اندازهگیری شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب واحدهای سازمانی در روابط عمومی بهزیستی شهر تهران
تعداد 111صفحه در فایل word
چكيده
هدف این تحقیق مشخص نمودن شاخصهای سنجش روابط عمومی و پیدا کردن شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب واحدهای سازمانی در روابط عمومی بهزیستی شهر تهران است. برای رسیدن به این هدف، یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تدوین گشته است. فرضیه اصلی این تحقیق عبارت است از: «بین ابعاد روابط عمومی در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب در واحدهای سازمانی بهزیستی شهر تهران تفاوت وجود دارد.» فرضیههای فرعی این تحقیق نیز از این قرار است:
- بین بُعد ساختاری روابط عمومی در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت وجود دارد.
- بین بُعد زمینهای روابط عمومی در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت وجود دارد.
- بین بُعد محتوایی روابط عمومی در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت وجود دارد.
جامعة آماري اين پژوهش، کارکنان واحدهای مختلف روابط عمومی سازمان بهزیستی تهران ميباشد. تعداد كل کارکنان و پرسنل در 47 واحد روابط عمومی و زیرمجموعه سازمان بهزیستی برابر با 55 نفر میباشد، و با توجه به جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان حجم نمونه مورد بررسی در این تحقیق حدود 48 نفر در نظر گرفته شد که به صورت تصادفي افرادي را انتخاب و پرسشنامه مربوطه را بين آنها پخش نمودیم، لذا پس از دریافت پرسشنامهها، به دلیل لطف، مساعدت و همراهی کارکنان عزیز سازمان بهزیستی و اشتیاق آنها به مشارکت، خوشبختانه 45 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
در اين تحقيق ابتدا جهت گردآوري اطلاعات در زمينه مباني نظري، تدوین ادبیات تحقیق، شناسایی شاخصها و تعاریف عملیاتی آنها از روش مطالعة کتابخانهای و مصاحبه با اساتید و صاحب نظران استفاده شد و در جمعآوري اطلاعات جهت پاسخگويي به سوالات تحقیق، از پرسشنامه استفاده گرديد. بدین صورت که برای اعتباربخشی ساختاری و محتوایی سنجههای طراحی شده، شامل سه بُعد (ساختار، زمینه، محتوا) و 9 معیار (سازماندهی، برنامهریزی، کنترل، بسیج منابع و امکانات، اهداف و استراتژیها، فرهنگ و ارزشهای مشترک، فرآیندهای کاری، مناسبات و روابط، مهارتها و ویژگیهای شخصی کارکنان) و 39 شاخص، در قالب پرسشنامه خبرگان در اختیار 15 نفر از صاحبنظران مدیریت و ارتباطات قرار گرفت و بعد از جمعآوری نتایج، اصلاحات مورد نظر صاحب نظران اعمال و 4 شاخص آن حذف گردید. در مرحله بعد برای بررسی وضعیت موجود روابط عمومی و همچنین میزان تاثیر متغیرهای سنجه در وضعیت مطلوب، پرسشنامهای دوطرفه شامل وضعیت موجود و مطلوب که در برگیرنده شاخصهای تائید شده خبرگان بود، طراحی و در اختیار کارکنان روابط عمومی جامعه مورد مطالعه قرار گرفت. تعداد 34 نفر از اعضای این جامعه را مردان و 11 نفر آنها را زنان تشکیل دادهاند.
در این تحقیق، با استفاده از نرم افزار Spss مقدار ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) محاسبه گردید که مقدار این ضریب برای پرسشنامة کارکنان، 9103/0 محاسبه گرديد.
پس از وارد کردن دادههاي جمعآوري شده و تجزیه و تحلیل آنها، نتایج زیر بدست آمد:
نتایج تحقیق نشان دادکه بین وضعیت موجود و مطلوب واحدهای سازمانی در روابط عمومی بهزیستی شهر تهران شکاف معنیداری وجود دارد. این شکاف در هر سه بعد ساختار، زمینه و محتوا به خوبی آشکار است.
به علاوه نتایج تحقیق نشاندهندة این نکته بود که در تمام معیارهای روابط عمومی (به جز معیار برنامهریزی) تفاوت معنیداری بین وضعیت موجود و مطلوب وجود دارد.
و در نهایت به اين نتيجه رسيديم كه بين وضعیت موجود و مطلوب روابط عمومی واحدهای سازمانی در بهزیستی شهر تهران شکاف معنیداری وجود دارد.
واژگان کلیدی:
چكيده
هدف این تحقیق مشخص نمودن شاخصهای سنجش روابط عمومی و پیدا کردن شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب واحدهای سازمانی در روابط عمومی بهزیستی شهر تهران است. برای رسیدن به این هدف، یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تدوین گشته است. فرضیه اصلی این تحقیق عبارت است از: «بین ابعاد روابط عمومی در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب در واحدهای سازمانی بهزیستی شهر تهران تفاوت وجود دارد.» فرضیههای فرعی این تحقیق نیز از این قرار است:
- بین بُعد ساختاری روابط عمومی در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت وجود دارد.
- بین بُعد زمینهای روابط عمومی در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت وجود دارد.
- بین بُعد محتوایی روابط عمومی در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت وجود دارد.
جامعة آماري اين پژوهش، کارکنان واحدهای مختلف روابط عمومی سازمان بهزیستی تهران ميباشد. تعداد كل کارکنان و پرسنل در 47 واحد روابط عمومی و زیرمجموعه سازمان بهزیستی برابر با 55 نفر میباشد، و با توجه به جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان حجم نمونه مورد بررسی در این تحقیق حدود 48 نفر در نظر گرفته شد که به صورت تصادفي افرادي را انتخاب و پرسشنامه مربوطه را بين آنها پخش نمودیم، لذا پس از دریافت پرسشنامهها، به دلیل لطف، مساعدت و همراهی کارکنان عزیز سازمان بهزیستی و اشتیاق آنها به مشارکت، خوشبختانه 45 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
در اين تحقيق ابتدا جهت گردآوري اطلاعات در زمينه مباني نظري، تدوین ادبیات تحقیق، شناسایی شاخصها و تعاریف عملیاتی آنها از روش مطالعة کتابخانهای و مصاحبه با اساتید و صاحب نظران استفاده شد و در جمعآوري اطلاعات جهت پاسخگويي به سوالات تحقیق، از پرسشنامه استفاده گرديد. بدین صورت که برای اعتباربخشی ساختاری و محتوایی سنجههای طراحی شده، شامل سه بُعد (ساختار، زمینه، محتوا) و 9 معیار (سازماندهی، برنامهریزی، کنترل، بسیج منابع و امکانات، اهداف و استراتژیها، فرهنگ و ارزشهای مشترک، فرآیندهای کاری، مناسبات و روابط، مهارتها و ویژگیهای شخصی کارکنان) و 39 شاخص، در قالب پرسشنامه خبرگان در اختیار 15 نفر از صاحبنظران مدیریت و ارتباطات قرار گرفت و بعد از جمعآوری نتایج، اصلاحات مورد نظر صاحب نظران اعمال و 4 شاخص آن حذف گردید. در مرحله بعد برای بررسی وضعیت موجود روابط عمومی و همچنین میزان تاثیر متغیرهای سنجه در وضعیت مطلوب، پرسشنامهای دوطرفه شامل وضعیت موجود و مطلوب که در برگیرنده شاخصهای تائید شده خبرگان بود، طراحی و در اختیار کارکنان روابط عمومی جامعه مورد مطالعه قرار گرفت. تعداد 34 نفر از اعضای این جامعه را مردان و 11 نفر آنها را زنان تشکیل دادهاند.
در این تحقیق، با استفاده از نرم افزار Spss مقدار ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) محاسبه گردید که مقدار این ضریب برای پرسشنامة کارکنان، 9103/0 محاسبه گرديد.
پس از وارد کردن دادههاي جمعآوري شده و تجزیه و تحلیل آنها، نتایج زیر بدست آمد:
نتایج تحقیق نشان دادکه بین وضعیت موجود و مطلوب واحدهای سازمانی در روابط عمومی بهزیستی شهر تهران شکاف معنیداری وجود دارد. این شکاف در هر سه بعد ساختار، زمینه و محتوا به خوبی آشکار است.
به علاوه نتایج تحقیق نشاندهندة این نکته بود که در تمام معیارهای روابط عمومی (به جز معیار برنامهریزی) تفاوت معنیداری بین وضعیت موجود و مطلوب وجود دارد.
و در نهایت به اين نتيجه رسيديم كه بين وضعیت موجود و مطلوب روابط عمومی واحدهای سازمانی در بهزیستی شهر تهران شکاف معنیداری وجود دارد.
واژگان کلیدی:
روابط عمومی، ساختار، زمینه، محتوا