%34تخفیف

عوامل موثربرتصمیم به بین المللی سازی شرکت های هلدینگ پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران (مورد مطالعه: شرکت هلدینگ سرمایه گذاری توکا فولاد)

تعداد 154صفحه در فایل word

کارشناسی ارشد

(M.A)

مدیریت بازرگانی  گرایش بازرگانی بین الملل

عوامل موثربرتصمیم به بین المللی سازی شرکت های هلدینگ پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران (مورد مطالعه: شرکت هلدینگ سرمایه گذاری توکا فولاد)

چکیده:

جهانی شدن باعث افزایش بسیار زیاد رقابت بین المللی شده است. در این شرایط شرکت هایی که سابقاً تنها با شرکت های محلی رقابت می کردند اکنون ناچار می شوند با رقبای خارجی جدید دست و پنجه نرم کنند.

برای مواجهه با رقبای خارجی شرکتها باید تصمیمی به بزرگی المللی سازی شرکت بگیرند. در این تحقیق، به شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم به بین المللی سازی شرکت های هلدینگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. در این راستا از مدل مولینا استفاده شده که این مدل از ترکیب سه دسته عوامل رقابتی، عوامل اقتصادی و عوامل نهادی تشکیل شده است. عوامل رقابتی شامل مشتریان کلیدی محلی، تأمین کنندگان عمده‌ي داخلی، رقبای محلی و رقبای خارجی می باشد و عوامل نهادی شامل شرکت های در تماس، شرکت های مشابه و سیاست های تشویقی دولت و عوامل اقتصادی شامل محدودیت های اقتصادی می باشد .

این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه‌ي پژوهش، توصیفی- پیمایشی است؛ پرسشنامه‌ي مورد استفاده از نوع محقق ساخته بوده که پایایی آن 791/0 است و روایی آن از نظر محتوا مورد تأیید واقع شده است. جامعه آماری این تحقیق متشکل از مدیران ارشد شرکت هلدینگ توکا فولاد و  شرکت های زیر مجموعه و اعضا هیات مدیره این شرکت ها می باشد. روش نمونه گیری استفاده شده، نمونه گیری  تصادفی ساده است و حجم نمونه 62 می باشد.در این  تحقیق برای بررسی نتایج مرتبط با هر کدام از فرضیه ها از آزمون دوجمله ایی یا آزمون نسبت و برای بررسی یافته های جانبی از آزمون های  تحلیلی کلموگروف اسمیرنف،کروسکال والیس،فریدمن و من ویتنی استفاده شده است.

نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که عوامل رقابتی شامل مشتریان کلیدی محلی، تأمین کنندگان عمده‌ي داخلی، رقبای محلی و رقبای خارجی و عوامل نهادی شامل شرکت های در تماس، شرکت های مشابه و سیاست های تشویقی دولت و عوامل اقتصادی شامل محدودیت های اقتصادی همگی دارای رابطه مستقیم و معنا داری با تصمیم به بین المللی سازی شرکت هلدینگ توکا فولاد هستند.

از جمله محدودیت های این پژوهش می توان به عدم دسترسی به مدیران و همچنین عدم همکاری مدیران در تکمیل پرسشنامه‌ها و  محدودیت های زمانی و عدم تعمیم نتایج به زمان های دیگر اشاره کرد. از عمده ترین پیشنهادها در این تحقیق می توان به توجه ویژه‌ای مدیران به عوامل رقابتی و تدوین یک استراتژی مناسب برای رقابت با رقبای محلی اشاره نمود. همچنین پیشنهاد می‌شود که مدیران ارشد این شرکت‌ها توجه ویژه‌ای به عوامل نهادی داشته باشند و با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی موجود در ارتباط با کشورهای دیگر و شرایط اقتصادی موجود در کشور خود تصمیم‌گیری نمایند.

واژه های کلیدی: تصمیم گیری، بین المللی سازی، شرکت هلدینگ،عوامل رقابتی،عوامل اقتصادی، عوامل نهادی

فهرست مطالب

صفحه

عنوان

1

چکیده

فصل اول کلیات تحقیق

 3

1-1-مقدمه

3

1-2-بیان مسأله

6

1-3-ضرورت واهمیت انجام تحقیق

7

1-4-سوالات تحقیق

8

1-5-اهداف تحقیق

8

1-6-فرضیه های تحقیق

9

1-7-مدل مفهومی تحقیق

9

1-8- قلمرو تحقیق

9

1-8-1- قلمرو موضوعی تحقیق

10

1-8-2- قلمرو مکانی تحقیق

10

1-8-3- قلمرو زمانی تحقیق

10

1-9-تعاریف عملیاتی واژه ها

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

14

مقدمه

15

2-1- بین المللی سازی:

15

2-1-1- تعریف بین المللی سازی

16

2-1-2- فرایند بین المللی سازی

18

2-1-3- نظریه های بین المللی سازی

18

2-1-3-1- نظریه های اقتصادی بین المللی سازی

19

2-1-3-1-1-رویکرد چرخه تولید (PLC)

19

2-1-3-1-2-رویکرد هزینه حمل و نقل (TCA)

20

2-1-3-2- نظریه های رفتاری بین المللی سازی

20

2-1-3-2-1-مدل فرایند بین المللی شدن آپسلا

25

2-1-3-2-2-مدل های مبتنی بر نوآوری

26

2-1-3-2-3-نظریه های معاصر- تولد جهانی

28

2-1-3-2-4-نظریه های معاصر- مدل شبکه ای

30

2-1-3-2-5-نظریه های معاصر- مدل 5 مرحله ای بردلی

32

2-2- تبیین مدل پژوهش

34

2-2-1- عوامل مؤثر محیط رقابتی

36

2-2-1-1- قدرت چانه زنی مشتریان و تأمین کنندگان

39

2-2-1-2- رقابت بین رقبای موجود

41

2-2-1-3- تهدید تازه واردان

42

2-2-1-4- خطر محصولات جایگزین

43

2-2-2- عوامل مؤثر محیط اقتصادی

43

2-2-3- عوامل مؤثر محیط نهادی

46

2-2-3-1- تقلید مبتنی بر بسامد

46

2-2-3-2- تقلید مبتنی بر ویژگی

47

2-2-3-3- تقلید مبتنی بر پیامد

47

2-2-3-4- تقلید هنجاری

48

2-3- آشنایی با شرکت های هلدینگ

48

2-3-1-شرکت هلدینگ:

49

2-3-2-مفهوم استراتژی سطح هلدینگ:

50

2-3-2-1-منظور از منطق پورتفولیو: مدیر پورتفولیو

51

2-3-3-ارزیابی عملکرد هلدینگ

53

2-3-4-تعریف شرکت هلدینگ در ایران

54

2-3-5- تاریخچه شرکت هلدینگ توکا فولاد وشرکتهای زیر مجموعه

54

2-3-5-1- موضوع فعالیت شرکت

54

2-3-5-2- شرکتهای زیر مجموعه هلدینگ توکا فولاد

56

2-3-5-2-1- هلدینگ حمل و نقل وپیمانکاری

58

2-3-5-2-2- هلدینگ بازرگانی و مالی

60

2-3-5-2-3- هلدینگ تولیدی

62

2-4- مطالعات پیشین

62

2-4-1- مطالعات پیشین داخلی

64

2-4-2- مطالعات پیشین خارجی

فصل سوم: روش تحقیق

70

3-1  مقدمه

71

3-2  روش تحقيق

72

3-4  جامعه آماری

72

3-5  تعیین حجم نمونه

74

3-6  روش نمونه گیری

74

3-7  روش گردآوري داده‌ها و اطلاعات

75

3-8  ابزار گردآوری داده‌ها

77

3-9  تعیین روایی پرسشنامه

77

3-10  تعیین پایایی پرسشنامه

79

3-11  روش تجزیه و تحلیل داده‌ها

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

83

4-1  مقدمه

83

4-2  بررسی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات جمعیت شناختی

87

4-3  بررسی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات پرسشنامه

87

4-3-1  متغیر مشتریان داخلی

90

4-3-2  متغیر تامین کنندگان داخلی

93

4-3-3  متغیر رقبای محلی

95

4-3-4  متغیر رقبای خارجی

98

4-3-5  متغیر عوامل رقابتی

99

4-3-6  متغیر محدودیت‌های اقتصادی یا عوامل اقتصادی

101

4-3-7  متغیر شرکت‌های در تماس با شرکت

104

4-3-8  متغیر شرکت‌های مشابه

106

4-3-9  متغیر سیاست‌های‌ تشویقی دولت

109

4-3-10  متغیر عوامل نهادی

110

4-4  تجزیه و تحلیل فرضیه‌های تحقیق

110

4-4-1  آزمون فرضیه اول

111

4-4-2  آزمون فرضیه دوم

112

4-4-3  آزمون فرضیه سوم

113

4-5  تجزیه و تحلیل فرضیه‌ها و ادعاهای تکمیلی

113

4-5-1  آزمون ادعای اول

114

4-5-2  آزمون ادعای دوم

115

4-5-3  آزمون ادعای سوم

116

4-5-4  آزمون ادعای چهارم

117

4-5-5  آزمون ادعای پنجم

118

4-5-6  آزمون ادعای ششم

119

4-5-7  آزمون ادعای هفتم

فصل پنجم خلاصه ،نتیجه گیری و پیشنهادات

122

5-1  مقدمه

122

5-2  نتایج حاصل از بررسی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات جمعیت شناختی پرسشنامه

123

5-3  نتایج حاصل از بررسی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات پرسشنامه

126

5-4  نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه‌های تحقیق

127

5-5  نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل ادعاهای تکمیلی

129

5-6  محدوديتهاي تحقيق

129

5-7  پيشنهادات

129

5-7-1 پيشنهادات براي اين تحقيق

131

5-7-2  پيشنهادات براي تحقيقات آتي

132

پیوست

137

فهرست منابع فارسی

140

فهرست منابع انگلیسی

144

چکیده انگلیسی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

صفحه

عنوان

29

جدول 2-1: موقعیت های بین المللی

67

جدول 2-2: تقسیم بندی مایتزبوک از متغیرهای تأثیرگذار بر بین المللی سازی

76

جدول 3-1 پرسشنامه‌های استفاده شده برای تهیه پرسشنامه تحقیق

76

جدول 3-2 : ارتباط سوالات پرسشنامه با متغیرهای تحقیق

79

جدول 3-3 : ضریب پایایی سوالات پرسشنامه‌

83

جدول 4-1 : جدول فراوانی سن پاسخ دهندگان

84

جدول 4-2 : جدول فراوانی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان

85

جدول 4-3 : جدول فراوانی سابقه فعالیت شرکت پاسخ دهندگان

86

جدول 4-4 : جدول فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان

88

جدول 4-5 : جدول فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر مشتریان داخلی

90

جدول 4-6 : نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنف برای نمره متغیر مشتریان داخلی

91

جدول 4-7 : جدول فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر تامین کنندگان داخلی

92

جدول 4-8 : نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنف برای نمره متغیر تامین کنندگان داخلی

93

جدول 4-9 : جدول فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر رقبای محلی

95

جدول 4-10 : نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنف برای نمره متغیر رقبای محلی

96

جدول 4-11 : جدول فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر رقبای خارجی

97

جدول 4-12 : نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنف برای نمره متغیر رقبای خارجی

98

جدول 4-13 : نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنف برای نمره متغیر عوامل رقابتی

99

جدول 4-14 : جدول فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر محدودیت‌های اقتصادی

101

جدول 4-15 : نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنف برای نمره متغیر محدودیت‌های اقتصادی

102

جدول 4-16 : جدول فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر شرکت‌های در تماس با شرکت

103

جدول 4-17 : نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنف برای نمره متغیر شرکت‌های در تماس با شرکت

104

جدول 4-18 : جدول فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر شرکت‌های مشابه

106

جدول 4-19 : نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنف برای نمره متغیر شرکت‌های مشابه

107

جدول 4-20 : جدول فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر سیاست‌های‌ تشویقی دولت

108

جدول 4-21 : نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنف برای نمره متغیر سیاست‌های‌ تشویقی دولت

109

جدول 4-22 : نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنف برای نمره متغیر عوامل نهادی

111

جدول 4-23 : نتایج آزمون دوجمله‌ای برای فرضیه 1

112

جدول 4-24 : نتایج آزمون دوجمله‌ای برای فرضیه 2

113

جدول 4-25 : نتایج آزمون دوجمله‌ای برای فرضیه 3

114

جدول 4-26 : نتایج آزمون فریدمن برای ادعای 1

115

جدول 4-27 : نتایج آزمون فریدمن برای ادعای 2

116

جدول 4-28 : نتایج آزمون فریدمن برای ادعای 3

117

جدول 4-29 : نتایج آزمون کروسکال والیس برای ادعای 4

118

جدول 4-30 : نتایج آزمون کروسکال والیس برای ادعای 5

119

جدول 4-31 : نتایج آزمون کروسکال والیس برای ادعای 6

120

جدول 4-32 : نتایج آزمون من ویتنی برای ادعای 7

فهرست شکل ها

 

صفحه

عنوان

9

شکل 1-1: مدل مفهومی تحقیق

21

شکل2-1:ساز وکار بین المللی سازی

24

شکل 2-2: تأثیر فاصله روانی بر انتخاب بازارهای جدید

31

شکل 2-3 :مدل پنج مرحله ای بین المللی سازی

33

شکل 2-4: مدل مفهومی تحقیق (مدل مولینا)

33

شکل2-5:اجزای تفضیلی مدل مولینا

50

شکل 2-6 :چارچوب استراتژی سطح شرکت مادر (جانسون و شولز، 2002، 269)

فهرست نمودارها

صفحه

عنوان

84

نمودار 4-1 : نمودار فراوانی سن پاسخ دهندگان

85

نمودار 4-2 : نمودار فراوانی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان

86

نمودار 4-3 : نمودار فراوانی سابقه فعالیت شرکت پاسخ دهندگان

87

نمودار 4-4 : نمودار فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان

89

نمودار 4-5 : نمودار درصد فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر مشتریان داخلی

91

نمودار 4-6 : نمودار درصد فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر تامین کنندگان داخلی

94

نمودار 4-7 : نمودار درصد فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر رقبای محلی

96

نمودار 4-8 : نمودار درصد فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر رقبای خارجی

100

نمودار 4-9 : نمودار درصد فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر محدودیت‌های اقتصادی

102

نمودار 4-10 : نمودار درصد فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر شرکت‌های در تماس با شرکت

105

نمودار 4-11 : نمودار درصد فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر شرکت‌های مشابه

107

نمودار 4-12 : نمودار درصد فراوانی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات متغیر سیاست های تشویقی دولت

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo