%41تخفیف

بررسي عوامل موثر بر ترجيح مشتريان در انتخاب نام تجاري (مطالعه موردي لبنیات گلپايگان)

تعداد 72صفحه در فایل word

چكيده

امروزه ، مشتريان بقاي شركت را رقم مي زنند. بنابراين اصل نخست ، ايجاد ارزشهاي مشتري پسند است .تحقيقات نشان داده اند كه ارزش واقعي در درون محصول يا خدمات نيست،بلكه اين ارزش در ذهن مشتريان وجود دارد و اين نام تجاري است كه ارزش واقعي را در ذهن مشتريان ايجاد مي كند. هدف اصلي هر سازمان وراي فروش خود ، ايجاد نوعي رابطه و پيوند پايدار بين محصول و مشتريان مي باشد.عصاره اين رابطه پايدار ، نوعي تعهد و  وفاداري مشتري به محصول، شناخت پيدا كردن نسبت به آن و سپس ترجيح محصول با نام تجاري خاص ميباشد. اطلاع از ترجيح مشتريان ضمن اينكه نقاط قوت و ضعف يك سازمان را بر ملا مي سازد، زمينه را براي اتخاذ راهبردهاي مناسب سازمان فراهم مي آورد..بدين منظور تحقيق حاضر  با هدف شناسايي عوامل موثر بر ترجيح مشتريان در انتخاب نام تجاري صورت گرفت.عوامل مورد بررسي در اين پژوهش عبارتنداز : كيفيت، قيمت،شهرت و تبليغات.

اين پژوهش،توصيفي از نوع همبستگي و روش آن پيمايشي مي باشد.نامهاي تجاري مورد بررسي در اين پژوهش عبارتند از : پگاه ، كاله و اصيل.ابزار گردآوري در اين پژوهش پرسشنامه مي باشد كه روايي و پايايي آن مورد سنجش و تاييد قرار گرفت.پايايي آن از طريق آلفاي كرونباخ 87% محاسبه شد؛ و روايي آن هم از لحاظ محتوايي و هم صوري بررسي و تاييد شد.براي تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي و استنباطي استفاده گرديد. بعد از استخراج داده هاي مورد نظر از طريق پرسشنامه براي طبقه بندي و تجزيه و تحليل داده ها از آزمون همبستگي و رگرسيون چند متغيره به كمك نرم افزار SPSS  استفاده گرديد.نتايج پژوهش به اين قرار است كه متغير كيفيت مهمترين عامل در انتخاب نام تجاري در هر سه نام تجاري از ديد مشتريان بود.متغير قيمت در انتخاب هيچ يك از نامهاي تجاري موثر نبود.متغير شهرت در مورد نام تجاري كاله  و اصيل در انتخاب نام تجاري موثر بود و متغير تبليغات هم فقط در مورد نام تجاري پگاه موثر بود.

واژگان كليدي: مشتري، رفتار مصرف كننده،ترجيح نام تجاري،وفاداري به نام تجاري

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

 

 

چكيده  ……………………………………………………………………………………………………………………

1

فصل اول:كليات پژوهش……………………………………………………………………………

2

1-1         مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………..

2

1-2         بيان مسئله …………………………………………………………………………………………………………..

3

1-3         اهميت و ضرورت انجام پژوهش ……………………………………………………………………………

5

1-4         اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………………….

5

1-5         فرضيه هاي پژوهش………………………………………………………………………………………………

6

1-6         قلمرو پژوهش………………………………………………………………………………………………………

6

1-7         روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………….

6

1-8         كاربرد نتايج پژوهش………………………………………………………………………………………………

7

1-9         تعريف واژه ها………………………………………………………………………………………………………

7

فصل دوم: ادبيات پژوهش……………………………………………………………………………………..

9

2-1         مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………..

9

بخش اول…………………………………………………………………………………………………………………..

10

2-2                   پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………..

10

2-2-1            پژوهش های داخلی…………………………………………………………………………………..

10

2-2-2            پژوهش های خارجی…………………………………………………………………………………

13

بخش دوم…………………………………………………………………………………………………………..

17

2-3         بازاريابي و اهميت آن……………………………………………………………………………………………

17

2-4         رفتار مصرف كننده………………………………………………………………………………………………..

18

2-5         دليل مطالعه رفتار مصرف كننده……………………………………………………………………………….

18

2-6         عوامل موثر بر ترجيح مشتريان………………………………………………………………………………..

19

عنوان

صفحه

2-6-1            كيفيت………………………………………………………………………………………………………

20

2-6-1-1  كيفيت و  رقابت پذيري………………………………………………………………………………

20

2-6-2            تبليغات…………………………………………………………………………………………………….

24

2-6-2-1  هدفگذاري در تبليغ……………………………………………………………………………………

26

2-6-2-2  تبليغات كلامي…………………………………………………………………………………………..

27

2-6-2-3  تبليغات و ارزش نام تجاري……………………………………………………………………….

29

2-6-3            قیمت……………………………………………………………………………………………………….

31

2-6-3-1  قيمت و كيفيت………………………………………………………………………………………….

33

2-6-4                        شهرت……………………………………………………………………………………………………………

33

2-6-4-1  خوشنامی………………………………………………………………………………………………….

35

2-6-4-2  قدمت کالا………………………………………………………………………………………………..

36

2-7         نام تجاری…………………………………………………………………………………………………………….

37

2-7-1               ارزش مالی نام تجاری………………………………………………………………………………

38

2-7-2              ویژگی های یک نشان تجاری……………………………………………………………………..

39

2-7-3              آگاهي از نام و نشان تجاري و وفاداری مشتريان به نام تجاری………………………..

40

2-7-3-1  سطوح وفاداری از دیدگاه آكر……………………………………………………………………..

43

2-7-4              وجهه وشخصيت(پریستیژ) نام و نشان تجاری………………………………………………

45

2-7-4-1              نقش اعتبار و وجهه (پریستیژ) نام تجاري در تصمیم‌گیری‌خرید…………………

46

2-7-5            فرآیند خرید………………………………………………………………………………………………

47

2-7-5-1              ارزیابی پس از خرید………………………………………………………………………….

49

2-7-6            ترجیح نام تجاری………………………………………………………………………………………

50

2-7-6-1              حالات ايجاد ترجيح يک مارك تجاري…………………………………………………..

51

2-7-6-2              آمیخته بازاریابی و  راهبرد ترجيح نام تجاري…………………………………………..

54

2-8                   اسلحه خود را انتخاب کنيد………………………………………………………………………….

57

بخش سوم………………………………………………………………………………………………………………….

58

2-9                   معرفی شرکت پگاه………………………………………………………………………………………

58

عنوان

صفحه

2-9-1            اشتغال زايي ……………………………………………………………………………………………..

59

2-9-2            محصولات شركت پگاه گلپايگان…………………………………………………………………

59

2-9-3            استانداردها ………………………………………………………………………………………………

60

2-9-4            افتخارات و ويژگيهاي برتر …………………………………………………………………………

61

2-10             جمع بندي………………………………………………………………………………………………..

63

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

64

3-1         مقدمه……………………………………………………………………………………………………………

64

3-2         روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………

64

3-3         متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………………………….

65

3-4         الگوی پژوهش………………………………………………………………………………………………..

65

3-5         روش گردآوری داده ها…………………………………………………………………………………….

67

3-5-1                        جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………..

68

3-5-2                        برآورد حجم نمونه………………………………………………………………………………………….

68

3-5-3                        نحوه نمونه گیری…………………………………………………………………………………………….

69

3-6         اعتبار پرسشنامه………………………………………………………………………………………………

71

3-7         روایی……………………………………………………………………………………………………………..

72

3-8         روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………….

73

3-9         جمع بندي……………………………………………………………………………………………………..

74

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………

75

4-1         مقدمه……………………………………………………………………………………………………………..

75

4-2         بررسی و توصیف اطلاعات مربوط به ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان…….

75

4-2-1                        جنسیت………………………………………………………………………………………………………….

76

4-2-2                        سن………………………………………………………………………………………………………………..

77

4-2-3                        تحصیلات………………………………………………………………………………………………………

78

4-2-4                        محل سکونت………………………………………………………………………………………………….

79

 

 

عنوان

صفحه

4-2-5                        عوامل مؤثر بر انتخاب نام تجاری………………………………………………………………………

80

4-3         تجزیه و تحلیل توصیفی سؤالات……………………………………………………………………….

81

4-4         تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرها…………………………………………………………………………

83

4-5         تجزیه و تحلیل های استنباطی……………………………………………………………………………

83

4-5-1                        روش آزمون فرضیات…………………………………………………………………………………

84

4-5-1-1  آزمون معنادار بودن برازش خط رگرسیون…………………………………………………….

84

4-5-1-2  آزمون معنادار بودن ضرایب رگرسیون………………………………………………………

85

4-5-1-3  مفروضات رگرسیون خطی ……………………………………………………………………

85

4-5-1-4  آزمون دوربین – واتسون (DW)(آ زمون خودهمبستگی)………………………………

86

4-5-1-5  آزمون کولمو گوروف-اسمیرنوف (ks )( آزمون نرمال بودن)………………………….

86

4-5-2                        نام تجاری پگاه  ………………………………………………………………………………………………

87

4-5-3                        نام تجاری کاله………………………………………………………………………………………………..

90

4-5-4                        نام تجاری اصیل……………………………………………………………………………………………….

93

4-6         تحلیل عاملی تائید…………………………………………………………………………………………….

96

4-7         سایر تحلیل های استنباطی………………………………………………………………………………..

98

4-7-1                        تأثیر تحصیلات……………………………………………………………………………………………….

98

4-7-2                        تأثیر جنسیت…………………………………………………………………………………………………..

99

4-7-3                        تأثیر سن………………………………………………………………………………………………………….

101

4-7-4                        تأثیر محل سکونت……………………………………………………………………………………………

102

4-8         جمع بندي……………………………………………………………………………………………………….

104

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات …………………………………………………………………

105

5-1         مقدمه………………………………………………………………………………………………………………

105

5-2         خلاصه پژوهش………………………………………………………………………………………………..

105

5-3         نتایج بدست آمده از تحلیل توصیفی جامعه آماری…………………………………………………

106

5-4         نتایج بدست آمده از تحلیل استنباطی جامعه آماری………………………………………………..

107

 

 

عنوان

صفحه

5-5         محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………….

109

5-6         پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………….

109

5-7         پیشنهادات برای پژوهش های آتی………………………………………………………………………

110

پيوستها……………………………………………………………………………………………………………..

112

6-1          پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………

112

منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………

115

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

عنوان

صفحه

جدول(2-1)علل مطالعه رفتار مصرف كننده………………………………………………………………………

19

جدول(2-2 )پنج نگرش به رويكرد كيفيت ………………………………………………………………………

20

جدول( 2-3 )رویکردهای انتخاب……………………………………………………………………………………

49

جدول 2(-4) تطبيق آميزه بازاريابي با راهبردهاي ترجيح برند………………………………………………

56

جدول( 3-1) تنظیم پرسشنامه بصورت طیف لیکرت 5 گزینه ای…………………………………………

67

جدول( 3-2 )تفکیک سؤالات پرسشنامه بر اساس متغیرها…………………………………………………..

68

جدول( 3-3 )جمعیت و تعداد نمونه مناطق انتخابی……………………………………………………………

71

جدول (3-4 )آلفای کرونباخ برای مؤلفه های پژوهش…………………………………………………………

72

جدول (4-1 )توزیع فراوانی جنسیتی پاسخ دهندگان…………………………………………………………..

76

جدول( 4-2) توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان………………………………………………………………….

77

جدول (4-3) توزیع فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان………………………………………………………..

78

جدول(4-4) توزیع فراوانی محل سکوت پاسخ دهندگان……………………………………………………..

79

جدول (4-5) طبقه بندی سؤالات تشریحی………………………………………………………………………..

80

جدول( 4-6 )آمارهای توصیفی مربوط به هر یک از سؤالات………………………………………………..

82

جدول( 4-7 )آمار توصیفی متغیرهای الگو…………………………………………………………………………

83

جدول( 4-8 )بررسی آزمون دوربین واتسون نام تجاری پگاه……………………………………………….

88

جدول (4-9 )نتایج آزمون ANOVA پگاه……………………………………………………………………….

89

جدول( 4-10 )تحلیل رگرسیون چندمتغیره مربوط به تأثیر متغیرهای مستقل بر ميزان دلبستگي به نام تجاری پگاه……………………………………………………………………………………………………………

89

جدول(4-11)بررسی آزمون دوربین واتسون نام تجاری کاله…………………………………………………

90

جدول (4-12) نتایج آزمون ANOVA کاله……………………………………………………………………..

91

جدول( 4-13) تحلیل رگرسیون چندمتغیره مربوط به تأثیر متغیرهای مستقل بر انتخاب نام تجاری کاله………………………………………………….. ……………………………………………………………….

92

جدول (4-14) بررسی آزمون دوربین واتسون نام تجاری اصیل……………………………………………

93

عنوان

صفحه

جدول( 4-15 )نتایج آزمون ANOVA اصیل……………………………………………………………………

94

جدول (4-16 )تحلیل رگرسیون چندمتغیره مربوط به تأثیر متغیرهای مستقل بر ميزان دلبستگي به نام تجاری اصیل………………………………………………………………………………………………………….

95

جدول (4-17) نتایج آزمون تحلیل واریانس بر اساس تحصیلات………………………………………….

99

جدول( 4-18 )نتایج آزمون تحلیل واریانس بر اساس جنسیت……………………………………………..

100

جدول (4-19 )نتایج آزمون تحلیل واریانس بر اساس سن……………………………………………………

102

جدول (4-20 )نتایج آزمون تحلیل واریانس بر اساس محل سکونت……………………………………..

103

فهرست نمودارها

عنوان

صفحه

نمودار( 4-1) توزیع فراوانی جنسیتی پاسخ دهندگان………………………………………………………

76

نمودار (4-2) توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان……………………………………………………………..

77

نمودار (4-3) توزیع فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان……………………………………………………

78

نمودار( 4-4)توزیع فراوانی محل سکوت پاسخ دهندگان…………………………………………………

79

نمودار (4-5) مهم ترین عوامل در انتخاب نام تجاری از نظر پاسخ دهندگان……………………..

81

نمودار( 4-6) آزمون نرمال بودن توزیع خطاها در نام تجاری پگاه…………………………………….

88

نمودار (4-7) آزمون نرمال بودن توزیع خطاها در نام تجاری کاله…………………………………….

91

نمودار( 4-8 )آزمون نرمال بودن توزیع خطاها در نام تجاری اصیل…………………………………..

94

فهرست شكلها

عنوان

صفحه

شكل(2-1) عوامل ايجاد رقابت پذيري  پايدار در سازمان……………………………………………..

21

شكل( 2-2) الگوي رقابت پذيري و نگرشهاي كيفيت……………………………………………………

22

شكل( 2-3) الگوي 5M………………………………… ……………………………………………………….

27

شکل( 2-4) اثر تبلیغات بر ارزش نام تجاری……………………………………………………………….

30

شكل( 2-5 ) هرم وفاداری آكر  …………………………………. ……………………………………………

43

شكل (2-6): مزایای 5 گانه ناشی از وجهه (پریستیژ ) نام و نشان تجاری ……………………….

45

شکل( 2-7 ) فرآیند خرید………………………………………………. ………………………………………

48

شکل( 3-1 )مدل مفهومی پژوهش… ………………………………….. …………………………………….

66

شکل( 4-6 )بارهای عاملی (ضرایب استاندارد) ……………………………….. ………………………..

96

شکل (4-7 ) t-value…………………………………. …………………………………………………………

97

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo