%34تخفیف

شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر منابع مالی (ارزی و ریالی) بانک ملت در استان قم با استفاده از تکنیک TOPSIS

تعداد118صفحه در فایل word

کارشناسی‌ارشد

(MA)

مدیریت بازرگانی

شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر منابع مالی (ارزی و ریالی) بانک ملت در استان قم با استفاده از تکنیک TOPSIS

چکیده

تحقیق حاضر به منظور شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر منابع مالی (ارزی و ریالی) بانک ملت در استان قم با استفاده از تکنیک TOPSIS طراحی و انجام گردیده است. در جهان امروز جذب منابع مالی آنقدر برای بانک ها مهم و حیاتی می باشد که رقابت بسیار شدیدی در این زمینه بین آنها ایجاد نموده است. یکی از شواهد عمده ارائه خدمات نوین به منظور جلب اطمینان و توجه و تشویق بیشتر مردم برای سپرده گذاری در بانک ها می باشد. برای بررسی عوامل مؤثر بر منابع مالی در این تحقیق، با بررسی مدل‌های مختلف مدلی محقق ساخته شامل پنج بُعد عوامل خدماتی، عوامل مالی، عوامل ارتباطی و انسانی، عوامل و شرایط فیزیکی و عوامل وابستگی سازمانی ارائه گردیده است. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان بانک ملت در شهر قم تشکیل می‌دهند. نمونه‌گیری با روش گلوله برفی و تعداد 33 نفر انجام شده است که پرسشنامه تحقیق در بین آنان توزیع گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد در سطح ابعاد عوامل خدماتی و عوامل ارتباطی و انسانی در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند و عوامل مالی در رتبه آخر قرار دارند. ضمن اینکه در سطح مؤلفه‌ها، خدمات بانکداری الکترونیکی، کیفیت خدمات بانکی، تنوع خدمات بانکی، ویژگی های مناسب فردی کارکنان، رفتار و نحوه برخورد کارکنان و مهارت های تخصصی کارکنان در رتبه‌های اول تا ششم قرار دارند و تسهیلات پرداختی، نرخ سود پرداختی به سپرده ها و جوایز پرداختی به سپرده گذاران قرض الحسنه در رتبه‌های آخر قرار گرفته‌اند.

کلمات کلیدی

منابع مالی، بانک ملت، خدماتی، مالی، ارتباطی و انسانی، فیزیکی، وابستگی سازمانی

فهرست مطالب

چکیده. 1

کلمات کلیدی… 1

1.1. مقدمه.. 4

1.2. بیان مسأله.. 4

1.3. سؤالات تحقیق… 5

1.3.1. سؤالات اصلی.. 7

1.3.2. سؤالات فرعی.. 7

1.4. اهداف تحقیق… 5

1.5.1. اهداف اصلی.. 6

1.5.2. اهداف فرعی.. 6

1.5. روش کار و تحقیق… 7

1.6.1. روش تحقیق.. 7

1.6.2. جامعه و نمونه آماری.. 7

1.6.3. قلمرو تحقیق.. 8

1.6. تعاریف عملیاتی وازگان کلیدی و متغیرهای تحقیق… 9

1.8.1. عوامل خدماتی.. 9

1.8.2. عوامل مالی.. 9

1.8.3. عوامل ارتباطی و انسانی.. 9

1.8.4. عوامل و شرایط فیزیکی.. 9

1.8.5. عوامل وابستگی سازمانی: 9

2.1. مقدمه.. 11

2.2. تاریخچه بانکداری درایران.. 12

2.2.1. تاریخچه بانک ها 12

2.2.2. پیدایش بانکداری.. 14

2.3. تاریخچه بانک ملت… 15

2.4. ساختار سازمانی بانک ملت… 16

2.5. منابع تأمین مالی بانکها درایران.. 18

2.5.1. حقوق صاحبان سهام. 18

2.5.2. بدهی ها 18

2.6. ساختار سرمایه بانکها. 21

2.7. اقلام ساختار سرمایه بانک…. 23

2.7.1. بدهیها 23

2.7.2. سرمایه بانک….. 24

2.8. ساختار مطلوب سرمایه بانک…. 26

2.9. رابطه سپرده قانونی و اوراق قرضه با هزینه های تامین منابع مالی… 27

2.9.1. هزینه سپرده قرض الحسنه جاری.. 27

2.9.2. هزینه سپرده قرض الحسنه پس انداز. 28

2.9.3. هزینه سپرده سرمایه گذاری (کوتاه مدت، ویژه، بلندمدت). 28

2.9.4. هزینه سایر سپرده ها و سایر بدهیها 28

2.10. منابع درآمد بانک ها. 28

2.11. عوامل مؤثر بر تجهیز منابع مالی بانک ها طبق سایر مدل‌ها. 33

2.11.1. نقش عامل رضایت مشتریان از سازمان در جذب منابع مالی.. 33

2.11.2. نقش عامل اعتماد پذیری مشتریان در جذب منابع مالی بانک ها 34

2.11.3. نقش عامل رضایت مشتریان از توانمندی کارکنان در جذب منابع مالی.. 35

2.11.4. نقش عوامل سرمایه فیزیکی درجذب منابع مالی بانک ها 36

2.11.5. نقش عامل تنوع خدمات بانکی در جذب منابع مالی.. 36

2.12. عوامل درون سازمانی مؤثر بر جذب منابع مالی… 36

2.12.1. عوامل خدماتی.. 37

2.12.2. عوامل مالی.. 38

2.12.3. عوامل ارتباطی و انسانی.. 38

2.12.4. عوامل و شرایط فیزیکی.. 40

2.12.5. عوامل وابستگی سازمانی.. 40

2.13. شاخص های مهم در تأمین و تجهیز منابع مالی بانک…. 41

2.13.1. اسلامی بودن (بانکداری بدون ربا). 41

2.13.2. پایدار بودن.. 42

2.13.3. رقابتی بودن.. 42

2.13.4. قابل توسعه (منعطف) بودن.. 43

2.13.5. مبتنی بر انتفاع عمومی جامعه بودن.. 43

2.14. پیشینه تحقیق… 44

2.14.1. مطالعات خارجی.. 44

2.14.2. مطالعات داخلی.. 44

2.15. مدل مفهومی تحقیق… 45

3.1. مقدمه.. 49

3.2. روش تحقیق… 49

3.3. متغیرهای تحقیق… 50

3.3.1. متغیرهای مستقل.. 50

3.3.2. متغیرهای وابسته. 51

3.4. نحوه اندازه‌گیری متغیرها. 51

3.4.1. سؤالات پرسشنامه. 51

3.4.2. روایی.. 51

3.4.3. پایایی.. 52

3.5. قلمروی تحقیق… 52

3.5.1. قلمروی موضوعی.. 52

3.5.2. قلمروی مکانی.. 53

3.5.3. قلمروی زمانی.. 53

3.6. جامعه و نمونه آماری… 53

3.7. روش های تحلیل اطلاعات… 54

3.8. شرح مختصری از تصمیم گیری چند معیاره و تکنیک‌های تاپسیس و آنتروپی… 55

3.8.1. تصمیم گیری چند معیاره. 55

3.8.2. روش آنتروپی.. 55

3.8.3. تکنیک تاپسیس…. 57

4.1. مقدمه.. 60

4.2. تجزیه و تحلیل توصیفی داده‌های جمعیت‌شناختی… 60

4.3. وضعیت پاسخ‌دهندگان از لحاظ جنسیت… 61

4.4. وضعیت پاسخ‌دهندگان از لحاظ تحصیلات… 62

4.5. وضعیت پاسخ‌دهندگان از لحاظ گروه سنی… 63

4.6. وضعیت پاسخ‌دهندگان از لحاظ سابقه کار. 64

4.7. وضعیت پاسخ‌دهندگان از لحاظ سِمَت… 65

4.8. تجزیه و تحلیل توصیفی ابعاد و مؤلفه‌های اصلی تحقیق… 66

4.8.1. آمار توصیفی ابعاد تحقیق از لحاظ شاخص اسلامی بودن (بانکداری بدون ربا). 67

4.8.2. آمار توصیفی ابعاد تحقیق از لحاظ شاخص پایدار بودن.. 68

4.8.3. آمار توصیفی ابعاد تحقیق از لحاظ شاخص رقابتی بودن.. 70

4.8.4. آمار توصیفی ابعاد تحقیق از لحاظ شاخص قابل توسعه (منعطف) بودن.. 71

4.8.5. آمار توصیفی ابعاد تحقیق از لحاظ شاخص مبتنی بر انتفاع عمومی جامعه بودن.. 73

4.9. اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر منابع مالی در سطح ابعاد و مؤلفه‌های تحقیق… 74

4.9.1. تعیین اوزان هر یک از شاخص‌ها به روش آنتروپی در سطح ابعاد. 74

4.9.2. اجرای تکنیک تاپسیس و اولویت‌بندی گزینه‌ها در سطح ابعاد. 75

4.9.3. تعیین اوزان هر یک از شاخص‌ها به روش آنتروپی در سطح مؤلفه‌ها 78

4.9.4. اجرای تکنیک تاپسیس و اولویت‌بندی گزینه‌ها بر اساس شاخص‌ها 79

4.10. آزمون میانگین یک نمونه آماری (One-Sample T-Test). 85

5.1. مقدمه.. 88

5.2. تجزیه و تحلیل سؤالات تحقیق… 88

5.3. خلاصه نتایج تحلیل توصیفی تحقیق… 89

5.4. خلاصه نتایج اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر منابع مالی در سطح ابعاد و مؤلفه‌های تحقیق… 92

5.5. پیشنهادات مبتنی بر نتایج به دست آمده از تحقیق… 94

5.6. محدودیت‌های تحقیق… 96

5.7. پیشنهادات برای تحقیقات بعدی… 97

منابع و مآخذ.. 99

منابع داخلی.. 99

منابع خارجی.. 101

منابع اینترنتی.. 102

Abstract. 105

Key Words. 105

فهرست نگاره‌ها

نگاره 1-2-  ارزش شرکت بانکی.. 27

نگاره 2-2- مدل تحقیق.. 47

نگاره 1-4- وضعیت پاسخ‌دهندگان از لحاظ متغیر جنسیت… 61

نگاره 2-4- وضعیت پاسخ‌دهندگان از لحاظ متغیر تحصیلات.. 62

نگاره 3-4- وضعیت پاسخ‌دهندگان از لحاظ متغیر گروه سنی.. 63

نگاره 4-4- وضعیت پاسخ‌دهندگان از لحاظ متغیر سابقه کار 64

نگاره 5-4- وضعیت پاسخ‌دهندگان از لحاظ متغیر سِمَت… 65

نگاره 6-4- میانگین ابعاد اصلی تحقیق از لحاظ شاخص اسلامی بودن (بانکداری بدون ربا) 68

نگاره 7-4- میانگین ابعاد اصلی تحقیق از لحاظ شاخص پایدار بودن.. 69

نگاره 8-4- میانگین ابعاد اصلی تحقیق از لحاظ شاخص رقابتی بودن.. 71

نگاره 9-4- میانگین ابعاد اصلی تحقیق از لحاظ شاخص قابل توسعه (منعطف) بودن.. 72

نگاره 10-4- میانگین ابعاد اصلی تحقیق از لحاظ شاخص مبتنی بر انتفاع عمومی جامعه بودن.. 74

نگاره 11-4- اوزان شاخص‌های تحقیق طبق روش آنتروپی شانون.. 75

نگاره 12-4- اوزان شاخص‌های تحقیق طبق روش آنتروپی شانون.. 79

فهرست جداول

جدول 1-2- میانگین کارمزدها طی سال‌های 1377 تا 1382. 29

جدول 2-2- مقایسه کارمزد بانک‌های داخلی و خارجی طی سال‌های 1377 تا 1382. 30

جدول 3-2- مقایسه تعرفه کارمزدهای بانک HSBC با سامانه بانکی کشور 30

جدول 4-2- تبیین ارتباط بین ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های تحقیق.. 46

جدول 1-4- وضعیت پاسخ‌دهندگان از لحاظ متغیر جنسیت… 61

جدول 2-4- وضعیت پاسخ‌دهندگان از لحاظ متغیر تحصیلات.. 62

جدول 3-4- وضعیت پاسخ‌دهندگان از لحاظ متغیر گروه سنی.. 63

جدول 4-4- وضعیت پاسخ‌دهندگان از لحاظ متغیر سابقه کار 64

جدول 5-4- وضعیت پاسخ‌دهندگان از لحاظ متغیر سِمَت… 65

جدول 6-4- شاخص‌های آمار توصیفی ابعاد اصلی تحقیق از لحاظ اسلامی بودن (بانکداری بدون ربا) 67

جدول 7-4- شاخص‌های آمار توصیفی ابعاد اصلی تحقیق از لحاظ پایدار بودن.. 68

جدول 8-4- شاخص‌های آمار توصیفی ابعاد اصلی تحقیق از لحاظ رقابتی بودن.. 70

جدول 9-4- شاخص‌های آمار توصیفی ابعاد اصلی تحقیق از لحاظ قابل توسعه (منعطف) بودن.. 71

جدول 10-4- شاخص‌های آمار توصیفی ابعاد اصلی تحقیق از لحاظ مبتنی بر انتفاع عمومی جامعه بودن.. 73

جدول 11-4- اوزان شاخص‌های تحقیق طبق روش آنتروپی شانون در سطح ابعاد. 75

جدول 12-4- گام اول تکنیک تاپسیس در سطح ابعاد: ایجاد ماتریس تصمیم گیری.. 76

جدول 13-4- گام دوم تاپسیس در سطح ابعاد: نرمالسازی یا بی مقیاس کردن ماتریس…. 76

جدول 14-4- گام سوم تاپسیس: وزن دهی به ماتریس نرمال شده 77

جدول 15-4- گام چهارم تاپسیس در سطح ابعاد: تعیین راه حل ایده‌آل مثبت و ایده‌آل منفی.. 77

جدول 16-4- گام پنجم تاپسیس در سطح ابعاد: تعیین اندازه فاصله از راه حل ایده آل مثبت و منفی.. 77

جدول 17-4- گام ششم تاپسیس: محاسبه نزدیکی به راه‌حل ایده‌آل مثبت و منفی (رتبه بندی گزینه ها) )78

جدول 18-4- اوزان شاخص‌های تحقیق طبق روش آنتروپی شانون.. 78

جدول 19-4- گام اول تاپسیس: ایجاد ماتریس تصمیم گیری.. 80

جدول 20-4- گام دوم تاپسیس: نرمالسازی یا بی مقیاس کردن ماتریس…. 81

جدول 21-4- گام سوم تاپسیس: وزن دهی به ماتریس نرمال شده 82

جدول 22-4- گام چهارم تاپسیس: تعیین راه حل ایده‌آل مثبت و ایده‌آل منفی.. 83

جدول 23-4- گام پنجم تاپسیس: تعیین اندازه فاصله از راه حل ایده آل مثبت و منفی.. 83

جدول 24-4- گام ششم تاپسیس: محاسبه نزدیکی به راه حل ایده‌آل مثبت و منفی (رتبه بندی گزینه ها) 84

جدول 7-4- نتایج آزمون میانگین یک نمونه. 85

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo