%46تخفیف

رابطه رهبری تحول آفرین با توانمندسازی در محیط کار (مطالعه موردی: سازمان حفاظت محیط زیست کشور)

تعداد 123صفحه در فایل word

کارشناسی ارشد(M.A)

مدیریت دولتی گرایش مالی

رابطه رهبری تحول آفرین با توانمندسازی در محیط کار

(مطالعه موردی: سازمان حفاظت محیط زیست کشور)

چکیده

تحقیق حاضر تحت عنوان «رابطه رهبری تحول آفرین با توانمندسازی در محیط کار در سازمان حفاظت محیط زیست کشور» انجام گرفته است. هدف از انجام آن، شناسایی رابطه بین رهبری تحول آفرین با توانمندسازی در محیط کار درسازمان حفاظت محیط زیست کشور می باشد. به منظور سنجش متغیر «رهبری تحول آفرین» ، ازنظریه باس و آولیو و براي سنجش متغیر توانمندسازی در محیط کار با دو جزء، كه براي توانمندسازی روانشناختی از مدل اسپریتزر و برای توانمند سازی ساختاری از مدل کانتر بهره گرفته شده است.

روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. از ابزار پرسشنامه دارای روایی و پایایی مناسب، برای گردآوری داده های مربوط به متغیرهای تحقیق شامل «رهبری تحول آفرین» (ویژگی­های آرمانی، رفتارهای آرمانی، انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی، ملاحظات فردی) و «توانمندسازی در محیط کار» استفاده شده است. جامعه آماري پژوهش مديران سازمان حفاظت محيط زيست كشور مي باشد که پس از برآورد نمونه تحقیق با بهره گیری از فرمول کوکران، از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای دسترسی به اعضای نمونه استفاده گرديد..

از آزمون همبستگی برای آزمون فرضیه های تحقیق بهره برداری شد،نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن حاکی از وجود همبستگی مثبت بین ابعاد رهبری تحول آفرین و توانمندسازی در محیط کاردر بین مدیران بود. در سطح اطمینان 95% فرضیه اصلی و هر 4 فرضیه فرعی، تأیید شدند.مؤلفه نفوذ آرمانی با ضریب همبستگی 549/0دارای اولویت بالاتری در میان مؤلفه‌های رهبری تحول آفرین از نظر مدیران بودو انگیزش الهام بخش با ضریب همبستگی 237/0 کمترین اولویت را داشت. در مجموع ضریب همبستگی بین «رهبری تحول آفرین» و «توانمندسازی در محیط کار» 615/0 به دست آمد.

واژگان کلیدی:

رهبری تحول آفرین، ویژگی­های آرمانی ، رفتارهای آرمانی، انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی، ملاحظات فردی، توانمندسازی در محیط کار

فهرست مطالب

چکیده 1

فصل اول: كليات تحقیق

مقدمه. 3

1-1 بيان مسأله. 3

1-2- اهميت و ضرورت تحقيق.. 5

1-3- اهداف تحقیق.. 6

1-3-1- هدف اصلي.. 6

1-3-2- اهداف فرعي.. 6

1-4- فرضیه های تحقیق.. 7

1-4-1-فرضیه های اصلي.. 7

1-4-2-فرضيه هاي فرعی.. 7

1-5- قلمرو تحقیق.. 7

1-5-1-قلمرو موضوعی.. 7

1-5-2- قلمرو مکانی.. 7

1-5-3- قلمرو زمانی.. 7

1-6- روش شناسی تحقیق.. 8

1-6-1- نوع تحقیق از نظر هدف: 8

1-6-2- نوع تحقیق از نظر روش: 8

1-7- جامعه آماری و حجم آن : 8

1-8- بر آورد حجم نمونه و روش نمونه گیری: 8

1-9- روش گرد آوري اطلاعات : 9

1-10- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات : 10

1-11- تعریف متغیرهای تحقیق.. 10

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

مقدمه. 13

2-1- بخش اول: رهبری تحول آفرین.. 13

2-1-1- مفهوم رهبري.. 14

2-1-2- تئوري هاي رهبري.. 15

2-1-3- نظريه رهبري تحول آفرين.. 16

2-1-3-1- تعريف رهبري تحول آفرين.. 16

2-1-3-2- سابقه رهبري تحول آفرين.. 17

2-1-3-2-1- جامعه شناسي كاريزما: 18

2-1-3-2-2- تئوري رهبري كاريزماتيك: 18

2-1-3-2-3- رهبري تحول آفرين: 19

2-1-3-3- ويژگي هاي رهبران تحول آفرين: 20

2-1-3-4- رويكردهاي رهبري تحول آفرين.. 22

2-1-3-4-1- نظريه رهبري تحول آفرين برنز (1978) 22

2-1-3-4-2- نظريه رهبري تحول آفرين بنيس و نانوس (1985) 22

2-1-3-4-3- نظريه رهبري تحول آفرين تي چي و ديوانا (1990) 23

2-1-3-4-4- نظريه رهبري تحول آفرين شرمرهورن. 24

2-1-3-4-5-نظريه رهبري تحول آفرين بس (1999- 1985) 25

2-1-3-5- شاخص های رهبری تحول آفرین از دیدگاه بس…. 26

2-1-3-5-1- نفوذ آرمانی.. 26

2-1-3-5-2- تحریک فرهیختگی.. 27

2-1-3-5-3-انگیزش الهام بخش…. 28

2-1-3-5-4-ملاحظات فردی.. 29

2-2- بخش دوم: توانمندسازی در محیط کار. 30

2-2-1- رویکرد ساختاری و روانشناختی: 30

2-2-2- تئوری توانمندسازی ساختاری کانتر: 32

2-2-2-1- ساختارهای توانمندسازی: 33

2-2-3- تئوری توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر: 37

2-2-3-1- ابعاد توانمندسازی روانشناختی: 38

2-3- بخش سوم: پیشینه تحقیق.. 41

2-3-1- پیشینه داخلی.. 42

2-3-1-1- رهبری تحول آفرین.. 42

2-3-1-2- توانمندسازی در محیط کار. 43

2-3-2- پیشینه خارجی.. 44

2-3-2-1- رهبری تحول آفرین.. 44

2-3-2-2- توانمندسازی در محیط کار. 45

2-4- بخش چهارم: مدل پژوهشی تحقیق.. 47

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

مقدمه. 49

3-1- روش تحقیق.. 49

3-2- متغیرهای تحقیق.. 50

3-2-1- متغیر مستقل.. 50

3-2-2- متغیر وابسته. 50

3-3 ـ نحوه جمع آوری داده ها 50

3-4ـ جامعه آماری.. 51

3-5- نمونه آماری.. 51

3-6- ابزار سنجش تحقیق.. 53

3-7- روایی وپایایی پرسشنامه. 55

الف) روایی(اعتبار) 55

ب) پایایی (قابلیت اعتماد) 55

3-8- روش تجزیه و تحلیل داده ها 56

3-8-1- آمار توصيفي.. 57

3-8-2- آمار استنباطي.. 57

3-9- آزمون‌هاي آماراستنباطي مورد استفاده 57

3-9-1- آزمون كالموگرف-اسميرنوف… 57

3-9-2-آزمون همبستگی پیرسون. 58

3-9-3- آزمون اسپیرمن.. 58

3-9-4- آزمون تی(T) دو جامعه مستقل و من- ويتني (آزمون U) 58

3-9-5- آزمون ANOVA و كروسكال – واليس (آزمون H) 59

3-9-6- آزمون فریدمن.. 59

3-10ـ جمع‌بندی.. 59

فصل چهارم: تجریه و تحلیل داده ها

4-1- مقدمه. 61

4-2- آمار توصيفي.. 62

4-2-1- وضعیت افراد پاسخ‎دهنده از نظر جنسیت… 62

4-2-2- وضعیت افراد پاسخ‎دهنده از نظر سن.. 63

4-2-3- وضعیت افراد پاسخ‎دهنده از نظر میزان تحصیلات… 64

4-2-4- وضعیت افراد پاسخ‎دهنده از نظر تاهل.. 65

4-2-5- وضعیت افراد پاسخ‎دهنده از نظر سابقه کار. 66

4-2-6- متغيرهاي تحقیق.. 67

4-3- نتایج حاصل از تحلیل استنباطی داده‌ها 68

4-3-1- آزمون کالموگروف-اسمیرنوف… 68

4-3-2- آزمون فرضیات… 69

4-3-2-1- فرضیه فرعی اول. 69

4-3-2-2- فرضیه فرعی دوم. 70

4-3-2-3- فرضیه فرعی سوم. 71

4-3-2-4- فرضیه فرعی چهارم. 72

4-3-2-5- فرضیه اصلی.. 73

4-4- ساير يافته هاي تحقيق.. 74

4-4-1- آزمون من- ويتني (آزمون U) 74

4-4-1-1- آزمون من-ويتني برای آزمودن این فرضیه که ترغیب ذهنی بين دو گروه زنان و مردان تفاوتي ندارد. 74

4-4-1-2- آزمون من-ويتني برای آزمودن این فرضیه که نفوذ آرمانی بين دو گروه زنان و مردان تفاوتي ندارد. 75

4-4-1-3- آزمون من-ويتني برای آزمودن این فرضیه که انگیزش الهام بخش بين دو گروه زنان و مردان تفاوتي ندارد. 76

4-4-1-4- آزمون من-ويتني برای آزمودن این فرضیه که ملاحظات فردی بين دو گروه زنان و مردان تفاوتي ندارد. 77

4-4-1-5- آزمون من-ويتني برای آزمودن این فرضیه که رهبری تحول آفرین بين دو گروه زنان و مردان تفاوتي ندارد. 78

4-4-1-6- آزمون من-ويتني برای آزمودن این فرضیه که توانمند سازی در محیط کار بين دو گروه زنان و مردان تفاوتي ندارد. 79

4-4-2- آزمون فریدمن.. 80

4-4-3- آزمون كروسكال – واليس (آزمون H) 81

4-4-3-1- آزمون كروسكال – واليس برای آزمودن این فرضیه که ميانگين متغير ترغیب ذهنی در گروه‎هاي مختلف تحصیلات تفاوتي ندارد. 81

4-4-3-2- آزمون كروسكال – واليس برای آزمودن این فرضیه که ميانگين متغير نفوذ آرمانی در گروه‎هاي مختلف تحصیلات تفاوتي ندارد. 82

4-4-3-3- آزمون كروسكال – واليس برای آزمودن این فرضیه که ميانگين متغير انگیزش الهام بخش در گروه‎هاي مختلف تحصیلات تفاوتي ندارد. 83

4-4-3-4- آزمون كروسكال – واليس برای آزمودن این فرضیه که ميانگين متغير ملاحظات فردی در گروه‎هاي مختلف تحصیلات تفاوتي ندارد. 84

4-4-3-5- آزمون كروسكال – واليس برای آزمودن این فرضیه که ميانگين متغير رهبری تحول آفرین در گروه‎هاي مختلف تحصیلات تفاوتي ندارد. 85

4-4-3-6- آزمون كروسكال – واليس برای آزمودن این فرضیه که ميانگين متغير توانمند سازی در محیط کار در گروه‎هاي مختلف تحصیلات تفاوتي ندارد. 86

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادهای تحقیق

5-1- مقدمه. 89

5-2- خلاصه تحقیق.. 89

5-3- تحليل نتايج تحقيق.. 90

5-3-1- نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل توصیفی.. 90

5-3-2- بحث درباره‏ي نتایج حاصل از آزمون K-S. 92

5-3-3- بحث درباره‏ي نتایج حاصل از فرضیات تحقیق.. 92

5-3-3-1- نتایج حاصل از فرضیه فرعی اول. 92

5-3-3-2- نتایج حاصل از فرضیه فرعی دوم. 93

5-3-3-3- نتایج حاصل از فرضیه فرعی سوم. 93

5-3-3-4- نتایج حاصل از فرضیه فرعی چهارم. 94

5-3-3-5- نتایج حاصل از فرضیه اصلی.. 94

5-3-4- نتایج حاصل از آزمون من- ويتني (آزمون U) 95

5-3-5- نتایج حاصل از آزمون كروسكال – واليس (آزمون H) 96

5-4- پیشنهادها 97

5-4-1- پيشنهادهاي کاربردی مبتنی بر نتايج به دست آمده از تحقيق.. 97

5-4-2- ارائه پیشنهادهايي برای تحقیقات آتی.. 99

5-5- موانع و محدوديتهاي تحقيق.. 99

پیوست ها

پیوست شماره 1، پرسشنامه مورد استفاده 102

پیوست شماره 2، نتایج خروجی های نرم افزار spss 106

منابع و ماخذ

منابع فارسی : 123

منابع لاتین.. 128

چکیده انگلیسی

Abstract 131

 

فهرست جداول

جدول (2-1): مقایسه رویکرد ساختاری توانمندسازی با رویکرد روانشناختی توانمندسازی.. 32

جدول (2-2): اجزای توانمندسازی ساختاری کانتر. 36

جدول (3-2): ابعاد توانمندسازی روانشناختی از دیدگاه های مختلف… 38

جدول (3-1):علائم آماری.. 52

جدول (3-2): جدول شماره سؤالات مربوط به هر بعد در پرسشنامه. 54

جدول (3-3): شکل کلی و امتیاز بندی پرسشنامه تحقیق.. 54

جدول (3-4): آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامه های تحقیق.. 56

جدول (4-1): توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری برحسب جنسیت… 62

جدول (4-2): توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری برحسب سن.. 63

جدول (4-3): توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری برحسب تحصيلات… 64

جدول (4-4): توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری برحسب تاهل.. 65

جدول (4-5): توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری برحسب سابقه کار. 66

جدول (4-6): توزیع توصيفي متغیرهای تحقیق.. 67

جدول(4-7): نتایج مربوط به آزمون نرمال بودن متغيرهاي تحقیق.. 68

جدول(4-8):  مقادیر ضریب همبستگی.. 69

جدول(4-9): مقادیر ضریب همبستگی.. 70

جدول(4-10):  مقادیر ضریب همبستگی.. 71

جدول(4-11):  مقادیر ضریب همبستگی.. 72

جدول(4-12):  مقادیر ضریب همبستگی.. 73

جدول(4-13): نتایج آزمون من- ويتني.. 75

جدول(4-14): نتایج آزمون من- ويتني.. 76

جدول(4-15): نتایج آزمون من- ويتني.. 77

جدول(4-16): نتایج آزمون من- ويتني.. 78

جدول(4-17): نتایج آزمون من- ويتني.. 79

جدول (4-18): نتایج آزمون فریدمن.. 80

جدول (4-19): نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن.. 80

جدول(4-20): نتایج آزمون كروسكال – واليس… 82

جدول(4-21): نتایج آزمون كروسكال – واليس… 83

جدول(4-22): نتایج آزمون كروسكال – واليس… 84

جدول(4-23): نتایج آزمون كروسكال – واليس… 85

جدول(4-24): نتایج آزمون كروسكال – واليس… 86

جدول(4-25): نتایج آزمون كروسكال – واليس… 87

جدول (5-1) : نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی.. 91

جدول (5-2) : نتایج آزمون فرعی اول. 92

جدول (5-3) : نتایج آزمون فرعی دوم. 93

جدول (5-4) : نتایج آزمون فرعی سوم. 93

جدول (5-5) : نتایج آزمون فرعی چهارم. 94

جدول (5-6) : نتایج آزمون اصلی.. 94

جدول (5-7) : خلاصه نتایج آزمون من- ويتني (آزمون U) 95

جدول (5-8) : خلاصه نتایج آزمون كروسكال – واليس (آزمون H) 96

 

فهرست نمودارها

نمودار (4-1): نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری برحسب جنسیت… 62

نمودار (4-2): نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری برحسب سن.. 63

نمودار (4-3): نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری برحسب تحصيلات… 64

نمودار (4-4): نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری برحسب تاهل.. 65

نمودار (4-5): نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری برحسب سابقه کار. 66

نمودار (4-6): کمینه، بیشینه و میانگین متغیرهای تحقیق.. 67

نمودار(4-7): رتبه بندی مؤلفه‌های رهبری تحول آفرین.. 81

 

فهرست شکل ها

شكل (2-1): تكامل نظريه هاي رهبري. 16

شکل (2-2): مدل توانمندسازی ساختاری کانتر. 37

شکل (3-2): مدل توانمندسازی اسپریتزر. 41

شکل (4-2): چهارچوب مفهومی تحقیق.. 47

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo