%38تخفیف
بررسی اثرات ارتباطات مبتنی بر همکاری بر ایجاد قابلیتهای مرتبط با بازار و معیارهای عملکرد روابط
تعداد 168صفحه در فایل wordچکيدهتحقیقات بازاریابی نشان میدهد، «ارتباطات مبتنی بر همکاری» برای شرکتها بهویژه در بازارهای صنعتی به حفظ مزیت رقابتی، کمک میکند. این پژوهش، دیدگاه «رابطهای» و دیدگاه «مبتنی بر منابع» را ادغام کرده، و چگونگی تأثیر روابط مبتنی بر همکاری بر معیارهای عملکرد روابط مختلف، را بررسی میکند. هدف این پژوهش نیز بررسی تأثیر ارتباطات مبتنی بر همکاری بر معیارهای عملکرد روابط در واحدهای صنعتی استان زنجان است. ازاینرو، تعداد 114پرسشنامه در بین مدیران واحدهای صنعتی استان زنجان، توزیع و جمعآوری گردید. از این بین، 93 پرسشنامه که بهصورت کامل پاسخ داده شده بودند مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. پایایی ابزار پژوهش نیز 938/0 به دست آمد که نشان از مطلوب بودن آن است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و SmartPLS و با روشهای t تک نمونهای، همبستگی اسپیرمن، روش مدلیابی معادلات ساختاری و تحلیل مقایسهای کروسکال- والیس و من- ویتنی و ویلکاکسون انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر ارتباطات مبتنی بر همکاری بر معیارهای عملکرد رابطهای (متمرکز بر مشتری، همکاری مشتری و مالی) غیرمستقیم و شرطی است. قابلیت پیوند با بازار و قابلیت بازاریابی، معیارهای عملکرد رابطهای (متمرکز بر مشتری، همکاری مشتری و مالی) را تسهیل میکند. طوری که قابلیت پیوند با بازار باعث افزایش عملکرد متمرکز بر مشتری و قابلیت بازاریابی باعث افزایش عملکرد همکاری مشتری و عملکرد مالی میشود. درحالیکه تأثیر قابلیت پیوند با بازار بر عملکرد همکاری مشتری و عملکرد مالی و تأثیر قابلیت بازاریابی بر عملکرد متمرکز بر مشتری معنادار نیست و مورد تائید قرار نگرفت. نتایج حاصل از این مطالعه، بینشهای جدیدی درزمینهی نقش ارتباطات مبتنی بر همکاری و همچنین مفاهیم مهم نظری و مدیریتی فراهم میکند. |