%34تخفیف

بررسي رابطه بين هوش سازماني و عملكرد كاركنان دانشگاه مراغه

عداد 156صفحه فایل word قابل ویرایش

Site: www.filenaab.ir
فایل ناب

كارشناسي ارشد

رشته : مديريت اجرايي

گرايش: استراتژيك

عنوان:

بررسي رابطه بين  هوش سازماني و عملكرد كاركنان دانشگاه

مراغه

چكيده

هدف تحقيق حاضر بررسي رابطه هوش سازماني و عملكرد كاركنان  دانشگاه مراغه مي باشد . براي اين منظور هوش سازماني براساس نظريه كارل آلبرخت در هفت بعد :چشم انداز استراتژيك ،سرنوشت مشترك ،ميل به تغيير ، روحيه ، اتحاد و توافق، كاربرد دانش و فشار عملكرد تعريف و در اين راستا يك فرضيه اصلي و هشت فرضيه فرعي تنظيم شده است . جامعه آماري تحقيق حاضر كاركنان دانشگاه مراغه است كه 88 نفر مي باشد كه با استفاده از جدول مورگان و همچنين روش نمونه برداري تصادفي ساده حجم نمونه آماري  66 نفربرآورد شده است . ابزار جمع آوري اطلاعات شامل پرسشنامه هوش سازماني با 49 سوال و پرسشنامه عملكرد با20 سوال مي باشد ، كه پس از سنجش روايي و پايايي آنها در اختيار جامعه ­­­ آماري قرار گرفت . اطلاعات بدست آمده با استفاده از روشهاي آماري توصيفي و استنباطي تجزيه و تحليل شد . بدين ترتيب كه با استفاده از روش آماري توصيفي ، اطلاعات حاصله تلخيص و طبقه بندي شده و در سطح استنباطي براي آزمون فرضيه هاي تحقيق از آزمون همبستگي r پيرسون با نرم افزار spss  استفاده گرديد. نتايج حاصل نشان دهنده تائيد فرضيه اصلي و هشت فرضيه فرعي آن مي باشد . به عبارت ديگر بين هوش سازماني و عملكرد كاركنان در دانشگاه مراغه رابطه معني داري وجود دارد.

 واژه هاي كليدي : هوش سازماني­، عملكرد كاركنان­، سازمان ، چشم انداز استراتژيك ، سرنوشت مشترك

            فهرست مطالب

فصل اول (کلیات تحقیق ):

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  2

بیان مسئله ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 3

سوالات آغازين………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 5

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 6

اهداف تحقيق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  7

فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 8

چهارچوب نظري تحقيق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  9

مدل تحليلي تحقيق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………  10

مدل عملياتي تحقيق  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  11

متغيرهاي تحقيق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….12

تعریف مفهومي متغیرهاي تحقيق……………………………………………………………………………………………………………………………………. 13

تعریف عملياتي متغیرهاي تحقيق……………………………………………………………………………………………………………………………………. 16

فصل دوم(ادبيات ، مباني نظري و پيشينه تحقيق):

بخش اول – هوش سازماني  ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 20

تعريف هوش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 20

انواع هوش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 21

هوش چند گانه گاردنر ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 21

هوش هيجاني ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 25

هوش فرهنگي ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  27

هوش معنوي ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….  29

هوش اجتماعي ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  31

هوش رقابتي ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  32

هوش تجاري ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….  33

مفهوم و تعريف هوش سازماني …………………………………………………………………………………………………………………………………………  35

سير تاريخي تعاريف هوش سازماني …………………………………………………………………………………………………………………………………..  38

اهميت و ضرورت هوش سازماني …………………………………………………………………………………………………………………………………….  39

مزاياي هوش سازماني  …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  40

هوش سازماني از ديدگاه آلبرخت ……………………………………………………………………………………………………………………………………  41

ابعاد هوش سازماني از ديدگاه آلبرخت ……………………………………………………………………………………………………………………………..  41

عوامل موثر بر هوش سازماني ………………………………………………………………………………………………………………………………………….  45

سازمانهاي هوشمند ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  47

ويژگيهاي سازمانهاي هوشمند ………………………………………………………………………………………………………………………………………….  49

ارزيابي هوشمندي سازماني …………………………………………………………………………………………………………………………………………….  49

بخش دوم – عملكرد………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 51

اهميت و ضرورت عملكرد ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….  52

تعريف عملكرد ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………  53

سنجش عملكرد ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  54

مزاياي سنجش عملكرد …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  56

شاخص در عملكرد …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………  58

شاخص ارزيابي فرد ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….  59

شاخص هاي واحد / فرآيند…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 59

شاخصهاي سازماني ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  61

خصوصيات شاخصهاي عملكرد ………………………………………………………………………………………………………………………………………….  61

تعريف ارزيابي عملكرد ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………  62

اهداف و كاربرد ارزيابي عملكرد ………………………………………………………………………………………………………………………………………  63

فرآيند ارزيابي عملكرد ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………  64

روشهاي ارزيابي عملكرد …………………………………………………………………………………………………………………………………………………  67

بخش سوم – رابطه هوش سازماني با عملكرد كاركنان………………………………………………………………………………………………………….. 69

چشم انداز استراتژيك و عملكرد كاركنان  ………………………………………………………………………………………………………………………….  69

 سرنوشت مشترك و عملكرد كاركنان  ………………………………………………………………………………………………………………………………  71

ميل به تغيير و عملكرد كاركنان  ……………………………………………………………………………………………………………………………………….  71

روحيه و عملكرد كاركنان  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………  72

اتحاد و توافق و عملكرد كاركنان  …………………………………………………………………………………………………………………………………….  73

كاربرد دانش و عملكرد كاركنان  ………………………………………………………………………………………………………………………………………  74

فشار عملكرد و عملكرد كاركنان  ……………………………………………………………………………………………………………………………………….  74

بخش چهارم – پيشينه تحقيق…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 75

تحقيقات انجام شده در خارج از كشور ………………………………………………………………………………………………………………………………  75

تحقيقات انجام شده در داخل كشور…………………………………………………………………………………………………………………………………. 78

فصل سوم ( روش شناسي تحقيق)

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………  83

چهارچوب نظري تحقيق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………  83

جامعه آماري و نمونه آماري ……………………………………………………………………………………………………………………………………………  84

ابزار جمع آوري اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….  84

پرسشنامه هوش سازماني …………………………………………………………………………………………………………………………………………………  84

پرسشنامه عملكرد …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  86

روايي و پايايي پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………  86

روش انجام كار و شيوه هاي تجزيه و تحليل داده هاي آماري  …………………………………………………………………………………………….  88

فصل چهارم ( تجزيه و تحليل داده ها)

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………  90

يافته هاي توصيفي …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………  91

توزيع فراواني پاسخها …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….  96

توصيف آماري و مقايسه ميانگين متغيرهاي تحقيق ……………………………………………………………………………………………………………..  103

بررسي نرمال بودن داده ها …………………………………………………………………………………………………………………………………………..  103

تجزيه و تحليل استنباطي داده هاي آماري (آزمون فرضيات تحقيق) …………………………………………………………………………………….  106

آزمون فرضيه اصلي ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  106

آزمون فرضيه فرعي 1 ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….  107

آزمون فرضيه فرعي 2………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 108

آزمون فرضيه فرعي 3………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 109

آزمون فرضيه فرعي 4………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 110

آزمون فرضيه فرعي 5………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 111

آزمون فرضيه فرعي 6………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 112

آزمون فرضيه فرعي 7…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 113

فصل پنجم  ( نتيجه گيري و پيشنهادات)

مقدمه   ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  115

نتايج توصيف آماري ويژگي هاي آزمودني ها  …………………………………………………………………………………………………………………. 115

يافته هاي پژوهش   ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  116

بحث و نتيجه گيري  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………  118

پيشنهاد هاي كاربردي و پژوهشي …………………………………………………………………………………………………………………………………..  118

پيشنهاد در راستاي نتايج تحقيق ………………………………………………………………………………………………………………………………………  118

 تقويت ديدگاه استراتژيك كاركنان  ………………………………………………………………………………………………………………………………  119

تقويت سرنوشت مشترك كاركنان   ………………………………………………………………………………………………………………………………..  120

تقويت ميل به تغيير كاركنان   ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 120

تقويت روحيه كاركنان  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  121

تقويت اتحاد و توافق كاركنان  ………………………………………………………………………………………………………………………………………  121

تقويت كاربرد دانش كاركنان………………………………………………………………………………………………………………………………………… 122

تقويت فشار عملكرد كاركنان………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 122

پيشنهاد براي محققان آتي……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 123

 محدوديتهاي تحقيق   ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..  124

منابع فارسي ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….  125

منابع انگليسي  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  130

چكيده انگليسي

پيوستها

فهرست جداول

جدول شماره (1-1)   مدل عملياتي تحقيق ……………………………………………………………………………………………………………………….   11

جدول شماره (1-2)   تعريف عملياتي متغيرهاي تحقيق ……………………………………………………………………………………………………….   16

جدول شماره  (2-1)   شاخصهاي ارزيابي  …………………………………………………………………………………………………………………………   60

جدول شماره (3-1)  مقياس رتبه اي داده هاي مربوط به پرسشنامه هوش سازماني و عملكرد ……………………………………………………..   86

جدول شماره(3-2)  آزمون پايايي پرسشنامه هوش سازماني ………………………………………………………………………………………………….  87

جدول شماره(3-3)  آزمون پايايي پرسشنامه عملكرد كاركنان……………………………………………………………………………………………….   87

جدول شماره  (4-1)  توزيع فراواني نمونه آماري – جنسيت  ………………………………………………………………………………………………..  91

جدول شماره (4-2)  توزيع فراواني نمونه آماري – سن  ………………………………………………………………………………………………………  92

جدول شماره (4-3)   توزيع فراواني نمونه آماري – سطح تحصيلات  ……………………………………………………………………………………..  93

جدول شماره (4-4)  توزيع فراواني نمونه آماري – وضعيت تاهل  …………………………………………………………………………………………  94

جدول شماره(4-5)   توزيع فراواني نمونه آماري – سابقه خدمت  ………………………………………………………………………………………….  95

جدول (4-6)  توزيع فراواني پاسخها –  پرسشنامه هوش سازماني  ………………………………………………………………………………………….  96

جدول (4-7)  توزيع فراواني پاسخها –  پرسشنامه عملكرد  ………………………………………………………………………………………………. …. 101

جدول شماره ( 4-8 )آماره هاي توصيفي مربوط به متغيرهاي تحقيق……………………………………………………………………………………. 103

جدول شماره  (4-9) نتايج آزمون كولموگروف اسميرنف هوش سازماني و عملكرد …………………………………………………………………  104

جدول شماره  (4-10) رگرسيون چند گانه براي تبيين عملكرد كاركنان………………………………………………………………………………… 104

جدول شماره  (4-11)تحليل واريانس رگرسيون ……………………………………………………………………………………………………………….  104

جدول شماره  ( 4-12 ) ضرايب تأثير متغيرهای پيش بينی کننده معنی دار ……………………………………………………………………………  105

جدول شماره  (4-13) نتايج آزمون پيرسون براي تعيين همبستگی بين هوش سازمانی کارکنان و عملکردآنان………………………………. 106

جدول شماره ( 4-14 ) نتايج آزمون پيرسون براي تعيين همبستگی بين چشم انداز استراتژيك کارکنان و عملکردآنان……………………. 107

جدول شماره  (4-15) نتايج آزمون پيرسون براي تعيين همبستگی بين سرنوشت مشترك کارکنان و عملکردآنان………………………….. 108

جدول شماره ( 4-16) نتايج آزمون پيرسون براي تعيين همبستگی بين ميل به تغيير کارکنان و عملکردآنان………………………………….. 109

جدول شماره (4-17) نتايج آزمون پيرسون براي تعيين همبستگی بين روحيه  کارکنان و عملکردآنان  ………………………………………..  110

جدول شماره ( 4-18 ) نتايج آزمون پيرسون براي تعيين همبستگی بين اتحاد و توافق کارکنان و عملکردآنان………………………………. 111

جدول شماره ( 4-19 ) نتايج آزمون پيرسون براي تعيين همبستگی بين كاربرد دانش کارکنان و عملکردآنان……………………………….. 112

جدول شماره ( 4-20 ) نتايج آزمون پيرسون براي تعيين همبستگی بين فشار عملكردكاركنان و عملکردآنان…………………………………… 113

 

 

فهرست  نمودارها – اشکال

شکل شماره (1-1) مدل تحلیلی تحقیق  …………………………………………………………………………………………………………………………….  10

شکل شماره (1-2)  ابعاد هوش سازماني از ديدگاه آلبرخت …………………………………………………………………………………………………..  45

شکل شماره (2-2)  فرآيند ارزيابي عملكرد …………………………………………………………………………………………………………………………  66

شکل شماره (4-1)  درصد پاسخهاي نمونه آماري – جنسيت  …………………………………………………………………………………………………  91

شکل شماره (4-2)  درصد پاسخهاي نمونه آماري – سن  ………………………………………………………………………………………………………  92

شکل شماره (4-3)   درصد پاسخهاي نمونه آماري – ميزان تحصيلات  …………………………………………………………………………………….  93

شکل شماره (4-4 )  درصد پاسخهاي نمونه آماري – وضعيت تاهل  ………………………………………………………………………………………..  94

شکل شماره (4-5)   درصد پاسخهاي نمونه آماري – سابقه خدمت  ………………………………………………………………………………………..   95

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo