فهرست مطالب |
عنوان…………………………………………………………………………………………………………………صفحه |
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………….1 |
|
فصل اول: کلیات تحقیق و مفاهیم |
1-1. تعریف و بیان مسأله……………………………………………………………………………………………..3 |
1-2. اهمیت و ضرورت انجام پژوهش……………………………………………………………………………3 |
1-3. سوالات پژوهش…………………………………………………………………………………………………4 |
1-4. اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………..4 |
1-5. مرور پژوهشهای گذشته……………………………………………………………………………………..5 |
1-6. روش انجام پژوهش…………………………………………………………………………………………….6 |
1-7. اصطلاحات و تعاریف………………………………………………………………………………………….6 |
1-8. تفاوت قاعده فقهی و اصولی……………………………………………………………………………….12 |
1-9. تقسیمبندی قواعد فقهی………………………………………………………………………………………12 |
1-10. منابع قواعد فقهی…………………………………………………………………………………………….13 |
1-11. تاریخچه قواعد فقهی……………………………………………………………………………………….15 |
1-12. تأثیر فقه بر بازار………………………………………………………………………………………………17 |
|
|
فصل دوم: بررسی مبانی و ادله فقهی قاعده سوق المسلمین |
2-1. اهمیت قاعده سوقالمسلمین………………………………………………………………………………..20 |
2-2. مفاد قاعده……………………………………………………………………………………………………….21 |
2-3. مدارک و مستندات قاعده…………………………………………………………………………………..22 |
2-3-1. روایات………………………………………………………………………………………………………..22 |
2-3-2. سیره متشرعین………………………………………………………………………………………………34 |
2-3-3. اجماع…………………………………………………………………………………………………………35 |
2-3-4. لزوم عسر و حرج و بروز اختلال نظام………………………………………………………………..35 |
2-4. قلمرو قاعده……………………………………………………………………………………………………..37 |
2-5. اماره یا اصل بودن قاعده……………………………………………………………………………………..38 |
2-6. آثار اماره سوقالمسلمین…………………………………………………………………………………….48 |
2-7. نسبت قاعده سوق با دیگر دلایل در مقام تعارض…………………………………………………….49 |
2-8. شرایط صحت اجرای قاعده سوقالمسلمین…………………………………………………………….50 |
2-9. رابطه قاعده سوق با دیگر قواعد…………………………………………………………………………..52 |
2-9-1. رابطه قاعده سوق با قاعده ید……………………………………………………………………………52 |
2-9-2. رابطه قاعده سوق با قاعده طهارت…………………………………………………………………….56 |
2-10. فروعات قاعده………………………………………………………………………………………………..58 |
جمعبندی………………………………………………………………………………………………………………..60فصل سوم: ویژگیهای سوق مسلمین و موارد تطبیق و کاربرد آن…………………….60 |
|
فصل سوم: ویژگیهای سوقالمسلمین و کاربرد قاعده آن |
3-1. بازار مسلمانان و اصول حاکم بر آن………………………………………………………………………62 |
3-1-1: تظابق بازار با شرع………………………………………………………………………………………….62 |
3-1-2. اصل کرامت انسانی……………………………………………………………………………………….63 |
3-1-3. اصل نفی سلطه خارجی………………………………………………………………………………….63 |
3-1-4. اصل وفای به عهد و پیمان……………………………………………………………………………….64 |
3-1-5. اصل عدالت…………………………………………………………………………………………………64 |
3-1-6. اصل ارزش کار…………………………………………………………………………………………….65 |
3-1-6-1. کسب و کار از دیدگاه قرآن……………………………………………………………………….66 |
3-1-6-2. کسب و کار از دیدگاه روایات…………………………………………………………………….67 |
3-1-7. اصل عدم مخالفت با ارزشهای اخلاقی…………………………………………………………….69 |
3-2. بایدهای بازار مسلمانان……………………………………………………………………………………….70 |
3-2-1. ملزم بودن فروشنده به احکام تجارت…………………………………………………………………70 |
3-2-2. پرهیز از غش در معامله…………………………………………………………………………………..72 |
3-2-3. رعایت انصاف و بخشندگی…………………………………………………………………………….73 |
3-2-4. عرضهی کالای با کیفیت………………………………………………………………………………..74 |
3-2-5. رعایت مساوات در قیمتگذاری بین مشتریان…………………………………………………….74 |
3-2-6. پرهیز از احتکار…………………………………………………………………………………………….753-2-7. پرهیز از پنهان کردن عیب کالا………………………………………………………………………..753-2-8. پرهیز از کمفروشی………………………………………………………………………………………..763-3. موارد تطبیق قاعده……………………………………………………………………………………………..773-3-1. حکم اولیه کالا و فرآوردههای غیر دامی……………………………………………………………773-3-2. شمول و تطبیق قاعده سوق بر این دسته از کالاها…………………………………………………793-3-3. کیفیت حکم فرآوردههای حیوانی……………………………………………………………………813-3-4. تطبیق قاعده سوق بر فرآوردههای حیوانی………………………………………………………….813-3-5. حکم گوشتهای وارداتی………………………………………………………………………………823-3-6. حکم چرم وارداتی………………………………………………………………………………………..843-4. اقسام سوقالمسلمین…………………………………………………………………………………………..863-5. اشتراک ید مسلم و کافر در بازار………………………………………………………………………….893-6. فوائد قاعده سوق………………………………………………………………………………………………903-6-1. افزایش اعتماد عمومی در جامعه……………………………………………………………………….903-6-2. اشاعه فرهنگ اسلامی…………………………………………………………………………………….913-6-3. وحدت و همبستگی بین مسلمانان……………………………………………………………………..913-6-4. رونق اقتصاد مسلمانان…………………………………………………………………………………….92نتیجهگیری……………………………………………………………………………………………………………..93منابع و مأخذ……………………………………………………………………………………………………………97 |
%34تخفیف
دانلود: بررسی فقهی قاعده سوق المسلمین و موارد تطبیق آن
تعداد99صفحه در فایل word
قواعد فقهی، احکامی کلی هستند که مجموعهای از مسائل شرعی همگون و همانند، از ابواب مختلف در آنها مندرج است؛ از جملهی این قواعد، قاعده سوقالمسلمین میباشد. این قاعده به این معنا است که اخذ گوشت یا سایر محصولات حیوانی از بازار مسلمین اماره است بر اینکه حیوان موجود در آن بازار با روش شرعی ذبح گردیده و مذکی و به تبع آن پاک میباشد. با توجه به ابتلای شدید مسلمانان به انجام معامله در بازارهای مسلمانان و ضرورت رعایت حلال و حرام خدا و آگاهی از احکام طهارت و نجاست، بررسی قاعده سوقالمسلمین اهمیت بسزایی دارد. مراد از سوق در این قاعده، طبق نظر برخی از فقها بازاری است که اغلب کاسبان آن را مسلمین تشکیل میدهند اما طبق نظر برخی دیگر، مراد بازاری است که، حاکم آن مسلمان باشد، به تبع این اختلاف نظر در خصوص حکم کالاهای موجود در بازار مسلمانان نظرات متعددی وجود دارد که مشهور اقوال این است: به صرف موجود بودن کالا در سوق مسلمین، حکم به طهارت و تذکیهی آن میشود. هدف از این پژوهش آن بوده است که، ضمن بیان احکام فقهی این قاعده و موارد تطبیق و کاربرد آن، به بیان اصول حاکم بر بازار مسلمانان نیز پرداخته شود. که، این خود گامی در راه حفظ بازار مسلمانان میباشد و هرچه به نظام معاملات آنان صدمه بزند مطرود و غیرقابل پذیرش تلقی میشود. بنابراین، نگارنده در پی آن بوده است که، ضمن بیان خصوصیات قاعده سوق از طریق تحلیل عقلایی و نصوص، به بیان بازار مسلمانان، اصـول حاکم بـر آن و بایـدها و کاربردهای سوقالمسلمین نیز بپردازد و ایـن اثـر در دفـع شبهات تـأثیر بهسزایی داشته باشد. لذا اعتماد بر این قاعده، بسیاری از مشکلات را از بین میبرد و به عبارت دیگر، این قاعده ابزاری در برابر عسر وحرج در برخی موارد است. در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته به دست آمده که، فقهاي شيعه اماميه از قديم و جديد برآنند، گوشت موجود در بازار مسلمانان به استناد اينكه در بازار مسلمانان است، محكوم به حليت و طهارت میباشد.
کلید واژگان: سوق، المسلمین، طهارت، حلیت، اصاله عدم التذکیه.
دسته: حقوق, علوم انسانی
برچسب: اصاله عدم التذکیه., المسلمین, حلیت, طهارت, کلید واژگان: سوق