%46تخفیف

تبیین موانع فراروي ورود،پیاده سازي و بکارگیري نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد

تعداد 196صفحه در فایل word

)M.A. کارشناسی ارشد(

گرایش:مدیریت نیروی انسانی

عنوان:

تبیین موانع فراروي ورود،پیاده سازي و بکارگیري نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد

چکیده:

در دنیای پرشتاب امروز، تغییر و تحول جز جدایی ناپذیر سازمان ها محسوب می شود. به گفته پیتر سنگه تنها اصل ثابت تغییر است.لذا تنها راه چاره برای ادامه حیات سازمان ها همراه شدن با این تغییر و تحولات است.مدیریت دانش مقوله ایست که سازمان ها را در دستیابی به این مهم یاری می نماید. مدیریت دانش فرآیند خلق،تسهیم، انتقال و حفظ دانش به گونه ای است که بتوان آن را به گونه ای اثربخش در سازمان به کار برد.

با توجه به نقش بسیار مهم بانک ها در اقتصاد کشور مقوله دانش برای تبدیل شدن بانک ها به یک سازمان دانش محورضروری به نظر می رسد. ملزوماتی چون استراتژی سازمانی، فرهنگ دانش محور،ساختار سازمانی دانش محور،نظام جبران خدمات مناسب،رهبری دانش محور، تکنولوژی کارآمد وآموزش مناسب در روند دانش محور شدن نقشی حیاتی ایفا می كنند. كاركرد نا مناسب هر یک از اين عوامل به منزله مانعی بر سر راه  دانش محور شدن بانک ها می باشد. لذا هر یک از این موانع باید در زمانی مناسب از میان برداشته شوند تا بانک ها به سازمان هایی دانش محور تبدیل شده و از مزایای یک سازمان دانشی بهره مند شوند.با توجه به موارد فوق ضرورت انجام يك تحقيق در مورد شناسايي موانع حركت اين سازمان ها در مسير دانش محور شدن امري ضروري به حساب مي آيد.

جامعه آماری این تحقیق مجموعه كاركنان بانک های مستقر در شهرستان بجنورد است. این پژوهش براساس داده های جمع آوری شده از یک نمونه 150 نفری از کارکنان سطوح میانی و عالی بانک ها انجام شده است.براي سنجش پایایی پرسشنامه این تحقیق آزمون كرونباخ روي پرسشنامه انجام شد و مقدار ضريب آن برابر 74/0 بدست آمد.

نتایج اين طرح نشان می دهد که استراتژی سازمان، فرهنگ، ساختار سازمانی، رهبری، آموزش، تکنولوژی ونظام جبران خدمات موانعی بر سر راه حركت به سوي استقرار مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد هستند.

کلیدواژه ها:مدیریت دانش،بانک،موانع،سازمان

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                            صفحه

چکیده 1

فصل اول:طرح تحقیق

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. 3

1-1 بیان مسئله 3

1-2  اهمیت پژوهش… 5

1-3  اهداف پژوهش… 7

1-4  سوال اصلی تحقیق. 7

1-5  سوالات فرعی تحقیق. 7

1-6  فرضیات تحقیق. 7

1-7  مدل تحلیلی پژوهش… 9

1-8 تعاریف نظری و عملیاتی. 10

1-9  طرح پژوهش و روش های تجزیه و تحلیل داده ها 11

1-10 مدل فرآیند پژوهش… 12

فصل دوم:پيشينه تحقيق

مقدمه 14

2-1 بخش اول: مباحث نظری. 14

2-1-1 ) تاریخچه مدیریت دانش… 14

2-1-2 ) هرم دانش… 16

2-1-3 ) انواع دانش… 20

2-1-4 ) تعریف مدیریت دانش… 24

2-1-5 ) اصول مدیریت دانش… 26

2-1-6 ) نظریه های مدیریت دانش… 27

2-1-7) رویکردهای مدیریت دانش… 29

2-1-8 ) مدل های مدیریت دانش… 31

2-1-9 ) تئوری های مدیریت دانش… 40

2-1-10 ) استراتژی های مدیریت دانش… 45

2-1-11)  مزایاي مديريت دانش… 52

2-1-12) چالش ها و موانع. 56

2-1-13 ) عوامل بنيادي موفقيت در مديريت دانش… 79

2-1-14 ) ارزیابی موفقیت مدیریت دانش… 86

2-1-15) صنعت بانکداری. 87

2-2 بخش دوم: مباحث پژوهشی. 102

2-2-1 ) پژوهش های داخل کشور 102

2-2-2 ) پژوهش های خارج از کشور 106

2-3) چهارچوب نظری تحقیق. 114

فصل سوم:روش شناسی

مقدمه 116

3-1) روش تحقیق. 116

3-2 )جامعه آماري و حجم نمونه 116

3-3 ) ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات.. 118

3-4) نحوه اجرای تحقیق. 118

3-5 ) روش تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات.. 119

3-6) آزمون توزیع نرمال داده ها 119

3-7) ابزار کار 119

فصل چهارم:یافته های تحقیق

مقدمه 126

4-1)  بررسی عوامل جمعیت شناختی(دموگرافی) 126

4-1-1)  وضعیت جنسیت پاسخگویان. 126

4-1-2) توزیع سنی پاسخگویان. 127

4-1-3) وضعیت سطح تحصیلات پاسخگویان. 128

4-1-4)وضعیت سنوات خدمت پاسخگویان. 129

4-2) آزمون فرض ها 131

4-3) آزمون تفاوت تأثير جنسيت در ديدگاه افراد نسبت به موانع فراروی مدیریت دانش… 134

4-4) آزمون تأثير سن در ديدگاه افراد نسبت به موانع فراروی در مديريت دانش… 136

4-5) آزمون تأثير تحصيلات در ديدگاه افراد نسبت به موانع فراروی مديريت دانش… 141

4-6) آزمون تأثير سابقه شغلي در ديدگاه افراد نسبت به موانع فراروی در مديريت دانش… 146

فصل پنجم:نتیجه گیری وپیشنهادها

مقدمه 153

5-1 )خلاصه پژوهش… 153

5-2 ) بررسی نتایج تحقیق. 153

5-3 ) پیشنهادها 156

5-3-1) پیشنهادها 165

فهرست منابع فارسی. 168

فهرست منابع لاتین. 173

پیوست ها 174

فهرست جدول ها

عنوان                                                                                                                                            صفحه

3-1. جدول: ارتباط سوالات پرسشنامه با فرضیه ها 118

3-2. جدول: پایایی پرسشنامه در قسمت های مربوط به هر فرضیه 122

4-1. جدول: توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان. 127

4-2. جدول: توزیع فراوانی سن پاسخگویان. 127

4-3. جدول: توزیع فراوانی سطح تحصیلات پاسخگویان. 128

4-4. جدول: توزیع فراوانی سنوات خدمت پاسخگویان. 129

4-5. جدول: ميانگين و انحراف معيار سوال هاي پرسشنامه 130

4-6. جدول: آزمون فرض موانع فراروی ورود مدیریت دانش… 132

4-7. جدول: آزمون فرض موانع فراروی پیاده سازی مدیریت دانش… 133

4-8. جدول: آزمون فرض موانع فراروی بکارگیری مدیریت دانش… 133

4-9. جدول: آزمون تأثير جنسيت در ديدگاه افراد نسبت به موانع ورود 134

4-10. جدول: آزمون تأثير جنسيت در ديدگاه افراد نسبت به موانع پياده سازي. 135

4-11. جدول: آزمون تأثير جنسيت در ديدگاه افراد نسبت به موانع بکارگیری. 136

4-12. جدول: آزمون تأثيرتفاوت گروه های سنی در مورد موانع ورود 137

4-13. جدول: آزمون تأثيرتفاوت گروه های سنی در مورد موانع پیاده سازی. 138

4-14. جدول: آزمون تأثيرتفاوت گروه های سنی در مورد موانع بکارگیری. 140

4-15. جدول: آزمون تأثيرتفاوت گروه های تحصيلي در مورد موانع ورود 142

4-16. جدول: آزمون تأثيرتفاوت گروه های تحصيلي در مورد موانع پیاده سازی. 143

4-17. جدول: آزمون تأثيرتفاوت گروه های تحصيلي در مورد موانع بکارگیری. 145

4-18. جدول: آزمون تأثيرتفاوت گروه های سابقه شغلي در مورد موانع ورود 147

4-19. جدول: آزمون تأثيرتفاوت گروه های سابقه شغلي در مورد موانع پیاده سازی. 148

4-20. جدول: آزمون تأثيرتفاوت گروه های سابقه شغلي در مورد موانع بکارگیری. 150

5-1. جدول:  نتیجه آزمون فرضیه ها 155

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                                                                       صفحه

1-1. نمودار: مدل تحلیلی پژوهش… 9

1-2. نمودار: مدل فرآیند پژوهش… 12

4-1. نمودار: نمودار دایره ای وضعیت جنسیت پاسخگویان. 127

4-2. نمودار: نمودار ستونی توزیع سنی پاسخگویان. 128

4-3. نمودار: نمودار ستونی توزیع سطح تحصیلات پاسخگویان. 129

4-4.نمودار ستونی توزیع سنوات خدمت پاسخگویان. 130

فهرست شکل ها

عنوان                                                                                                                                                         صفحه

2-1. شکل: مدل حلزوني مديريت دانش نوناكا و تاكوچي. 32

2-2. شکل: تئوری مدیریت دانش جامعه گرا 44

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo