%34تخفیف

شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تصمیم گیری مدیران در بخش فرهنگی کشور با استفاده از مدل تاپسیس (مطالعه موردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی )

تعداد 135 صفحه در فایل word

کارشناسی ارشد (M.A)

 

مدیریت دولتی-تشکیلات و روش‌ها

 

شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تصمیم گیری مدیران در بخش فرهنگی کشور

با استفاده از مدل تاپسیس (مطالعه موردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی )

 

چکیده

با توجه به عمق و وسعت اصول و اهداف فرهنگی نظام، مراکز متولی امور فرهنگی، در جهت تحقق این اهداف، می‌بایست از قدرت تصمیم گیری بالایی برخوردار باشند. اتخاذ تصمیم با توجه به مبانی منطقی و اصولی، بخش مهمی در همه تصمیمات مبتنی بر روش علمی است و متخصصان سعی می‌نمایند که دانش خود را به حوزه هایی ارائه دهند که تصمیمات در آن حوزه ها دارای ساختار باشد. در این راستا هدف عمده پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر فرایند تصمیم گیری در بین مدیران فرهنگی کشور است. جامعه آماری تحقیق را مدیران ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می دهند و به منظور رتبه بندی از روش تاپسیس استفاده شده است. نتایج حاصل از فاز شناسایی منجر به استخراج 29 عامل نهایی تاثیر گذار بر فرایند تصمیم گیری در 4 بعد عوامل عقلایی، عوامل روانشناختی، عوامل اجتماعی و عوامل فرهنگی شد. این 29 عامل شناسایی شده رتبه بندی شدند. که نتایج نشان داد در بعد عوامل عقلایی میزان هم سویی تصمیم با سیاست های فرهنگی نظام سیاسی، در بعد عوامل روانشناختی نوع برخورد مدیران و همکاران با تصمیم اتخاذ شده، در بعد عوامل اجتماعی میزان تاثیرگذاری تصمیم در حوزه مسائل اجتماعی و امنیت اجتماعی و در بعد عوامل فرهنگی در نظر گرفتن فرهنگ غالب جامعه در رتبه اول قرار گرفتند.

کلمات کلیدی: تصمیم گیری، تاپسیس، مدیران فرهنگی، عومل عقلایی، عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی، عوامل روانشناختی

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                     صفحه

چکیده 1

فصل اوّل : کلیّات تحقيق

1-1- مقدمه. 3

1-2- بيان مساله. 3

1-3- اهميت و ضرورت تحقیق. 6

1-4- اهداف تحقيق. 6

1-5- فرضیات.. 7

1-6- قلمرو تحقیق. 7

1-6-1- قلمرو موضوعی. 7

1-6-2- قلمرو مکانی. 7

1-6-3- قلمرو زمانی. 7

1-7- شرح واژه‌ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق. 8

1-7-1- تصمیم گیری. 8

1-7-2- تصمیم گیری چندمعیاره (Multiple Criteria Decision Making) 8

1-7-3- تکنیک تاپسیس.. 8

1-7-4- عوامل عقلايي………………………………………………………………………………………………………………..9

1-7-5- عوامل روانشناختي………………………………………………………………………………………………………….9

1-7-6 – عوامل اجتماعي…………………………………………………………………………………………………………….9

1-7-7- عوامل فرهنگي……………………………………………………………………………………………………………….9

فصل دوم : مروری بر پیشینه پژوهش

2-1- مقدمه. 11

ه‍

2-2 – تصميم گيري چيست؟. 11

2-3- سطوح تصميم گيري. 12

2-4- درجه سختي تصميم گيري. 13

2-4-1- انواع تصميم گيري بر مبناي اطلاعات موجود 14

2-5- زمان و تصميم گيري. 16

2-6- گام های تصمیم. 18

2-7- تصمیم گیری فردی در مقابل تصمیم گیری سازمانی. 20

2-7-1- تصميم گيري هاي فردي. 20

2-7-2-تصميم گيري هاي سازماني. 20

2-7-2-1- رهيافت علمي مديريت.. 20

2-7-2-2- مدل كارنگي. 21

2-7-2-3- مدل ظرف زباله. 23

2-8 – رويكردهاي تصميم گيري. 25

2-8-1- تصميم گيري عقلايي. 26

2-8-2- تصميم گيري رفتاري. 28

2-8-3- تصميم گيري باز. 31

2-9- مدل‌سازي براي تصميم. 32

2-9-1- مدل مطلوبيت مورد انتظار. 33

2-9-2- مدل رفتاري تصميم گيري سازماني. 35

2-9-3- مدل تصميم گيري تدريجي. 37

2-9-4- مدل تصميم گيري در بحران. 39

2- 9- 5- مدل تصميم گيري در شرايط تنش روانشناختي. 42

2- 9-6- مدل منازعه یا مدل كنار آمدن با نقش ها 43

2-10- نظام هاي پشتيباني تصميم گيري. 45

2-11-آفات تصميم گيري. 48

2-12-تصميم گيري شهودي. 50

و

2-12-1 – تئوري پندار. 59

2-12-2-قضاوت در دسترس.. 61

2-12-3-قضاوت نمايندگي. 62

2-12-4- تئوري تعهد. 62

2-13- فرایند تصمیم گیری. 63

2-13-1-شناسايي مسئله. 63

2-13-2-تاثيرات چارچوب.. 64

2-13-3- باز تعريف مسئله. 69

2-13-4- ايجاد انتخاب ها 70

2-13-5- بهينه سازي همبسته. 70

2-13-5-1-نقش انتظارات در تصميم گيري. 71

2-13-6-انجام راه حل. 72

2-14- مدل سبك تصميم گيري. 73

2-15- پیشینه پژوهش.. 75

2-16- مدل مفهومی تحقیق. 79

فصل سوّم : روش شناسی پژوهش

3-1- مقدمه. 82

3-2- روش تحقیق. 82

3-3- فرآیند تحقیق. 83

3-4- انتخاب گروه تصمیم گیری. 84

3-5-  جامعه و نمونه آماری. 84

3-6- حجم نمونه و شيوة نمونه‌گيري. 85

3-7-ابزار گردآوری داده‌های تحقیق. 87

3-8-روایی پرسشنامه. 89

3-9- پایایی پرسشنامه. 90

3-10- روش تحقیق و ابزارها 91

ز

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق

4-1- مقدمه. 93

4-2- يافته‌‌هاي توصيفي تحقیق.. ………………………………………………………………………………………………………………………..94

4-3- تحليل استنباطي يافته‌های تحقیق. 99

4-3-1- آزمون فرضیات تحقیق. 99

4-3-2- رتبه بندی مولفه های موثر بر تصمیم گیری مدیران با استفاده از تکنیک تاپسیس.. 104

4-3-2-1-رتبه بندی مولفه های مربوط به بعد عوامل عقلایی. 104

4-3-2-2-رتبه بندی مولفه های مربوط به بعد عوامل روانشناختی. 105

4-3-2-3-رتبه بندی مولفه های مربوط به بعد عوامل اجتماعی. 105

4-3-2-4-رتبه بندی مولفه های مربوط به بعد عوامل فرهنگی. 106

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادهاي پژوهش

5-1- مروری مختصر بر بیان مسأله. 108

5-2- نتایج آزمون فرضیات.. 110

5-3- بحث و نتیجه‌گیری. 110

5-4-ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎی تحقیق. 115

5-4-1- محدودیت‌های در کنترل پژوهشگر. 115

5-4-2- محدودیت‌های خارج از کنترل پژوهشگر. 115

5-5- ارائه پیشنهادها 116

5-5-1-پیشنهادهاي کاربردی بر مبنای یافته‌های تحقیق. 116

5-5-2-پیشنهادهاي برای تحقیقات آتی. 116

منابع و مأخذ. 117

ح

فهرست جداول

جدول شماره(3-1): اجزای فرمول کوکران. 86

جدول  شماره( 3-2): ابعاد و گویه‌های پرسش نامه تحقیق. 88

جدول شماره (3-3): ضریب آلفای کرونباخ ابعاد پرسشنامه. 91

جدول شماره (4-1): توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب جنس.. 94

جدول شماره (4-2): توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب سن. 95

جدول شماره (4-3): توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب میزان تحصیلات.. 96

جدول شماره (4-4): توزيع فراواني پاسخگویان بر حسب سوابق کاری. 97

جدول شماره (4-5): توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب پست سازمانی. 98

جدول شماره (4-6): خروجی آزمون تست نرمالیتی بوسیله آزمون کولموگراف اسمیرنف.. 99

جدول شماره(4-7): خروجی آزمون تی تک‌نمونه‌ای برای سنجش میانگین میزان تأثیر عوامل عقلایی. 100

جدول شماره(4-8): خروجی آزمون تی تک‌نمونه‌ای برای سنجش میانگین میزان تأثیر عوامل روانشناختی   101

جدول شماره(4-9): خروجی آزمون تی تک‌نمونه‌ای برای سنجش میانگین میزان تأثیر عوامل اجتماعی. 102

جدول شماره(4-10): خروجی آزمون تی تک‌نمونه‌ای برای سنجش میانگین میزان تأثیر عوامل فرهنگی. 103

جدول شماره(4-11): نتایج حاصل از رتبه بندی عوامل عقلایی. 104

جدول شماره (4-12): نتایج حاصل از رتبه بندی عوامل روانشناختی. 105

جدول شماره (4-13) : نتایج حاصل از رتبه بندی عوامل اجتماعی. 105

جدول شماره (4-14): نتایج حاصل از رتبه بندی عوامل فرهنگی. 106

جدول شماره (5-1): رتبه بندی عوامل عقلایی. 111

جدول شماره (5-2): رتبه بندی عوامل روانشناختی. 112

جدول شماره (5-3): رتبه بندی عوامل اجتماعی. 113

جدول شماره (5-4): رتبه بندی عوامل فرهنگی. 114

ط

فهرست نمودارها

نمودار شماره(2-1): مدل مفهومی تحقیق. 80

نمودار شماره( 3-1): فرایند تحقیق. 84

نمودار شماره (3-2): فرایند طراحی ابزار تحقیق. 87

نمودار شماره (4-1): توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب جنس.. 94

نمودار شماره (4-2): توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب سن. 95

نمودار شماره (4-3): توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب  میزان تحصیلات.. 96

نمودار شماره (4-4): توزيع فراواني پاسخگویان بر حسب سوابق کاری. 97

ي

نمودار شماره (4-5): توزيع فراواني پاسخگویان بر حسب پست سازمانی. 98

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo