%34تخفیف

تاثیر داشبورد عملکرد بر ارتقای سازمانی (موردمطالعه سازمان تامین اجتماعی استان قم)

تعداد 134صفحه در فایلword

چکیده:

در عصر كنوني، تحولات شگرف دانش مديريت وجود نظام ارزيابي را اجتناب ناپذير كرده است؛ به گونه‌اي كه فقدان ارزيابي در ابعاد مختلف سازمان اعم از ارزيابي استفاده از منابع و امكانات، كاركنان، اهداف و استراتژي‌ها، يكي از علائم بيماري سازمان قلمداد مي‌شود. داشبورد عملکرد یکی از موارد اندازه گیری عملکرد در سازمانها می باشد که تا حدودی ناشناخته مانده است. هدف این تحقیق بررسی تاثیر بکارگیری داشبورد عملکرد بر کاربرد دانش است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است . جامعه آماری کارکنان بخش بهداشت و درمان سازمان تامین اجتماعی استان قم می باشد. نمونه از طریق فرمول کوکران انتخاب شد. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شد و از طریق آزمون تی تک نمونه ای مورد بررسی و سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که داشبورد عملکرد بر تمامی ابعاد موثر است.

واژه های کلیدی:  داشبورد عملکرد، کاربرد دانش، سازمان تامین اجتماعی

                                   

فهرست…………………………………………………………………………………………………………………   صفحه

چکیده………………………………………………………………………………………………………………….. 1

فصل اول: کلیات………………………………………………………………………………………………….. 1

1-1)مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. 2

1-2)بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………….. 3

1-3)اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………. 7

1-4)اهداف  تحقیق…………………………………………………………………………………………………. 8

1-5) پرسشهای تحقیق……………………………………………………………………………………………… 9

1-6) فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………………………. 9

1-8) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیر های تحقیق…………………………………………………………….. 10

1-8-1)تعریف مفهومی متغیر های تحقیق………………………………………………………………………. 10

1-8-2) تعریف عملیاتی متغیر های تحقیق……………………………………………………………………… 10

1-9) قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………… 11

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………… 12

2-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. 13

2-2)ارزیابی عملکرد، تعاریف و انواع…………………………………………………………………………… 18

2-3) اجزا، اهداف و اصول نظام ارزیابی عملکرد سازمانی………………………………………………….. 15

2-4) ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد……………………………………………………………………….. 18

2-5) ویژگی های نظام ارزیابی عملکرد سازمانی کارآمد…………………………………………………… 19

2-6) مدل های طراحی سیستم ارزیابی عملکرد……………………………………………………………….. 19

2-6-1) مدل سینگ و تاتل……………………………………………………………………………………….. 20

2-6-2) ماتریس عملکرد………………………………………………………………………………………….. 22

2-6-3) مدل نتایج و تعیین کننده ها…………………………………………………………………………….. 22

2-6-4) هرم عملکرد……………………………………………………………………………………………….. 23

2-6-5) فرآیند کسب و کار………………………………………………………………………………………. 24

2-6-6) تحلیل ذی نفعان…………………………………………………………………………………………… 26

2-6-7) چارچوب مدوری و استیپل……………………………………………………………………………… 27

2-6-8) الگوی فیشر برای ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………….. 28

2-6-9) پنج مارکینگ، فرآیند استراتژیک و تحلیلی اندازه گیری عملکرد……………………………… 29

2-7) داشبورد عملکرد……………………………………………………………………………………………… 30

2-8) برخی از مزایای داشبورد عملکرد…………………………………………………………………………. 31

2-9) تفاوتهای داشبورد عملکرد و اسکورکارد………………………………………………………………… 32

2-10) مراحل استقرار داشبورد در یک سازمان……………………………………………………………….. 34

2-11) انواع دانش…………………………………………………………………………………………………… 36

2-12) مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………. 38

2-13) اهداف مدیریت دانش……………………………………………………………………………………… 39

2-14) فرآیندهای مدیریت دانش………………………………………………………………………………… 40

2-15) ادغام دانش در سازمان…………………………………………………………………………………….. 42

2-16) بکارگیری دانش در سازمان……………………………………………………………………………… 43

2-17) تمایز بین کانالهای رسمی و غیر رسمی در انتقال دانش…………………………………………….. 46

2-18) پیشینه ادبیاتی تحقیق……………………………………………………………………………………….. 48

2-18-1) تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………. 48

2-18-2) تحقیقات داخلی………………………………………………………………………………………… 56

فصل سوم: روش تحقیق………………………………………………………………………………………… 63

3-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. 64

3-2) روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………… 64

3-3) جامعه آماری………………………………………………………………………………………………….. 64

3-4) روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………….. 65

3-5) روش و ابزار گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………….. 66

3-5-1) روش کتابخانه ای………………………………………………………………………………………… 67

3-5-2) روش میدانی……………………………………………………………………………………………….. 67

3-6) روایی و پایایی پرسشنامه……………………………………………………………………………………. 71

3-6-1) روایی……………………………………………………………………………………………………….. 71

3-6-2) پایایی……………………………………………………………………………………………………….. 72

3-7) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………….. 74

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………. 75

4-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. 76

4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق………………………………………………………………. 77

4-3) توصیف متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………. 81

4-4) بررسی نرمال بودن داده ها………………………………………………………………………………….. 86

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد ها………………………………………………………………………. 92

5-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. 93

5-2) نتایج تجزیه و تحلیل…………………………………………………………………………………………. 93

5-2-1) آمار توصیفی………………………………………………………………………………………………. 93

5-2-2) آمار استنباطی……………………………………………………………………………………………… 94

5-3)پیشنهاد کاربردی………………………………………………………………………………………………. 96

5-4) محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………………………….. 97

5-5) پیشنهاد هایی برای تحقیقات آینده………………………………………………………………………… 97

منابع و پیوست……………………………………………………………………………………………………… 98

منابع…………………………………………………………………………………………………………………….. 99

پیوست 1: پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………. 104

پیوست 2: آلفای پرسشنامه ………………………………………………………………………………………… 108

پیوست 3: خروجی داده ها ………………………………………………………………………………………… 111

پیوست 4: خروجی نرم افزار……………………………………………………………………………………….. 113

چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………….. 137

اشکال…………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

شکل 1-1) هرم داشبورد عملکرد………………………………………………………………………………… 7

شکل 2-1) مدل سیک و تاتل…………………………………………………………………………………….. 20

شکل 2-2) ماتریس عملکرد………………………………………………………………………………………. 22

شکل 2-3) هرم عملکرد……………………………………………………………………………………………. 24

شکل 2-4) تحلیل ذینفعان…………………………………………………………………………………………. 26

شکل 2-5) چارچوب مدوری و استیل…………………………………………………………………………… 28

شکل 2-6) سیستم داشبورد مدیریتی…………………………………………………………………………….. 35

شکل 2-7) مقایسه دانش صریح و دانش ضمنی……………………………………………………………….. 38

شکل شماره 2-8) مدل مفهومی چون و همکاران……………………………………………………………… 50

شکل 2-9) مدل مفهومی چن و همکاران……………………………………………………………………….. 53

شکل 2-10) طبقه بندی دانش از دیدگاه اسپرانگ …………………………………………………………… 55

شکل 2-11) مدل موسی خانی و همکاران……………………………………………………………………… 56

شکل 2-12) مدل مفهومی باقری…………………………………………………………………………………. 60

شکل 2-13) مدل ابطحی …………………………………………………………………………………………. 62

فرمول ها…………………………………………………………………………………………………………….. صفحه

فرمول 3-1) فرمول کوکران……………………………………………………………………………………….. 66

فرمول 3-2) فرمول آلفای کرونباخ……………………………………………………………………………….. 73

جدول ها…………………………………………………………………………………………………………….. صفحه

جدول 3-1) سوالهای پرسشنامه…………………………………………………………………………………… 68

جدول 3-2) میزان آلفای متغیرها………………………………………………………………………………….. 73

جدول 4-1) توصیف جنسیت …………………………………………………………………………………….. 77

جدول 4-2) توصیف سن پاسخ دهندگان ………………………………………………………………………. 78

جدول 4-3) توصیف تحصیلات پاسخ دهندگان………………………………………………………………. 79

جدول 4-4)توصیف سابقه کار …………………………………………………………………………………… 80

جدول 4-5) توصیف متغیر فردی…………………………………………………………………………………. 81

جدول 4-6) توصیف متغیر گروهی………………………………………………………………………………. 82

جدول 4-7) توصیف متغیر سازمانی……………………………………………………………………………… 83

جدول 4-8) توصیف متغیرساختاری……………………………………………………………………………… 84

جدول 4-9) توصیف متغیر کاربرد دانش ………………………………………………………………………. 85

جدول 4-10) آزمون کولموگراف – اسمیرنف……………………………………………………………….. 81

جدول 4-11) آزمون تی کاربرد دانش………………………………………………………………………….. 87

جدول 4-12) آزمون تی عوامل فردی…………………………………………………………………………… 88

جدول 4-13) آزمون تی عوامل گروهی………………………………………………………………………… 89

جدول 4-14) آزمون تی متغیر بهینه سازی فرآیند سازمانی………………………………………………….. 90

جدول 4-15) آزمون تی متغیر بهینه سازی عوامل ساختاری…………………………………………………. 91

نمودارها:                                    

نمودار 3-1) سوالهای پرسشنامه…………………………………………………………………………………… 68

نمودار 3-2) میزان آلفای متغیرها…………………………………………………………………………………. 73

نمودار 4-1) توصیف جنسیت …………………………………………………………………………………….. 77

نمودار 4-2) توصیف سن پاسخ دهندگان ……………………………………………………………………… 78

نمودار 4-3) توصیف تحصیلات پاسخ دهندگان………………………………………………………………. 79

نمودار 4-4)توصیف سابقه کار …………………………………………………………………………………… 80

نمودار 4-5) توصیف متغیر فردی…………………………………………………………………………………. 81

نمودار 4-6) توصیف متغیر گروهی………………………………………………………………………………. 82

نمودار 4-7) توصیف متغیر سازمانی……………………………………………………………………………… 83

نمودار 4-8) توصیف متغیرساختاری……………………………………………………………………………… 84

نمودار 4-9) توصیف متغیر کاربرد دانش ………………………………………………………………………. 85

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo