%40تخفیف
دانلود محصول:تبيين اهمال¬کاري تحصيلي دانش¬آموزان دبيرستاني بر اساس ويژگي¬هاي شخصيتي و سبکهاي فرزند¬پروري
تعداد 154 صفحات این فایل word
چكيده:هدف از انجام اين پژوهش تبيين اهمالکاري تحصيلي دانشآموزان بر اساس ويژگيهاي شخصيتي و سبکهاي فرزندپروري بود. طرح پژوهشي از نوع همبستگي و جامعه آماري شامل دانشآموزان دبيرستاني دختر و پسر (سال اول، سال دوم، سال سوم و سال چهارم) مدارس دولتي شهر کوهدشت در سال تحصيلي 93-92 که بر اساس گزارش اداره آموزش و پرورش شهر کوهدشت 4801 نفر ميباشند. ازاين تعداد 280 نفر به روش نمونهگيري خوشهايي چند مرحلهايي با استفاده از فرمول تعيين حجم نمونه انتخاب شدند. در اين پژوهش از پرسشنامههاي اهمالکاري تحصيلي، شخصيت گلدبرگ و شيوههاي فرزندپروري والدين استفاده و تحليل دادهها در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي(تي مستقل، تحليل واريانس يکراهه، همبستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه به روش همزمان) صورت گرفت. نتايج پژوهش نشان داد که ويژگيهاي شخصيتي و سبکهاي فرزندپروري ميتوانند تغييرات اهمالکاري تحصيلي را در دانشآموزان تبيين کنند. بين روانرنجوري با اهمالکاري تحصيلي رابطه مثبت معناداري وجود دارد. از سوي ديگر بين وظيفهشناسي و گشودگي با اهمالکاري تحصيلي در دانشآموزان همبستگي منفي وجود دارد. اما بين ويژگيهاي شخصيتي برونگرايي و مقبوليت با اهمالکاري تحصيلي در دانشآموزان همبستگي معنيداري وجود ندارد. در رابطه با سبکهاي فرزندپروري نيز بين سبک فرزندپروري مسامحهکار و اهمالکاري تحصيلي در دانشآموزان همبستگي مثبت وجود دارد. از سوي ديگر بين سبک فرزندپروري مقتدرانه و اهمالکاري تحصيلي در دانشآموزان همبستگي منفي وجود دارد. اما بين سبک فرزندپروري سختگيرانه و آسانگير با اهمالکاري تحصيلي در دانشآموزان همبستگي وجود ندارد. همچنين بين اهمالکاري تحصيلي دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنيداري مشاهده شد. |
واژههاي كليدي :اهمالکاري تحصيلي، ويژگيهاي شخصيتي، سبکهاي فرزندپروري، دانش آموزان دبيرستاني |