد . برای اجرای عملکرد بهتر و مطلوب در خلق نوآوری ، فاکتورهایی را در این مطالعه در نظر گرفته شده که میبایست به آنها توجه نمود . این فاکتورها ، استفاده از توانمندسازی کارکنان که نقش مهمی در رفتارهای نوآورانه بازی میکند ، و به سبب آن موجب ابتکار و خلا قیت در سازمان ها میشود و نیز قابلیت های فن آوری اطلاعات که می تواند به عنوان تعریف یک راه استراتژیک برای توسعه این قابلیت ها است ، مورد بررسی و تحقیق قرار خواهند گرفت .در پژوهش حاضر با موضوع “قابلیت های فناوری اطلاعات و تاثیر آن بر نوآوری در شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور” ، در ابتدا با معرفی متغیرهای پژوهش که قابلیت های فناوری اطلاعات(متغیر مستقل)، توانمندسازی(متغیر میانجی) و نوآوری(متغیر وابسته) هستند، به بررسی مطالعات انجام گرفته پرداخته شد و نتایجی که از طریق مطالعات صورت گرفت، و با بررسی روابط بین متغیرهای این پژوهش ، و با استفاده از داده هاي جمع آوري شده (به وسیله پرسشنامه)، از 299 شرکت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) کشور ، این نتیجه به دست آمد که رابطه ی قابلیت های فناوری اطلاعات  و تاثیر آن بر نوآوری در شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ، یک رابطه معنادار و تاثیر گذار است . در ادامه با بررسی فرضیات فرعی این پژوهش، به این نتیجه رسیدیم که دانش فن آوری اطلاعات و یکپارچه سازی فن آوری اطلاعات بر نوآوری تاثیر مثبتی دارند؛ همچنین عدم تمرکز و جو توانمندسازی مطلوب تاثیر مثبتی بر رابطه نوآوری و قابلیت های فن آوری اطلاعات دارند.

واژه­هاي کليدي:  قابلیت های فناوری اطلاعات ، نوآوری ،توانمندسازی ، فناوری اطلاعات

طبقه بندي JEL:  O32,O31 ,E24

صفحه

فصل اول : کلیات پژوهش

2

1-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………..

3

1-2- بیان مساله …………………………………………………………………………………………………………………………..

5

1-3- اهميت و ضرورت مطالعه …………………………………………………………………………………………………………..

6

1 – 4-  هدف پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………

6

1 – 5 –   فرضيه­های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………

6

1 – 5 – 1 –  فرضیه اصلی ……………………………………………………………………………………………………………

6

1 – 5 – 2 –  فرضیه های فرعی ……………………………………………………………………………………………………

7

1 – 6 – روش تحقيق ………………………………………………………………………………………………………………………

7

1 – 7 –  تعريف مفاهيم……………………………………………………………………………………………………………………

7

1 – 7 – 1 –  قابلیت های فناوری اطلاعات ………………………………………………………………………………………..

7

1 – 7 – 1 – 1 – دانش فناوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………………………..

8

1 – 7 – 1 – 2 – یکپارچه سازی فن آوری اطلاعات با استراتژی کسب و کار  ………………………………………………..

8

1 – 7 – 1 – 3 – فناوری آوری اطلاعات در ارتباطات داخلی ………………………………………………………………………………………

8

1 – 7 – 2 –  نوآوری. …………………………………………………………………………………………………………………

9

1 – 7 – 3 –  توانمندسازی.. …………………………………………………………………………………………………………

9

1 – 7 – 3 – 1 – رسمی سازی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

9

1 – 7 – 1 – 2 – تمرکز…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

9

1 – 7 – 1 – 3 – جو توانمندسازی …………………………………………………………………………………………………………………………………………

10

1 – 8 –  محدودیت‌های تحقيق …………………………………………………………………………………………………………..

10

1 – 9 –  سازماندهي تحقيق ………………………………………………………………………………………………………………

فصل دوم : مروری بر ادبيات موضوع

12

2-1- مقدمه….. ……………………………………………………………………………………………………………………………

14

2-2- مبانی نظری پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………….

14

2 – 2 -1 – توانمندسازی ……………………………………………………………………………………………………………..

19

2 – 2 – 1 – 1 – رسمیت …………………………………………………………………………………………………………..

20

2 -2 – 1 – 2 – تمرکز……. …………………………………………………………………………………………………………

22

2 -2 – 1 – 3 – تمرکز و رسمیت …………………………………………………………………………………………….

22

2 -2 – 1 – 4 – جو توانمندسازی………………………………………………………………………………………………

23

2 -2 – 2 – قابلیت های فناوری اطلاعات ………………………………………………………………………………………

25

2  – 2 – 2 – 1 – دانش فناوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………

26

2 – 2 – 2 – 2 – یکپارچه سازی فناوری اطلاعات با کسب و کار …………………………………………………………

27

2 – 2 – 2 – 2 – 1 – گام های همسویی فناوری اطلاعات با کسب و کار ……………………………………………

28

2 – 2 – 2 – 2 – 2 – مراحل رفع عدم همسویی ………………………………………………………………………

29

2 – 2 – 2 – 3 – فناوری اطلاعات در ارتباطات داخلی ……………………………………………………………………

30

2 – 2 – 2 – 3 – – 1 – عناصر کلیدی استراتژی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ………………………………

31

2 – 2 – 3 – نوآوری ………………………………………………………………………………………………………………

34

2 – 2 – 3 – 1 – انواع نوآوری ………………………………………………………………………………………………

35

2 – 2 – 3 – 2 – نوع دیگر دسته بندی نوآوری ……………………………………………………………………………

38

2-3- مطالعات تجربی …………………………………………………………………………………………………………………

38

2 -3-1-  مطالعات داخلی ……………………………………………………………………………………………………………………

41

2-3-2- مطالعات خارجی ……………………………………………………………………………………………………………………

49

2-4- جمع­بندی فصل دوم ………………………………………………………………………………………………………………………

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

51

3-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………

51

3-2- نوع و روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………

52

3-2 – 1- مراحل اجرای پژوهش …………………………………………………………………………………………………

54

3-3- جامعه آماری پژوهش …………………………………………………………………………………………………………

55

3-4- نمونه و نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………………

56

3 – 4 -1 – برآورد حجم نمونه ……………………………………………………………………………………………………

57

3 – 5 – معرفی ابزار جمع آوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………

58

3 – 5 – 1 -1 –  پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………….

58

3 – 5 – 1 –2 – چگونگی طراحی پرسشنامه …………………………………………………………………………………..

59

3 – 5 – 2 – روایی و پایایی …………………………………………………………………………………………………………

59

3 – 5 – 2 – 1 – روایی/اعتبار ……………………………………………………………………………………………………

60

3 – 5 – 3 – محاسبه ضریب آلفای کرونباخ متغیرها ……………………………………………………………………………..

61

3-6- جمع بندی فصل سوم .…………………………………………………………………………………………………………

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های آماری

63

4 – 1 – مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………..

63

4-2- بخش اول : تحلیل توصیفی ……………………………………………………………………………………………………

63

4-2- 1 –  توصیف مشخصات عمومی نمونه های مطالعه …………………………………………………………………….

67

4-3- بخش دوم : تحلیل استنباطی داده ها ………………………………………………………………………………………..

67

4 – 3 – 1 – آزمون نرمال بودن داده ها ………………………………………………………………………………………..

68

4 – 3 – 2 – آزمون مدل ساختاری ……………………………………………………………………………………………..

78

4- 4- جمع بندی فصل چهارم ………………………………………………………………………………………………………

فصل پنجم: جمع­بندی، نتيجه­گيری و ارائه پيشنهادها

81

5-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………..

81

5 – 2 – نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………..

82

5 – 3 – پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………….

84

5-4- پیشنهادات برای پژوهش آتی …………………………………………………………………………………………………

84

5 – 5 – محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

منابع و مآخذ

84

الف) منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………………………

85

ب) منابع انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………………

 

صفحه

عنوان

7

نمودار( 1 –  1 ) قابلیت فن آوری اطلاعات و توانمندسازی کارکنان بر نوآوری……………………………………………………………………..

52

نمودار( 3 – 1 ) نحوه جمع آوری پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………..

63

نمودار(4 – 1 ) توزیع فراوانی نمونه به تفکیک سن …………………………………………………………………………………………………………………

63

نمودار(4 – 2 ) توزیع فراوانی نمونه به تفکیک جنسیت …………………………………………………………………………………………………………..

64

نمودار(4 – 3 ) توزیع فراوانی نمونه به تفکیک سابقه کار پاسخ دهندگان ……………………………………………………………………………….

64

نمودار(4 – 4 ) توزیع فراوانی نمونه به تفکیک میزان تحصیلات پاسخ دهندگان……………………………………………………………………..

65

نمودار (4 – 5) توزیع فراوانی نمونه به تفکیک میزان عنوان پست سازمانی …………………………………………………………………………….

65

نمودار (4 – 6) توزیع فراوانی نمونه به تفکیک میزان سابقه سازمان………………………………………………………………………………………….

66

نمودار(4 – 7) توزیع فراوانی نمونه به تفکیک تعداد کارکنان سازمان………………………………………………………………………………………

69

نمودار (4 – 8 ) ضرایب استاندارد شده فرضیه اصلی …………………………………………………………………………………………………………………

70

نمودار (4 – 9 )  اعداد معناداری فرضیه اصلی…………………………………………………………………………………………………………………………..

70

نمودار (4 – 10 ) ضرایب استاندارد شده فرضیه فرعی 1…………………………………………………………………………………………………………..

71

نمودار (4 – 11 ) اعداد معناداری فرضیه فرعی 1………………………………………………………………………………………………………………………

72

نمودار( 4 – 12 ) ضرایب استاندارد شده فرضیه فرعی 2…………………………………………………………………………………………………………..

72

نمودار (4 – 13 ) اعداد معناداری فرضیه فرعی 2………………………………………………………………………………………………………………………

73

نمودار (4 – 14 ) ضرایب استاندارد شده فرضیه فرعی 3…………………………………………………………………………………………………………..

74

نمودار( 4 – 15 ) اعداد معناداری فرضیه فرعی 3………………………………………………………………………………………………………………………

74

نمودار (4 – 16) ضرایب استاندارد شده فرضیه فرعی 4…………………………………………………………………………………………………………….

75

نمودار( 4 – 17 ) اعداد معناداری فرضیه فرعی 4………………………………………………………………………………………………………………………

75

نمودار( 4 – 18) ضرایب استاندارد شده فرضیه فرعی 5…………………………………………………………………………………………………………….

76

نمودار 4( – 19) اعداد معناداری فرضیه فرعی 5……………………………………………………………………………………………………………………….

76

نمودار (4 – 20) ضرایب استاندارد شده فرضیه فرعی 6 ……………………………………………………………………………………………………………

77

نمودار( 4 – 21) اعداد معناداری فرضیه فرعی 6………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صفحه

عنوان

21

جدول(2 –  1 ) ساختار سازمان ها با تفاوت در میزان رسمیت و تمرکز از نظر میتزبرگ ……………………………………………………….

34

جدول(2 – 2) سه مکتب مهم مطالعات نوآوری بر اساس دیدگاه شومپتر ……………………………………………………………………………….

37

جدول( 2- 3) مقايسه انواع نوآوري ……………………………………………………………………………………………………………………………………………

53

جدول( 3 – 1 ) تولیدکنندگان تجهیزات و ارائه دهندگان خدمات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور…………………….

54

جدول (3 – 2 ) محاسبه نسبت درصد و سهم هر يک از طبقات نسبت به کل جمعيت جامعه و نمونه………………………………….

60

جدول(  3 – 3 ) خلاصه پردازش( آلفای کرونباخ ) ………………………………………………………………………………………………………………….

67

جدول( 4 – 1 ) توزیع نرمال متغیرها………………………………………………………………………………………………………………………………………….

68

جدول( 4 – 2 )راهنماي شناسایی علائم اختصاري متغیرهاي مدل…………………………………………………………………………………………

78

جدول (4 – 3 ) خلاصه نتایج آزمون فرضیات…………………………………………………………………………………………………………………………….

81

جدول( 5 – 1 ) خلاصه نتایج پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………….

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo