%37تخفیف

رابطه بین مدیریت دانش وارتباطات سازمانی مطالعه موردی (بانک مسکن استان ایلام  

تعداد 145 صفحه در فایل word

رابطه بین مدیریت دانش وارتباطات سازمانی مطالعه موردی (بانک مسکن استان ایلام

 

مدیریت بازرگانی

چکیده

 

این تحقیق با عنوان “رابطه بین مدیریت دانش و ارتباطات سازمانی در بانک مسکن استان ایلام “انجام گرفت که به این منظور یک فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی تدوین گردید که رابطه فرآیند دانش خلق و کسب دانش، تسهیم و انتشار دانش، بهره برداری و کاربرد دانش، محتوای دانش، دانش ضمنی و دانش صریح که در این تحقیق مولفه­های مدیریت دانش با عنوان متغیر مستقل و با ارتباطات سازمانی به عنوان متغیر وابسته مورد ارزیابی قرار دهند. به منظور آزمون فرضیه­ها و برای جمع آوری داده­ها دو پرسشنامه طراحی گردید. به منظور تعیین روایی پرسشنامه طرح اولیه پرسشنامه­ها مورد ارزیابی قرارگرفت و روایی آن­ها تایید گردید. پس از آزمون روایی و پایایی پرسشنامه­ها در بین 118 نفر از کارکنان بانک مسکن که به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده بودند توزیع و جمع آوری گردید، این پرسشنامه­ها شامل 64 سوال که پنج سوال آن در خصوص ویژگی­های شخصی، 45 سوال در مورد مدیریت دانش و14سوال آن ارتباطات سازمانی می­باشد. پس ازجمع آوری پرسشنامه­ها مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند و به منظور تجزیه و تحلیل داده­های جمع آوری شده از فرمول­های آماری توصیفی و همچنین ضریب همبستگی اسپیرمن برای بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته استفاده گردید که بدین طریق فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی مورد تایید قرار گرفت یعنی بین مدیریت دانش (فرایند دانش، خلق و کسب دانش، تسهیم و انتشار دانش، بهره برداری و کاربرد دانش، محتوای دانش، دانش صریح و دانش آشکار) با ارتباطات سازمانی رابطه معنا داری وجود داشت و در نهایت پیشنهادات لازم برای ارتقاء متغیرهای موثر بر ارتباطات سازمانی براساس فرضیه های تایید شده ارایه گردید. با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد گردید که بانک مسکن استان ایلام باید فرایند دانش (خلق و کسب دانش، تسهیم و انتشار دانش و بهره برداری و ماربرد دانش) و محتوای دانش (دانش ضمنی و آشکار) به عنوان عوامل مهم و تاثیرگذار بر ارتباطات سازمانی را مورد توجه قرار دهد.

واژگان کلیدی: مدیریت دانش، خلق وکسب دانش، تسهیم و انتشار دانش، بهره برداری و کاربرد دانش دانش ضمنی و دانش آشکار.

 

 

فهرست مطالب

                                                  

عنوان                                                                                                                                          صفحه

فصل اول کلیات تحقیق

1-1مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………..3

1-2 موضوع تحقیق …………………………………………………………………………………………………………….3

1-3 بیان مساله ……………………………………………………………………………………………………………………3

1-4 اهمیت وضرورت تحقیق………………………………………………………………………………………………..4

1-5 اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………5

1-5-1 اهداف اصلی …………………………………………………………………………………………………………..5

1-5-2 اهداف فرعی ……………………………………………………………………………………………………………5

1-6 مدل تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………….6

1-7 فرضیات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………6

1-7-1 فرضیه اصلی…………………………………………………………………………………………………………….6

1-7-2 فرضیه فرعی 1………………………………………………………………………………………………………….6

1-7-3 فرضیه فرعی 2………………………………………………………………………………………………………….6

1-8 متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………………………………..7

1-9 قلمروتحقیق …………………………………………………………………………………………………………………7

1-10 تعاریف عملیاتی واژه ………………………………………………………………………………………………….7

فصل دوم :ادبیات وپیشینه تحقیق

بخش اول :مدیریت دانش

2-1-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………….10

2-1-2 مبانی نظری تحقیق  ………………………………………………………………………………………………..10

2-1-2-1 نظریه تعادلات سه جزئی ………………………………………………………………………………………11

2-1-2-2 نظریه تولیدوتبدیل دانش سازمانی …………………………………………………………………………..12

2-1-2-3 نظریه سازمان یادگیرنده……………………………………………………………………………………….13

2-1-3 مدیریت دانش ………………………………………………………………………………………………………..13

هشت

2-1-4 داده ،اطلاعات ،دانش ……………………………………………………………………………………………..14

2-1-4-1 داده…………………………………………………………………………………………………………………..14

2-1-4-2 اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………..14

2-1-4-3 دانش ……………………………………………………………………………………………………………….15

2-1-4-4 رابطه بین داده،اطلاعات ودانش ازدیدگاه باجاریا……………………………………………………….16

2-1-4-5 روابط بین داده،اطلاعات ودانش ازدیدگاه کلارک ورالو……………………………………………16

2-1-5 طبقه بندی انواع دانش ……………………………………………………………………………………………..17

2-1-5-1 انواع دانش ازنظرنوناکا…………………………………………………………………………………………17

2-1-5-2 انواع دانش ازنظرجورنا………………………………………………………………………………………….18

2-1-5-3 انواع دانش ازنظرماشلوپ………………………………………………………………………………………19

2-1-5-4 طبقه بندی بلاکرازدانش ………………………………………………………………………………………19

2-1-5-5 طبقه بندی لیدنروعلوی ازدانش ……………………………………………………………………………..19

2-1-6تقسیم بندی براساس کارکرد……………………………………………………………………………………..20

2-1-7 تقیسم بندی معرفت شناختی دانش ……………………………………………………………………………..21

2-1-8 تقسیم بندی براساس مقاصد………………………………………………………………………………………21

2-1-9 فرایندخلق دانش درسازمان ……………………………………………………………………………………….21

2-1-10 مارپیچ دانش ……………………………………………………………………………………………………….23

2-1-10-1 الگوی مارپیچ دانش چنین است ………………………………………………………………………….24

2-1-10-1-1 ضمنی به ضمنی یااجتماعی کردن …………………………………………………………………….24

2-1-10-1-2 صریح به صریح یاترکیب………………………………………………………………………………..25

2-1-10-1-3 ضمنی به صریح یابیرونی کردن ……………………………………………………………………….25

2-1-10-1-4 صریح به ضمنی یادرونی کردن ……………………………………………………………………….26

2-1-11 عناصردانش …………………………………………………………………………………………………………27

2-1-12 ویزگی های دانش …………………………………………………………………………………………………29

2-1-12-1 ویزگی های دانش ازنظرآلی ……………………………………………………………………………….29

2-1-13 مدیریت دانش ومولفه های آن ………………………………………………………………………………..30

2-1-14 مولفه های دانش …………………………………………………………………………………………………..32

2-1-14-1 فراینددانش ……………………………………………………………………………………………………..32

نه

2-1-14-1-1 خلق وکسب دانش ……………………………………………………………………………………….32

2-1-14-1-2 تسهیم وانتشاردانش ………………………………………………………………………………………33

2-1-14-1-3 بهره برداری وکاربرددانش ………………………………………………………………………………34

2-1-14-2 محتوای دانش ………………………………………………………………………………………………….34

2-1-15 مدلهای مدیریت دانش ………………………………………………………………………………………….35

2-1-15-1 دسته بندی مدل ها………………………………………………………………………………………….. 35

2-1-15-2 رده بندی مدل ها……………………………………………………………………………………………..35

2-1-16 گروه بندی برمبنای فرایندهای دانش ………………………………………………………………………38

2-1-17 آشنایی بامدل ها …………………………………………………………………………………………………38

2-1-18 مروری کلی برمدل های اصلی ………………………………………………………………………………39

2-1-19 بررسی چندمدل مدیریت دانش ……………………………………………………………………………..39

2-1-19-1 مدل هیسیگ …………………………………………………………………………………………………..39

2-1-19-2 مدل مارک مک الروی …………………………………………………………………………………….40

2-1-19-3 مدل بک من …………………………………………………………………………………………………..40

2-1-19-4 مدل هفت سی ………………………………………………………………………………………………..41

2-1-19-5 مدل بکوویتزوویلیامز………………………………………………………………………………………….42

2-1-19-6 مدل نوناکاوتاکوچی …………………………………………………………………………………………44

2-1-19-7 مدل پایه های ساختمان دانش ……………………………………………………………………………..49

2-1-20 ابزارهای مدیریت دانش ………………………………………………………………………………………..53

2-1-21 مزایای مدیریت دانش …………………………………………………………………………………………..53

2-1-22 فاکتورهای اساسی موفقیت مدیریت دانش ………………………………………………………………..54

2-1-23 تاریخچه مدیریت دانش ………………………………………………………………………………………..55

بخش دوم ارتباطات سازمانی

2-2-1 ارتباطات ………………………………………………………………………………………………………………58

2-2-1-1 ارتباطات چیست ؟…………………………………………………………………………………………58

2-2-2 فرایند ارتباطات …………………………………………………………………………………………………59

2-2-3 رسانه های ارتباطی ومیزان غنای آنها ………………………………………………………………………60

ده

2-2-4 انواع ارتباطات ……………………………………………………………………………………………………61

2-2-4-1 ارتباطات افقی ،عمودی ومورب………………………………………………………………………..61

2-2-5 ارتباطات سازمانی ……………………………………………………………………………………………..62

2-2-6 تفاوت ارتباط سازمانی باانواع ارتباط ………………………………………………………………………63

2-2-7 ارتباطات رسمی وغیررسمی …………………………………………………………………………………63

2-2-7-1 الگوی ارتباطات رسمی وغیررسمی درسازمان ……………………………………………………….64

2-2-8 پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………………………….66

2-2-8-1 تحقیقات خارجی ……………………………………………………………………………………………..67

2-2-8-2 تحقیقات داخلی ………………………………………………………………………………………………..68

بخش سوم :معرفی اجمالی سازمان موردمطالعه

2-3-1 معرفی سازمان موردمطالعه ……………………………………………………………………………………71

2-3-2 پیشینه مدیریت استان ایلام ……………………………………………………………………………………..71

فصل سوم :روش اجرای تحقیق

3-1مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………….74

3-2 روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………74

3-3 جامعه اماری ……………………………………………………………………………………………………………74

3-4 روش تعین حجم نمونه ونمونه گیری ……………………………………………………………………………75

3-5 پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………………77

3-6 اعتباریاروایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………….78

3-7 اعتمادیاپایایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………….78

3-8 فنون مورداستفاده درتجزیه وتحلیل ………………………………………………………………………………79

فصل چهارم :تجزیه وتحلیل داده ها

4-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………….81

4-2 نمونه آماری ……………………………………………………………………………………………………………..81

4-1-3 آمارتوصیفی متغیرخلق وکسب دانش ………………………………………………………………………….84

4-1-4 آمارتوصیفی متغیرتسهیم وانتشاردانش ………………………………………………………………………..86

4-1-5 آمارتوصیفی متغیربهره برداری وکاربرددانش………………………………………………………………87

4-1-6 آمارتوصیفی متغیرفرآینددانش …………………………………………………………………………………88

یازده

4-1-7 آمارتوصیفی متغیردانش ضمنی ………………………………………………………………………………..89

4-1-8 آمارتوصیفی متغیردانش صریح ………………………………………………………………………………..91

4-1-9 آمارتوصیفی متغیرمحتوای دانش ……………………………………………………………………………..92

4-1-10 آمارتوصیفی متغیروابسته ارتباطات سازمانی………………………………………………………………..93

4-1-11 مقایسه کلی ………………………………………………………………………………………………………..95

بخش دوم :آزمون فرضیه ها

4-2-1 آزمون همبستگی خلق وکسب دانش باارتباطات سازمانی …………………………………………..100

4-2-2 آزمون همبستگی تسهیم وانتشاردانش باارتباطات سازمانی ……………………………………………101

4-2-3 ازمون همبستگی بهره برداری وکاربرددانش باارتباطات سازمانی …………………………………..102

4-2-4 آزمون همبستگی فراینددانش باارتباطات سازمانی ………………………………………………………103

4-2-5 ازمون همبستگی دانش ضمنی باارتباطات سازمانی …………………………………………………….103

4-2-6 آزمون همبستگی دانش صریح باارتباطات سازمانی …………………………………………………… 103

4-2-7 ازمون همبستگی محتوای دانش باارتباطات سازمانی ……………………………………………………103

4-2-8 مقایسه کلی وجمع بندی ……………………………………………………………………………………….104

4-2-9 ازمون تعیین رتبه متغیرهای تاثیرگذاربرارتباطات سازمانی …………………………………………….105

فصل پنجم :بحث ونتیجه گیری

5-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………109

5-2 نتیجه گیری ازپژوهش ………………………………………………………………………………………………110

5-3 پیشنهادات اجرایی ……………………………………………………………………………………………………113

5-4 پیشنهادات برای تحقیقات آینده …………………………………………………………………………………..114

5-5 محدودیت های تحقیق ………………………………………………………………………………………………114

منابع ومآخذ

منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………..115

منابع لاتین ……………………………………………………………………………………………………………………..117

دوازده

فهرست جداول                                                    

                                                  

عنوان                                                                                                                                         صفحه

 

جدول (2-1)کاربردانواع مختلف دانش درساختار5گانه منیزبرگ………………………………………………18

جدول (2-2)مولفه های مدیریت دانش ………………………………………………………………………………..31

جدول (2-3)تبدیل دانش بین شکلهای نهان وآشکارآن …………………………………………………………..48

جدول (2-4)فهرست ابزارهایی که درمراحل گوناگون……………………………………………………………..52

جدول (2-5) حوزه های کاروسطوح گوناگون دانش ………………………………………………………………52

جدول (2-6) رسانه های ارتباطی ومیزان غنای آنها ………………………………………………………………….60

جدول (2-7) تعدادکارکنان مدیریت شعب ایلام به تفکیک جنسیت وتحصیلات ………………………….72

جدول (3-1) جامعه آماری ونمونه آماری شعب بانک مسکن ایلام …………………………………………….75

جدول (3-2) حجم نمونه آماری تحقیق …………………………………………………………………………………76

جدول (4-1)نمونه اماری به تفکیک سطوح مدیریتی ……………………………………………………………….81

جدول (4-2) اندازه حجم نمونه به تفکیک جنسیت ومدارک علمی ودانشگاهی ……………………………82

جدول (4-3) نمونه اماری به تفکیک سن ………………………………………………………………………………83

جدول (4-4) نمونه آماری به تفکیک سابقه خدمت …………………………………………………………………83

جدول (4-5) توصیف فراوانی نمرات مولفه خلق وکسب دانش…………………………………………………..84

جدول (4-6) توصیف داده های مولفه خلق وکسب دانش …………………………………………………………85

جدول (4-7) توصیف فراوانی نمرات تسهیم وانتشاردانش …………………………………………………………86

جدول (4-8) توصیف داده های مولفه تسهیم وانتشاردانش ………………………………………………………..86

جدول (4-9) توصیف فراوانی نمرات بهره برداری وکاربرددانش ……………………………………………….87

جدول (4-10) توصیف داده های بهره برداری وکاربرددانش …………………………………………………….88

جدول (4-11) توصیف فراوانی نمرات فراینددانش…………………………………………………………………..88

جدول (4-12) توصیف داده های فراینددانش………………………………………………………………………….89

جدول (4-13) توصیف نمرات دانش ضمنی …………………………………………………………………………..89

سیزده

جدول (4-14) آمارتوصیفی دانش ضمنی ………………………………………………………………………………90

جدول (4-15) توصیف نمرات دانش صریح …………………………………………………………………………..91

جدول (4-16) آمارتوصیفی دانش صریح ………………………………………………………………………………92

جدول (4-17) توصیف فراوانی نمرات محتوای دانش ……………………………………………………………..92

جدول (4-18) توصیف داده های محتوای دانش ……………………………………………………………………..93

جدول (4-19) آمارتوصیفی نمرات ارتباطات سازمانی ……………………………………………………………..94

جدول (4-20) توصیف ارتباطات سازمانی ……………………………………………………………………………..94

جدول (4-21) میانگین متغیرها …………………………………………………………………………………………….95

جدول (4-22) آزمون همبستگی بین دومتغیرخلق وکسب دانش وارتباطات سازمانی ………………………99

جدول (4-23) آزمون همبستگی بین تسهیم وانتشاردانش وارتباطات سازمانی ……………………………..100

جدول (4-24) آزمون همبستگی بین بهره برداری وکاربرددانش وارتباطات سازمانی ……………………101

جدول (4-25) آزمون همبستگی دومتغیرفراینددانش وارتباطات سازمانی …………………………………..101

جدول (4-26) آزمون همبستگی بین دومتغیردانش ضمنی وارتباطات سازمانی …………………………….102

جدول (4-27) آزمون همبستگی بین دومتغیردانش صریح وارتباطات سازمانی ……………………………103

جدول (4-28) آزمون همبستگی بین دومتغیرمحتوای دانش وارتباطات سازمانی …………………………103

جدول (4-29)ماتریس ضرایب همبستگی پیرسون …………………………………………………………………104

جدول (4-30) ماتریس ضرایب همبستگی اسپیرمن ……………………………………………………………….105

چهارده

                                                   

فهرست نمودارها

 

عنوان                                                                                                                                        صفحه

نمودار(2-1) مدل خلق وتبدیل دانش سازمانی ………………………………………………………………………..12

نمودار(2-2) کانالهای ارتباطی عمودی ،افقی ومورب ……………………………………………………………..62

نمودار(2-3) شبکه ارتباطی …………………………………………………………………………………………………65

نمودار(4-1) نمونه آماری به تفکیک سطوح مدیریتی ………………………………………………………………82

نمودار(4-2) نمونه آماری به تفکیک جنسیت ومدرک تحصیلی ………………………………………………..82

نمودار(4-3) نمونه آماری به تفکیک سن ………………………………………………………………………………83

نمودار(4-4) میزان سابقه خدمت کارکنان ……………………………………………………………………………..84

نمودار(4-5) فراونی پاسخ های مولفه خلق وکسب دانش ………………………………………………………….85

نمودار(4-6) فراوانی پاسخ سوالات مولفه تسهیم وانتشاردانش ……………………………………………………86

نمودار(4-7) توزیع پاسخ های افرادبه سوالات بهره برداری وکاربرددانش ……………………………………87

نمودار(4-8) پاسخ های افرادبه پرسش فراینددانش ………………………………………………………………….89

نمودار(4-9) توزیع نمرات دانش ضمنی ………………………………………………………………………………..90

نمودار(4-10) توزیع نمرات دانش صریح ………………………………………………………………………………91

نمودار(4-11) فراوانی پاسخ کارکنان به مولفه محتوای دانش …………………………………………………….93

نمودار(4-12) توزیع نمرات ارتباطات سازمانی ……………………………………………………………………….94

                                              

 

پانزده

 

فهرست شکل ها

                                                  

عنوان                                                                                                                                        صفحه

 

شکل (1-1) مدل تحقیق ………………………………………………………………………………………………………6

شکل (2-1) روابط داده،اطلاعات ودانش(باجاریا) …………………………………………………………………..16

شکل (2-2) روابط داده،اطلاعات ودانش (کلارک ورالوو)……………………………………………………….17

شکل (2-3) انواع دانش ومارپیچ آن ……………………………………………………………………………………..27

شکل (2-4) مولفه های دانش ………………………………………………………………………………………………32

شکل (2-5) ارتباط نوع مدیریت دانش ودانش ……………………………………………………………………….37

شکل (2-6) مدل هفت سی…………………………………………………………………………………………………42

شکل (2-7) مدل حلزونی دانش نوناکاوتاکوچی …………………………………………………………………….44

شکل (2-8) نمای ازفرایندتبدیل دانش ………………………………………………………………………………….46

شکل (2-9) مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش …………………………………………………………………49

شکل (2-10) فرایندارتباطات ………………………………………………………………………………………………59

شکل (2-11) فرایندهای ارتباطی ………………………………………………………………………………………….60

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo