%34تخفیف
تبیین عوامل ایجادکننده تفکر نقاد در دانشکده مرجع
تعداد 182صفحه در فایل word
کارشناسی ارشد پیوسته رشته معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی
تحت عنوان
تبیین عوامل ایجادکننده تفکر نقاد در دانشکده مرجع
چکیده
پیشتازی در عرصههای مختلف علم و فناوری هدف همه دانشگاهها و مراکز علمی میباشد. از این رو بسیاری از این مراکز به منظور ارتقای سطح آموزشی خود، درصدد بهبود روشهای آموزش برآمدهاند. چراکه روشهای موجود از کارایی لازم برخوردار نبوده و به جای پرورش استعدادهای فکری افراد، بر یادگیری اطلاعات و محتویات آموزشی تاکید میکنند.
آنگونه که برنامهريزان و طراحان آموزشي عنوان ميكنند مهارت تفكر نقاد اهميت بهسزايي در درك و فهم بيشتر و بهتر مطالب دارد و حركت به سوي ايجاد اين مهارت براي ارتقاء سطح آموزش در بسياري از علوم روندي شتابان به خود گرفته است. امروزه تفکر نقاد، جزء جداییناپذیر آموزش به شمار آمده و بهرهگيري از آن براي باقي ماندن در گردونه رقابت علمی امري لازم به حساب ميآيد. ولی با این وجود، بسياري از دانشكدهها با اين مهارت و روشهاي تحقق آن، آشنايي كافي ندارند. از این رو دانشکدهای که به دنبال مرجعیت علمی است باید به پرورش این شیوه از تفکر توجه ویژهای نماید.
این پژوهش، به دنبال شناسایی ابعاد و مولفههای تفکر نقاد و همچنین عوامل ایجادکننده آن در دانشکده مرجع میباشد. در این راستا با بررسی متون مختلف و استفاده از نظرات خبرگان در دانشگاه امام صادق علیهالسلام و تحلیل دادههای به دست آمده از طریق روش تحلیل مضمون، نتایج زیر به دست آمد:
ابعاد تفکر نقاد عبارتند از: تفکر نقاد در مقام آموزش و یادگیری، تفکر نقاد در مقام پالایش اندیشهها، تفکر نقاد در مقام ارزیابی اقدامات و تفکر نقاد در مقام پژوهش و حل مساله.
همچنین عوامل زیر در ایجاد تفکر نقاد در دانشکده مرجع شناسایی گردیدند:
استاد، فرهنگ، برنامه درسی، دانشجو، امکانات آموزشی- پژوهشی و مدیریت دانشکده. که در این میان استاد، بیشترین فراوانی دادهها را به خود اختصاص داده و به عنوان مهمترین عامل ایجادکننده تفکر نقاد در دانشکده مرجع مورد بررسی قرار گرفت.
واژگان کلیدی: تفکر، تفکر نقاد، مرجعیت علمی، دانشکده مرجع
دسته: علوم انسانی, مدیریت
برچسب: تفکر نقاد, دانشکده مرجع, مرجعیت علمی, واژگان کلیدی: تفکر