%38تخفیف

اثربخشی برنامه آموزشی کاربری رایانه(ICDL )برکارکنان

تعداد 189صفحه در فایل word

چکیده:

امروزه گواهینامه بین المللی  کاربری رایانه در تمام دنیا  جایگاه   ویژه و منحصر به فردی  در رابطه  با آموزش  علوم رایانه به دست آورده است .در مراکز دولتی کشور ما  وبا عنایت به مکانیزه  شدن سیستمها  واتوماسیون اداری  آشنایی کاربران با رایانه بیش  از پیش احساس  شده ولذا این استاندارد  شامل  هفت   مهارت  بوده که  معاونت   برنامه ریزی   ریاست  جمهوری  ( سازمان  مدیریت وبرنامه ریزی سابق) به کلیه  وزارتخانه ها وسازمانها  و موسسات  و شرکتهای دولتی   که بنحوی  از  انحای   بودجه  عمومی  دولت  استفاده می  کنند  به صورت بخشنامه   ابلاغ نموده  است .

در این تحقیق با ارائه یک مدل   پیشنهادی به بررسی  میزان اثر بخشی   برنامه  آموزشی  کاربری رایانه  به کارکنان   ستاد  وزارت راه و شهر سازی   پرداخته  شده است. روش تحقیق  از نوع  تحقیق  توصیفی – پیمایشی بوده و جامعه آماری   آن شامل 35 زیر مجموعه  ستاد  وزارت  راه و شهرسازی است  که با استفاده از جدول   کای دو  حجم نمونه   140 نفر از کارکنان و مدیران  ستاد وزارت راه وشهر سازی  به صورت  تصادفی انتخاب  گردید.ابزار  سنجش   واندازه گیری  در تحقیق  حاضر  پرسشنامه  بوده وجهت  برآورد  ضریب  پایایی  دراین پژوهش از ضریب آلفای   کرونباخ  که به محاسبه  هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری

( پرسشنامه ها) می  پردازد استفاده شده است .  ضمنا برای  سنجش  روایی  پرسشنامه  از نظریات اساتید محترم راهنما  و مشاور   استفاده شده  است  که  پس  از بررسی  و تایید  ایشان پرسشنامه نهایی  ، آماده  توزیع   گردید. خلاصه نتایج تحقیق  عبارت است از  :

آموزش   برنامه کاربری رایانه در ستاد وزارت راه وشهر سازی  اثر بخش بوده است .

کلیدواژه : اثربخشی  ، ستاد وزارت راه وشهرسازی ، برنامه آموزشی کاربری رایانه،کاربر، رایانه

(( فهرست مطالب ))

چكيده……………………………………………………………………………………………………………………………………………………1

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..2

فصل اول. 4

كليات تحقيق.. 4

(1-1)پیشگفتار. 5

(1-2) ضرورت تحقيق: 6

(1-3) فرضيات تحقيق: 8

(1-4) انگيزه انتخاب موضوع: 9

(1-5) قلمروتحقيق: 10

(1-5-1) قلمرومكاني: 10

(1-6) محدوديتهاي تحقيق: 10

(1-7) چارچوب نظري تحقيق: 10

(1-8) تعريف واژگان كليدي: 11

فصل دوم. 14

پيشينه وادبيات تحقيق.. 14

گفتاراول. 15

پيشينه تحقيق.. 15

(2-1)پيشينه تحقيق.. 16

گفتاردوم. 18

آموزش وبهره وري.. 18

(2-1) مفهوم آموزش… 19

(2-3)ضرورت واهميت آموزش… 21

(2-4)سابقه آموزش… 24

(2-5) جايگاه آموزش درسازمان. 27

(2-6) نقش وجايگاه آموزش درنظام مديريت انساني.. 28

(2-6) مزاياي آموزش… 30

(2-7(روش وفنون آموزش منابع انساني: 31

(2-8) فرآيندآموزش… 35

گفتارسوم. 37

گواهينامه بين المللي كاربري رايانهICDL.. 37

(2-9) تعريف گواهينامه بين‌المللي كاربري رايانه: 38

(2-10)تاريخچهICDL : 41

(2-11)  ICDLدرآسيا : 42

(2-12)ICDLدركشورهاي مختلف: 42

آلمان : 43

(2-13) ICDL درايران: 45

درقسمت مكاتبات اداري : 47

درمديريت كارها :………………. 47

(2-14) مزاياي استفاده ازسيستم مكانيزه سازمانهاي دارنده گواهينامه بين المللي كاربري رايانهICDL.. 48

مزاياي مستقيم: 49

مزاياي غيرمستقيم: 49

(2- 15)  رويكردسيستمي به اموزش: 50

گفتارچهارم. 52

آشنايي بامهارتهاي هفتگانه. 52

مهارت اول : مفاهيم پايةفناوري اطلاعاتIT.. 53

(2-16)تعريف فن‌آوري اطلاعات… 53

(2-17(تاريخچه تكامل فن‌آوري اطلاعات… 55

(2-18)نظام فنآوري اطلاعات… 57

(2-19)نسلهاي فناوري اطلاعات… 59

(2-20)اهميت فناوري اطلاعات… 60

(2-21) نقش فناوري اطلاعات دردنياي امروز. 61

(2-22)مزاياي فناوري اطلاعات… 62

(2-23)محدوديتهاي فناوري اطلاعات… 63

مهارت دوم :استفاده ازرايانه ومديريت فايلها 64

(2-24)تعريف رايانه. 64

(2-25)انواع رايانه‌‌ها 64

(2-26)نسلهاي رايانه. 64

(2-27) اجزاءفنآوري اطلاعات… 65

(2-28)اجزاءرايانه. 65

(2-29) انواع نرم افزار. 67

مهارت سوم : واژه پردازيWord.. 69

(2-30) واژه پردازيWORD.. 69

مهارت 4 : EXCEL صفحات گسترده 70

(2-31) EXCEL.. 70

مهارت پنجم : پايگاه داده يابانك اطلاعاتACCESS.. 71

(2-32) پايگاه داده يابانك اطلاعات… 71

(2-33)برنامه هاي كاربردي.. 74

(2-34) انواع سيستم‌هاي اطلاعاتي.. 75

سيستم‌هاي اطلاعاتي مديريت(MIS) 77

سيستمهاي پشتيباني تصميمات(DSS) 77

سيستمهاي خبره ياهوشمند(ES) 79

سيستم هوش مصنوعي(AI) : 80

مهارت ششم: ارائه مطالبPower point 81

(2-35) ارائه مطالب… 81

مهارت هفتم : اطلاعات وارتباطاتInternet 82

(2-36) شبكه‌ها 82

شبكه(Net work) 82

انواع شبكه‌ها 83

مديريت شبكه. 85

گفتارپنجم. 91

نحوه اخذمدركICDL.. 91

(2-36) نحوه اخذمدركICDL.. 92

نتيجه گيري.. 99

فصل سوم. 100

روش تحقيق.. 100

(3-1) مقدمه: 101

(3-2) ازنظرهدف تحقيق: 102

(3-3) ازنظرروش تحقيق: 103

(3-4) روش نمونه گيري.. 104

(3-5) چارچوب نمونه گیری تحقیق : 106

(3-6) ابزارجمع آوري داده ها : 107

(3-7) فرضيات ومتغيرهاي تحقيق: 121

(3-8) روايي تحقيق: 123

(3-9) پايائي تحقيق: 124

(3-10) تجزيه وتحليل اطلاعات وآزمونهاي آماري مورداستفاده: 125

جمع بندي فصل سوم. 130

فصل چهارم. 131

تجزيه وتحليل اطلاعات… 131

(4-1)مقدمه. 132

(4-2)سيماي آزمودني: 133

نمودار 4-1: نمودارتوزيع فراواني جنسيت پاسخگويان درستادوزارت راه وشهرسازي.. 134

نمودار 4-2: توزيع فراواني سننمونهآماري.. 136

شكل4-1: توزيع درصدفراواني سابقه خدمت نمونه آماري.. 138

نمودار 4-4: نمودارتوزيع فراواني رده سازماني نمونه آماري.. 139

شكل4-4: توزيع درصدفراواني رده سازماني نمونه آماري.. 140

شكل4-4: توزيع درصدفراواني ميزان تحصيلات نمونه آماري.. 142

(4-3)آزمون فرضيه ها: 143

فصل پنجم. 154

(5-1)مقدمه: 154

(5-2)بحث ونتايج: 155

(5-3) پيشنهاداتي مبتني برفرضيات ونتايج تحقيق: 158

(5-4)پيشنهاداتي براي محققين آينده: 164

پيوستها………………………………………………………………………………………………………………………….165

منابع……………………………………………………………………………………………………………………………..172

چكيده…………………………………………………………………………………………………………………………..179

جداول

جدول 1پايگاه داده ……. 72

جدول 2  انواع شبكه‌ها 83

جدول 3 مهارتهاي هفتگانه. 93

جدول4 ساعات لازم براي آموزش مهارتهاي هفتگانهICDL.. 98

جدول 5 جدول نمونه تحقيق. 106

جدول 6 تعدادپرسشنامه هاي ارسال شده ودريافت شده ونشده 111

جدول 7: جدول شاخصهای پرسشنامه. 114

جدول 8جدول توزيع فراواني درمورد جنسيت افراد نمونه آماري.. 134

جدول 9 توزيع فراواني درمورد سن افراد نمونه آماري.. 136

جدول 10 توزيع فراواني سابقه خدمت نمونه آماري.. 137

جدول 11نمودارتوزيع فراواني سابقه خدمت نمونه آماري.. 137

جدول 12 توزيع فراواني رده سازماني نمونه آماري.. 139

جدول 13 توزيع فراواني نمونه برحسب ميزان تحصيلات نمونه آماري.. 141

جدول 14 نمودارتوزيع فراواني برحسب ميزان تحصيلات… 142

جدول 15فراواني نظرات پاسخگويان در رابطه باسوالات فرضيه. 145

جدول 16 نظرات پاسخگويان دررابطه باسوالات فرضيه دوم. 146

جدول 17 فراواني نظرات پاسخگويان در رابطه با سوالات فرضيه سوم. 148

جدول 18 فراواني نظرات پاسخگويان دررابطه باسوالات فرضيه چهارم. 150

جدول 19فراواني نظرات پاسخگويان در رابطه باسوالات فرضيه پنجم. 152

نمودار ها

نمودار 1 متغییرهای تعدیل کننده 11

‏نمودار 2 وظایف درنظام مدیریت منابع انسانی.. 29

نمودار3 شيـوه استفـاده از رايانه ومديريت فايلها Windows. 68

‏نمودار4 مدل عموميTPS.. 76

نمودار5 مدل سيستم پشتيباني تصميم‌گيري.. 79

نمودار6 توزيع فراواني  – جنسيت… 134

نمودار7 توزيع فراواني- سن.. 136

 نمودار8 توزيع فراواني- سابقه …………………………………………………………………………………………………………137

نمودار9 توزيع فراواني- رده سازماني ………………………………………………………………………………………………..140

نمودار10 توزيع فراواني- ميزان تحصيلات ……………………………………………………………………………………….142

نمودار11 توزيع فراواني – نظرات پاسخگويان ………………………………………………………………………….144

نمودار12توزيع فراواني – نظرات پاسخگويان ……………………………………………………………………………147

نمودار13 توزيع فراواني – نظرات پاسخگويان……………………………………………………………………………149

نمودار14 توزيع فراواني – نظرات پاسخگويان……………………………………………………………………………150

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo