%41تخفیف

تأثير مؤلفه هاي تفكر استراتژيك بر توانمندسازي روانشاختي كاركنان دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قم

تعداد 217 صفحه در فایلword

پايان‌نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد(M.A)

رشته مديريت بازرگاني

گرايش مالي

عنوان پايان‌نامه:

تأثير مؤلفه هاي تفكر استراتژيك بر توانمندسازي روانشاختي كاركنان

دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني

چكيده

پژوهش حاضر به تاثير مؤلفه هاي تفكر استراتژيك بر توانمندسازي روانشناختي كاركنان در دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قم مي پردازد. دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قم با توجه به اهميت فعاليت هاي آموزشي و خدماتي در حوزه بهداشت و درمان و نياز روز افزون كشور به اين خدمات، همچنين افزايش كيفيت اين خدمات در جهان. مي خواهد به يك سوال اساسي پاسخ دهد، كه آيا اساساً مؤلفه هاي تفكراستراتژيك بر توانمندسازي روانشناختي كاركنان تاثير گذار هستند يا خير و اگر تاثير گذارند چگونه مي توان توانمندسازي روانشناختي كاركنان را كه عنصري اساسي در جهت افزايش كيفيت فعاليت هاي آموزشي و خدماتي در حوزه بهداشت و درمان است را  توسعه داد. در اين پژوهش سعي داريم تا با شناخت وضعيت مؤلفه هاي تفكر استراتژيك در دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قم و با توجه به مطالعاتي كه جين ليدكا در اين زمينه انجام داده از وجود يا عدم وجود تأثير مؤلفه هاي تفكر استراتژيك بر توانمندسازي روانشناختي كاركنان در سازمان مورد مطالعه آگاهي يابيم. ادبيات موضوع در قالب سه بخش تفكر استراتژيك ، توانمندسازي روانشناختي و پيشينه پژوهش و ارائه مدل مفهومي پژوهش تنظيم گرديده است. جامعه ي آماري پژوهش شامل كاركنان ستادي اين سازمان مي باشد كه با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي به تعيين نمونه ي معرف پرداخته شده است. روش گردآوري داده ها پرسشنامه بوده و روش پژوهش توصيفي _ ميداني است. روش آماري مورد استفاده در اين پژوهش شامل، آزمون t تك نمونه اي، آزمون فريدمن، محاسبه ي ضريب همبستگي اسپيرمن و پيرسون، تحليل رگرسيون چند متغيره (گام به گام) براي بررسي تأثير مؤلفه هاي تفكر استراتژيك بر توانمندسازي روانشناختي و آزمون كولموگروف – اسميرنوف جهت تأييد مطلوب بودن مدل برازش شده مي باشد.

نتايج حاصل از جداول آماري مؤيد اين مطلب است كه مؤلفه هاي تفكر استراتژيك بر توانمندسازي روانشناختي كاركنان در دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قم تأثير مثبت دارند. از اين رو بهبود توانايي تفكر استراتژيك در اين سازمان به عنوان يكي از عوامل كليدي در اثر بخشي فرآيند مديريت استراتژيك و رشد توانمندسازي روانشناختي كاركنان، نيازمند توجه بيشتري از سوي مسئولان سازمان مي باشد.

واژگان كليدي: استراتژي، مديريت استراتژيك، تفكر استراتژيك، الگوي جين ليدكا، توانمندسازي.

 

 

چكيده 1

فصل اول. 2

1.1. مقدمه. 3

2.1. بيان مساله. 4

3.1. اهميت تحقيق.. 8

4.1. اهداف تحقيق.. 9

1.4.1.هدف اصلي.. 9

2.4.1. اهداف فرعي.. 9

5.1. فرضيه هاي پژوهش… 9

1.5.1. فرضيه اهم. 10

2.5.1. فرضيه هاي فرعي.. 10

6.1. روش تحقيق.. 10

7.1. جامعه و نمونه آماري.. 10

8.1. روش نمونه گيري.. 10

9.1. ابزارهاي گردآوري اطلاعات… 12

10.1. روش تجزيه و تحليل داده ها 12

11.1. قلمرو تحقيق.. 12

1.11.1. قلمرو موضوعي: 12

2.11.1. قلمرو مكاني: 12

3.11.1. قلمرو زماني: 12

12.1. تعريف واژگان و اصطلاحات كليدي.. 13

1.12.1. استراتژي: 13

2.12.1. مديريت استراتژيك : 13

3.12.1. تفكر استراتژيك : 13

4.12.1. الگوي جين ليدكا  : 14

1.4.12.1. نگرش سيستمي  : 14

2.4.12.1. تمركز بر هدف  : 14

3.4.12.1. فرصت جويي هوشمندانه  : 14

4.4.12.1. فرضيه ‌سازي و آزمون  : 15

5.4.12.1. تفكر در زمان  : 15

5.12.1. توانمندسازي  : 15

1.5.12.1. احساس شايستگي  : 15

2.5.12.1. احساس داشتن حق انتخاب  : 16

3.5.12.1. احساس مؤثر بودن  : 16

4.5.12.1. احساس معني داري  : 16

5.5.12.1. احساس داشتن اعتماد به ديگران  : 17

فصل دوم. 18

1.2. مقدمه. 19

2.2. بخش اول: تفكر استراتژيك… 20

1.2.2 ماهيت تفكر استراتژيك… 20

2.2.2. ضرورت تفكر استراتژيك… 23

3.2.2.مفاهيم و تعاريف تفكر استراتژيك… 26

4.2.2. تفكر استراتژيك و برنامه ريزي استراتژيك… 29

5.2.2. اجزاء تفكر استراتژيك… 30

1.5.2.2. تفكر سيستمي.. 31

2.5.2.2. خلاقيت… 31

3.5.2.2. بينش… 32

6.2.2. تفكر استراتژيك از ديدگاه چندلايه اي.. 33

7.2.2. ويژگي هاي فردي يك متفكر استراتژيك… 35

8.2.2. تفكر استراتژيك در گروهها 36

9.2.2. تفكر استراتژيك در يك زمينه سازماني.. 40

1.9.2.2. فرهنگ سازماني.. 40

2.9.2.2. ساختار سازماني.. 40

3.9.2.2. سيستم حقوق و دستمزد 41

10.2.2. روند تحولات محيطي و رويكرد هاي نوين استراتژي.. 42

11.2.2. نظرياتي مفيد در زمينه رويكردهاي نوين استراتژي.. 44

1.11.2.2. تفكر استراتژيك –  هنري مينتزبرگ… 44

2.11.2.2. عزم استراتژيك – هامل و پاراهالاد 45

3.11.2.2. الگوي تفكر استراتژيك – جين ليدكا 46

1.3.11.2.2. نگرش سيستمي.. 46

3.3.11.2.2. تمركز بر اهداف… 48

3.3.11.2.2. فرصت جويي هوشمندانه. 48

4.3.11.2.2. تفكر در زمان. 49

5.3.11.2.2. پيشروي با فرضيه ها 49

4.11.2.2. استراتژي اثر بخش- غفاريان و كياني.. 50

5.11.2.2. الگوي بنيادين مطرح شده در تفكر استراتژيك… 51

1.5.11.2.2. فرمان اول. 51

2.5.11.2.2. فرمان دوم. 52

3.5.11.2.2. فرمان سوم. 53

4.5.11.2.2. فرمان چهارم. 53

5.5.11.2.2. فرمان پنجم. 54

6.11.2.2. مسيرهاي چهارگانه به سوي برتري استراتژيك… 55

1.6.11.2.2. تمركز بر عوامل كليدي موفقيت… 56

2.6.11.2.2. بهره‌برداري از برتري‌هاي نسبي.. 56

3.6.11.2.2. ابتكارات جسورانه. 56

6.11.2.2. بهره‌برداري از آزادي عمل استراتژيك… 58

12.2.2. عوامل مؤثر تقويت تفكر استراتژيك… 59

1.12.2.2. نرمش پذيري انديشه. 59

2.12.2.2. مخاطرات كمال گرايي.. 59

3.12.2.2. تمركز بر عوامل كليدي.. 60

4.12.2.2. توانايي برخورد با چالش‌ها 60

5.12.2.2. درك محدوديت‌ها 61

5.12.2.2. گفتمان استراتژيكَ… 61

3.2. بخش دوم: توانمندسازي كاركنان. 64

1.3.2. تاريخچه توانمندسازي.. 65

3.3.2. تعاريف توانمندسازي.. 67

4.3.2. رويكردهاي توانمندسازي.. 70

1.4.3.2. رويكرد مكانيكي توانمندسازي.. 70

1.1.4.3.2. توانمندسازي بعنوان يك سازه ارتباطي.. 71

2.4.3.2. رويكرد ارگانيكي توانمندسازي.. 72

1.2.4.3.2. توانمندسازي بعنوان يك سازه انگيزشي.. 73

2.2.4.3.2. توانمندسازي بعنوان يك سازه روان شناختي.. 74

5.3.2. ابعاد توانمندسازي روانشناختي.. 75

1.5.3.2. احساس شايستگي(خود اثر بخشي) 76

2.5.3.2. احساس خود مختاري.. 77

3.5.3.2. احساس مؤثر بودن. 78

4.5.3.2. احساس معني‌دار بودن. 79

5.5.3.2. احساس اعتماد 81

6.3.2. جمع بندي.. 82

7.3.2. اصول توانمندسازي.. 84

8.3.2. محورهاي توانمندسازي.. 85

9.3.2. فنون و ابزارهاي خلق توانمندي در سازمان‌ها 85

10.3.2. عوامل مؤثر بر توانمندسازي كاركنان از ديدگاه اسپريتزر و گرچن.. 87

11.3.2. مزاياي توانمندسازي.. 87

1.11.3.2. مزاياي توانمندسازي براي كاركنان. 87

2.11.3.2. مزاياي توانمندسازي براي سازمان. 88

12.3.2. موانع توانمندسازي كاركنان. 88

13.3.2. پيامدهاي توانمندسازي.. 89

1.13.3.2. پيامدهاي نگرشي توانمندسازي.. 89

2.13.3.2. پيامدهاي رفتاري توانمندسازي.. 90

4.2. تفكر استراتژيك و توانمندسازي كاركنان. 91

1.4.2. استخراج مدل مفهومي نحوه ساختار استراتژي مبتني بر تفكر استراتژيك… 93

2.4.2. دسته بندي كاركردهاي آينده نگاري بر مبناي مؤلفه هاي ساختار تحليلي استراتژي اثر بخش… 94

3.4.2. ارائه مدل مفهومي تدوين استراتژي اثر بخش در سازمانها 95

4.4.2. عوامل عمده نقش آفرين در توانمندسازي كاركنان. 99

1.4.4.2. حمايت كردن. 99

2.4.4.2. فراهم نمودن اطلاعات… 100

3.4.4.2. اعتماد سازي.. 103

4.4.4.2. جوّ مشاركتي.. 103

5.4.4.2. ساختار سازماني.. 104

6.4.4.2. فرهنگ سازماني.. 105

5.2. پيشينه تحقيق.. 105

1.5.2. تحقيقات داخلي.. 105

2.5.2. تحقيقات خارجي.. 108

6.2. مدل مفهومي تحقيق.. 109

فصل سوم. 111

1.3. مقدمه. 112

2.3. روش‌شناسي پژوهش… 112

3.3. جامعه آماري.. 113

4.3. تعيين حجم نمونه. 113

5.3. روش نمونه گيري.. 115

6.3. روش جمع آوري داده ها 115

7.3. ابزار سنجش پژوهش… 116

8.3. رواييو پايايي پرسشنامه. 117

1.8.3. روايي (اعتبار) 117

2.8.3. پايايي(اعتماد) 118

9.3. روش تجزيه و تحليل داده‌ها 119

10.3. روش ها و آزمون هاي آماري.. 120

1.10.3. آمار توصيفي.. 120

1.10.3. آمار استنباطي.. 120

فصل چهارم. 122

1.4. مقدمه. 123

2.4. تجزيه و تحليل توصيفي داده‌ها 123

1.2.4. ويژگي‌هاي جمعيتي پاسخ‌دهندگان. 123

1.1.2.4. جنسيت پاسخ‌دهندگان. 123

2.1.2.4. ميزان تحصيلات پاسخ‌دهندگان. 124

3.1.2.4. وضعيت سني پاسخ دهندگان. 125

4.1.2.4. وضعيت تأهل پاسخ دهندگان. 126

5.1.2.4. نوع استخدام پاسخ دهندگان. 127

6.1.2.4. سابقه خدمت پاسخ دهندگان. 128

3.4. تحليل آماري فرضيات تحقيق.. 129

1.3.4. وضعيت توزيع داده ها : 129

1.3.4. وضعيت مؤلفه‌هاي تحقيق : 131

1.1.3.4. وضعيت مؤلفه‌هاي تفكر استراتژيك… 132

1.1.1.3.4.وضعيت مؤلفه نگرش سيستمي: 132

2.1.1.3.4.وضعيت مؤلفه تمركز بر اهداف: 133

3.1.1.3.4.وضعيت مؤلفه تفكر در زمان: 134

4.1.1.3.4. وضعيت مؤلفه فرصت جويي هوشمندانه: 136

5.1.1.3.4. وضعيت مؤلفه پيشروي با فرضيه ها: 137

6.1.1.3.4. وضعيت تفكر استراتژيك: 139

7.1.1.3.4. خلاصه نتايج آزمون‌هاي مربوط به مؤلفه هاي تفكر استراتژيك: 140

2.1.3.4. وضعيت مؤلفه‌هاي توانمندي روانشناختي.. 141

1.2.1.3.4. وضعيت مؤلفه احساس شايستگي: 141

2.2.1.3.4. وضعيت مؤلفه احساس داشتن حق انتخاب: 143

3.2.1.3.4. وضعيت مؤلفه احساس موثر بودن: 144

4.2.1.3.4. وضعيت مؤلفه احساس معني داري: 146

5.2.1.3.4. وضعيت مؤلفه احساس اعتماد: 147

5.2.1.3.4. وضعيت توانمندسازي روانشناختي: 149

7.2.1.3.4. خلاصه نتايج آزمون‌هاي مربوط به مؤلفه هاي توانمندسازي روانشناختي: 150

2.3.4. مقايسه مؤلفه‌هاي مربوط به متغير مستقل و متغير وابسته با استفاده از آزمون فريدمن : 152

1.2.3.4. مقايسه وضعيت مؤلفه‌هاي تفكر استراتژيك: 152

2.2.3.4. مقايسه وضعيت مؤلفه‌هاي توانمندسازي روانشناختي: 153

3.3.4. آزمون فرضيات تحقيق : 155

1.3.3.4. آزمون فرضيه فرعي اول : 156

2.3.3.4. آزمون فرضيه فرعي دوم : 158

3.3.3.4. آزمون فرضيه فرعي سوم : 159

4.3.3.4. آزمون فرضيه فرعي چهارم : 161

4.3.3.4. آزمون فرضيه فرعي پنجم : 163

4.3.3.4. آزمون فرضيه اصلي : 164

5.3.3.4. خلاصه نتايج آزمون‌هاي صورت گرفته: 166

4.3.4. تأثير مؤلفه‌هاي تفكر استراتژيك بر توانمندسازي شناختي كاركنان: 167

1.4.3.4. تأثير مؤلفه‌هاي تفكر استراتژيك بر توانمندسازي شناختي كاركنان: 171

2.4.3.4. بررسي مانده‌ها با توجه به مدل برازش شده: 175

1.2.4.3.4. فرض صفر بودن ميانگين ‌مانده‌ها: 175

2.2.4.3.4. فرض نرمال بودن توزيع مانده‌ها: 176

3.2.4.3.4. فرض استقلال مانده‌ها  و ثابت بودن واريانس مانده‌ها: 178

فصل پنجم. 181

1.5. مقدمه. 182

2.5. نتايج حاصل از تحليل‌هاي آمار توصيفي.. 182

1.2.5. ويژگي‌هاي جمعيتي پاسخ‌دهندگان. 183

1.1.2.5. جنسيت پاسخ‌دهندگان. 183

2.1.2.5. سنوات خدمت… 183

3.1.2.5. ميزان تحصيلات… 183

4.1.2.5. وضعيت سني.. 183

5.1.2.5. وضعيت استخدامي.. 184

3.5. نتايج حاصل از تحليل‌هاي آمار استنباطي.. 184

1.3.5. متغيرهاي پژوهش به تفكيك متغيرهاي مستقل و وابسته با استفاده از آزمون t تك نمونهاي.. 184

1.1.3.5. وضعيت مؤلفههاي تفكر استراتژيك (متغير مستقل) 185

2.3.5. نتايج حاصل از آزمون اسپيرمن.. 186

1.2.3.5. فرضيه فرعي اول: 186

2.2.3.5. فرضيه فرعي دوم: 186

3.2.3.5. فرضيه فرعي سوم: 187

4.2.3.5. فرضيه فرعي چهارم: 187

5.2.3.5. فرضيه فرعي پنجم: 188

5.2.3.5. فرضيه اصلي: 188

3.3.5. نتايج حاصل از تحليل رگرسيون. 188

4.3.5. نتيجه گيري كلي براساس اهداف تعهد شده در پژوهش… 189

3.5. پيشنهادها 189

4.3.5. پيشنهادهاي كاربردي مبتني بر نتايج بهدست آمده از تحقيق.. 190

1.4.3.5. پيشنهادهاي مبتني بر نتايج فرضيه هاي فرعي.. 190

2.4.3.5. پيشنهادهاي مبتني بر نتايج فرضيه اصلي.. 191

4.3.5. پيشنهادهايي براي تحقيقات آتي.. 193

4.5. موانع و محدوديتهاي تحقيق.. 193

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo