%41تخفیف

بررسی ارتباط بین هوش هیجانی مدیران مدارس و سبک رهبری تحول گرا (مورد مطالعه : آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان)

تعداد 192صفحه در فایل word

چکیده:

هدف  این پژوهش بررسی رابطه سبک رهبری مدیران و هوش هیجانی و نتایج کارکنان بوده است و جهت پاسخ به سوال اصلی “آیا بین سبک رهبری تحول گرا ، هوش هیجانی مدیران و نتایج کارمندان رابطه ای وجود دارد؟” انجام شده است. بعد از انجام مراحل اولیه تحقیق ، تکمیل ادبیات پژوهش و بررسی پیشینه تاریخی تحقیق در رابطه با عوامل سبک های رهبری و هوش هیجانی ، پرسشنامه سبک رهبری الیو و اوهایو برای سنجش سبک رهبری مدیران و پرسشنامه هوش هیجانی سبریاشرینگ برای سنجش هوش هیجانی مدیران استفاده شده است . روش تحقیق این پژوهش میدانی – کاربردی بوده است .جامعه آماری عبارت است از کلیه مدارس شهر گلپایگان و نمونه عبارت است از 126 نفر مدیران مدارس که به علت جحم کم کلیه افراد مورد آزمون قرار گرفته اند.پایایی پرسشنامه ها توسط آلفای کرونباخ سنجیده شده است که مقدار محاسبه شده برای پرسشنامه هوش هیجانی سبریاشرینگ 0.78 و برای پرسشنامه سبک رهبری آلیو و اوهایو 0.76 بوده است. روایی پرسشنامه ها توسط اساتید و خبرگان تایید شده است.برای تجزیه تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استباطی استفاده شده است.در آمار استنباطی از  آزمون كلموگروف اسميرنوف برای تعیین نرمال بودن یا نبودن داده استفاده شد و  آزمون همبستگی برای سنجش روابط متغییرهای فرضیه های تحقیق استفاده شده است.کلیه مفروضات تحقیق مورد تایید قرار گرفتند و در انتها مشخص شد که هوش هیجانی مدیران ، سبک رهبری تحول گرا و نتایج کارمندان با یکدیگر رابطه مستقیم دارند.با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش به مدیران پیشنهاداتی داده شده است.

کلمات کلیدی:

رهبری                                             رهبری تحول گرا

هوش هیجانی                                     تعهد سازمانی

استرس شغلی                                     عملکرد سازمانی

رضايت شغلي

فهرست مطالب

چکیده………………………………………………………………………………………………………………………………..1

فصل اول:کلیات تحقیق

  • مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………..3

  • بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………………………3

  • اهمیت و ضرورت پژوهش…………………………………………………………………………………………….6

  • نوآوری در تحقیق…………………………………………………………………………………………………………7

1-5اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………8

1-6فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………….8

1-7 سوالات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………9

1-8تعریف مفاهیم و اصطلاحات پژوهش……………………………………………………………………………….9

1-9روش شناسی تحقیق…………………………………………………………………………………………………….11

1-10جامعه آماری ، روش نمونه گیری و حجم نمونه…………………………………………………………….11

1-11روش تجزیه تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………….12

1-12 روش تجزیه تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………12

 فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

2-1مقدمه:………………………………………………………………………………………………………………………..15

2-2تاریخچه هوش هیجانی…………………………………………………………………………………………………16

2-3هوش هیجانی چیست؟…………………………………………………………………………………………………17

2-4مدل های هوش هیجانی………………………………………………………………………………………………..20

2-5 ساختار هوش هیجانی در مدل توانایی…………………………………………………………………………..20

2-6 هوش هیجانی و بهره هوشی…………………………………………………………………………………………27

2-7 هوش هیجانی در محیط کار…………………………………………………………………………………………30

2-8 رهبری……………………………………………………………………………………………………………………….33

2-9 تعاریف  رهبری………………………………………………………………………………………………………….34

2-10 مفهوم رهبری ………………………………………………………………………………………………………….36

2-11تمایز مدیریت و رهبری………………………………………………………………………………………………39

2-12 تاریخچه رهبری……………………………………………………………………………………………………….40

2-13 مبانی نظری در مورد سبک های رهبری ………………………………………………………………………41

2-14 نظریه های رهبری…………………………………………………………………………………………………….43

2-15 مطالعات دانشگاه اوهایو…………………………………………………………………………………………….44

2-16 مطالعات دانشگاه میشیگان………………………………………………………………………………………….45

2-17شبکه مدیریتی بلیک و موتون………………………………………………………………………………………46

2-18 مطالعات دانشگاه آیوا………………………………………………………………………………………………..47

2-19 تئوری وضعی و اقتضایی…………………………………………………………………………………………..47

2-20 تئوری موقعیتی هرسی و بلانچارد……………………………………………………………………………….48

2-21تئوری مبتنی بر تبادل نظر رهبر با اعضا ……………………………………………………………………….49

2-22 تئوری مسیر _ هدف………………………………………………………………………………………………..50

2-23 تئوری اسنادی رهبری ………………………………………………………………………………………………51

2-24 تئوری رهبری فرهمند……………………………………………………………………………………………….51

2-25 سبک رهبری تحول گرا……………………………………………………………………………………………..52

2-26 مفهوم سبک رهبری تحول گرا……………………………………………………………………………………54

2-27 ابعاد رهبری تحول گرا………………………………………………………………………………………………55

2-28 سبک رهبری تعامل گرا……………………………………………………………………………………………..56

2-29 ابعاد رهبری تعامل گرا……………………………………………………………………………………………….58

2-30 تفاوت های رهبریی تحول گرا و تعامل گرا………………………………………………………………….58

2-31 عوامل مؤثر بر سبک رهبری تحول گرا………………………………………………………………………..59

2-32 اهمیت رهبری تحول گرا……………………………………………………………………………………………63

2-33 چالش های پیش روی سازمان ها و رهبری تحول گرا……………………………………………………64

2-34 رابطه هوش هیجانی و رهبری…………………………………………………………………………………….66

2-35 پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………70

2-35-1تحقیقات داخلی…………………………………………………………………………………………………….70

2-35-2 تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………………….75

2-36 مدل تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………..78

فصل سوم:روش تحقیق

3-1مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………..88

3-2روش تحقيق ………………………………………………………………………………………………………………89

3-3 گامهاي اجراي تحقيق………………………………………………………………………………………………….90

3-4جامعه آماري……………………………………………………………………………………………………………….91

3-5نمونه و نمونه گيري……………………………………………………………………………………………………..92

3-6معرفي ابزار هاي جمع آوري اطلاعات……………………………………………………………………………92

3-6-1 پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………………93

3-7روش جمع آوري داده ها………………………………………………………………………………………………96

3-8 روايي و پايايي……………………………………………………………………………………………………………97

3-8-1روايي……………………………………………………………………………………………………………………..97

3-8-2پايايی……………………………………………………………………………………………………………………..97

3-8-2-1عوامل موثر بر پايایي و روايي  ……………………………………………………………………………..97

3-9 قلمرو تحقيق (موضوعي- مكاني- زماني)…………………………………………………………………….101

3-10روش تجزيه و تحليل داده ها…………………………………………………………………………………….101

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….104

4-2- آمار توصیفی…………………………………………………………………………………………………………..105

4-2-1: تفکیک نمونه بر حسب متغیر سن…………………………………………………………………………..105

4-2-2: تفکیک نمونه بر حسب متغیر جنسیت ……………………………………………………………………107

4-2-3: تفکیک نمونه بر حسب متغیر تحصیلات…………………………………………………………………108

4-2-4: تفکیک نمونه بر حسب متغیر سابقه خدمت…………………………………………………………….110

4-2-5: تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر هوش هیجانی………………………………………………..111

4-2-6: تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر خود انگیزگی…………………………………………………112

4-2-7: تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر خود آگاهی……………………………………………………114

4-2-8: تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر خود کنترلی…………………………………………………..116

4-2-9: تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر هوشیاری اجتماعی…………………………………………117

4-2-10: تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر مهارت اجتماعی…………………………………………..119

4-2-11: تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر سبک رهبری……………………………………………….120

4-2-12 : تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر  رهبری تحول گرا………………………………………121

4-2-13 : تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر  جاذبه رهبری ……………………………………………122

4-2-14 : تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر  تاثیر معنوی ……………………………………………..123

4-2-15 : تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر  الهام بخشی……………………………………………….125

4-2-16 : تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر  نگرش  بخشی…………………………………………..126

4-2-17 : تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر  ملاحظه فردی……………………………………………127

4-2-18 : تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر  رهبری عمل گرا………………………………………..129

4-2-19 : تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر  پاداش مناسب……………………………………………130

4-2-20 : تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر مدیریت مبتنی بر استثناء فعال……………………….131

4-2-21: تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر مدیریت مبتنی بر استثناء غیر فعال………………….133

4-2-22 : تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر نتایج کارکنان …………………………………………….135

4-2-23: تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر عملکرد کارکنان…………………………………………..135

4-2-24: تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر رضایت کارکنان…………………………………………..137

4-2-25: تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر تعهد کارکنان……………………………………………….138

4-2-26: تفکیک نمونه بر حسب سوالات متغیر استرس کارکنان……………………………………………139

4-3 آمار  استنباطی………………………………………………………………………………………………………….140

4-3-1  بررسی نرمال بودن داده ها…………………………………………………………………………………….142

4-3-2  بررسی فرضیه های تحقیق …………………………………………………………………………………..145

4-3-2-1  فرضیه اصلی……………………………………………………………………………………………………145

4-3-2-2  فرضیه فرعی اول……………………………………………………………………………………………..147

4-3-2-3  فرضیه فرعی دوم…………………………………………………………………………………………….148

4-3-2-3  فرضیه فرعی سوم……………………………………………………………………………………………151

4-3-2-3  فرضیه فرعی چهارم…………………………………………………………………………………………151

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

5-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………154

5-2- ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺠﺮﺑﯽ…………………………………………………………………………………………………………..155

5-2-1 ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ…………………………………………………………………………………………….155

5-2-2- ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺠﺮﺑﯽ اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ………………………………………………………………………………………….161

5-2-2-1 فرضیه اول……………………………………………………………………………………………………….162

  • فرضیه دوم:……………………………………………………………………………………………………162

  • فرضیه سوم……………………………………………………………………………………………………162

  • فرضیه چهارم…………………………………………………………………………………………………162

  • بحث در نتیجه گیری………………………………………………………………………………………….163

  • موانع و محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………166

  • پیشنهادهای کاربردی…………………………………………………………………………………………….167

5-6 پیشنهادهای آتی………………………………………………………………………………………………………..167

منابع……………………………………………………………………………………………………………………………….169

فهرست اشکال:

(2-1) ابعاد هوش هیجانی در محیط کار……………………………………………………………………………….31

2-2 مدل رابطه هوش هیجانی ، سبک رهبری و نتایج کارکنان………………………………………………..77

3-1 :گامهاي اصلي تحقيق………………………………………………………………………………………………….90

4-1  توزیع فراوانی متغیر سن……………………………………………………………………………………………106

4-2 توزیع متغیر جنسیت………………………………………………………………………………………………….108

4-3 توزیع فراوانی متغیر تحصیلات…………………………………………………………………………………..109

4-4 توزیع فراوانی متغیر سابقه خدمت……………………………………………………………………………….111

فهرست جداول

 (2-1) چارچوب مفهومی جدید دانیل گلمن در مورد صلاحیت هیجانی………………………………….22

2-2 مدل تحقیق بلیک و موتون……………………………………………………………………………………………45

3-1 مقیاس لیکرت…………………………………………………………………………………………………………….93

3-2 محاسبه آلفای کرونباخ…………………………………………………………………………………………………99

3-3 محاسبه آلفای کرونباخ…………………………………………………………………………………………………99

3-4 محاسبه آلفای کرونباخ…………………………………………………………………………………………………99

4-1  بررسی توزیع فراوانی متغیر سن…………………………………………………………………………………106

4-2  بررسی توزیع فراوانی متغیر جنسیت…………………………………………………………………………..108

4-3  بررسی توزیع فراوانی متغیر تحصیلات………………………………………………………………………109

4-4  بررسی توزیع فراوانی متغیر سابقه خدمت…………………………………………………………………..111

4-5  آماره های توصیفی مربوط به متغیر هوش هیجانی مدیران……………………………………………..113

4-6  آماره های توصیفی مربوط به متغیر خود انگیزگی…………………………………………………………112

4-7 توزیع سوالات متغیر خود انگیزگی………………………………………………………………………………115

4-8 آماره های توصیفی مربوط به متغیر خود آگاهی…………………………………………………………….116

4-9 توزیع سوالات متغیر خود آگاهی………………………………………………………………………………..116

4-10 آماره های توصیفی مربوط به متغیر خود کنترلی………………………………………………………….118

4-11توزیع سوالات متغیر خود کنترلی………………………………………………………………………………118

4-12 آماره های توصیفی مربوط به متغیر هوشیاری اجتماعی………………………………………………..119

4-13توزیع سوالات متغیر هوشیاری اجتماعی……………………………………………………………………..119

4-14 آماره های توصیفی مربوط به متغیر مهارت اجتماعی……………………………………………………121

4-15توزیع سوالات متغیر مهارت اجتماعی…………………………………………………………………………121

4-15 توزیع فراوانی سبک های رهبری………………………………………………………………………………122

4-16 آماره های توصیفی مربوط به متغیر رهبری تحول گرا…………………………………………………..123

4-17 آماره های توصیفی مربوط به متغیر جاذبه رهبری………………………………………………………..123

4-18توزیع سوالات متغیر جاذبه رهبری……………………………………………………………………………..124

4-19 آماره های توصیفی مربوط به متغیر تاثیر معنوی…………………………………………………………..125

4-20 توزیع سوالات متغیر تاثیر معنوی………………………………………………………………………………126

4-21 آماره های توصیفی مربوط به متغیر الهام بخشی…………………………………………………………..127

4-22 توزیع سوالات متغیر الهام بخشی………………………………………………………………………………127

4-23 آماره های توصیفی مربوط به متغیرنگرش  بخشی……………………………………………………….128

4-24 توزیع سوالات متغیر نگرش بخشی……………………………………………………………………………128

4-25 آماره های توصیفی مربوط به متغیر ملاحظه فردی……………………………………………………….130

4-26 توزیع سوالات متغیر ملاحظه فردی…………………………………………………………………………..130

4-27 آماره های توصیفی مربوط به متغیر رهبری عمل گرا…………………………………………………..131

4-28 آماره های توصیفی مربوط به متغیر پاداش مناسب……………………………………………………….132

4-29 توزیع سوالات متغیر پاداش مناسب…………………………………………………………………………..132

4-30 آماره های توصیفی مربوط به متغیر مدیریت مبتنی بر استثنا فعال…………………………………..132

4-31 توزیع سوالات متغیر مدیریت مبتنی بر استثنا فعال……………………………………………………….133

4-32 آماره های توصیفی مربوط به متغیر مدیریت مبتنی بر استثنا غیر فعال……………………………..134

4-33 توزیع سوالات متغیر مدیریت مبتنی بر استثنا غیر فعال…………………………………………………134

4-34 آماره های توصیفی مربوط به متغیر نتایج کارکنان………………………………………………………..135

4-35 آماره های توصیفی مربوط به متغیر عملکرد کارکنان…………………………………………………….136

4-36 توزیع سوالات متغیر عملکرد کارکنان………………………………………………………………………..137

4-37 آماره های توصیفی مربوط به متغیر رضایت کارکنان…………………………………………………….138

4-38 توزیع سوالات متغیر رضایت کارکنان………………………………………………………………………..139

4-39 آماره های توصیفی مربوط به متغیر تعهد کارکنان………………………………………………………..139

4-40 توزیع سوالات متغیر تعهد کارکنان…………………………………………………………………………….140

4-41 آماره های توصیفی مربوط به متغیر استرس کارکنان…………………………………………………….141

4-42 توزیع سوالات متغیر استرس کارکنان………………………………………………………………………..141

4-43  بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها…………………………………………………………………………..144

4-44  بررسی آزمون همبستگی اسپیرمن  بين سبک رهبری تحول گرا و هوش هیجانی…………..144

4-45  بررسی آزمون همبستگی اسپیرمن  بين سبک رهبری تحول گرا و نتایج کارکنان…………….146

4-46  بررسی آزمون همبستگی اسپیرمن  بين سبک رهبری تحول گرا و هوش هیجانی……………147

4-47  بررسی آزمون همبستگی اسپیرمن  بين سبک رهبری تحول گرا و عملکرد کارکنان…………148

4-48  بررسی آزمون همبستگی اسپیرمن  بين سبک رهبری تحول گرا و هوش هیجانی……………149

4-49  بررسی آزمون همبستگی اسپیرمن  بين سبک رهبری تحول گرا و رضایت کارکنان…………150

4-50  بررسی آزمون همبستگی اسپیرمن  بين سبک رهبری تحول گرا و هوش هیجانی……………150

4-51  بررسی آزمون همبستگی اسپیرمن  بين سبک رهبری تحول گرا و تعهد کارکنان…………….151

4-52 بررسی آزمون همبستگی اسپیرمن  بين سبک رهبری تحول گرا و هوش هیجانی……………..152

4-53  بررسی آزمون همبستگی اسپیرمن  بين سبک رهبری تحول گرا و استرس کارکنان………….153

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo