%34تخفیف

دانلود: بررسی علل نابهنجاری رفتاری دانش آموزان دختر دوره متوسطه و راهکارهای پیشگیری ازآن (ناحیه 2و4 آموزش و پرورش شهرستان قم)

تعداد188 صفحه در فایل word

 امروزه یکی از مشکلات جوامع بشری تقلیل سن بزهکاری است؛ که این امر غالباً در دوران‌ آموزشی قبل از آموزش عالی در سراسر جهان در حال گسترش است. آمارها نشان می‌دهد که نابهنجاری‌ها به درون مدارس حتی ابتدایی رسوخ کرده است. علی‌القاعده ایران از این امر مستثنی نبوده؛ و ازآنجایی‌که دوره متوسطه غالباً دوران جهش بلوغ فکری و جسمی است دختران در این دوران بیشتر در معرض خطر گسترش این امر می‌باشند و آسیب بیشتری را متحمل می‌شوند. لذا در این پایان‌نامه با استفاده از ابزار پرسشنامه مطابق مدل لیکرت و مطالعات کتابخانه‌ای ، درصدد  شناسایی و بررسی علل  بروز رفتار نابهنجار دانش آموزان دختر دوره متوسطه و ارائه راهکارهای پیشگیری از آن در نواحی 2 و 4 آموزش‌وپرورش شهرستان قم هستیم.عمده‌ترین نتایج حاصل از مطالعات میدانی پایان‌نامه بیانگر این است که عوامل مختلفی در بروز رفتار نابهنجار دانش آموزان تاثیر دارد اما عواملی چون دوستان ناباب، روش‌های تربیتی نامناسب، مشکلات و بیماری‌های روانی به ترتیب بیشترین تأثیر را در بروز رفتار نابهنجار دانش آموزان دارند. در پیشگیری از ناهنجارهای دانش آموزان می توان از راهکارهای مختلفی در ابعاد فردی-روانی و اجتماعی بهره جست. در بعد فردی –روانی می توان به راهکارهایی چون بهره گیری از خدمات مشاوره و تقویت مولفه های کنترل درونی و در ابعاد اجتماعی به اقداماتی چون تاکید بر نقش الگویی والدین،برقراری ارتباط دوستانه با دختران، بهینه سازی اوقات فراغت، تربیت معلمان شایسته،بهبود وضعیت تدریس،امکانات و نظارت در مدارس و اقدامات پیشگیرانه صداوسیما وپلیس اشاره کرد.

واژگان کلیدی: بزهکاری ، پیشگیری،رفتار نابهنجار، علل .

فهرست مطالب

صفحه                                       عنوان

مقدمه……………………………………………………………………………….. 1

الف: بیان مسئله………………………………………………………….. 1

ب: سؤال‌های اصلی………………………………………………………….. 2

ج: سوال فرعی……………………………………………………………….. 2

د: فرضیه های تحقیق……………………………………………………. 2

هـ: سابقه و پیشینه تحقیق…………………………………………. 2

و: ضرورت انجام تحقیق………………………………………………… 3

ز: اهداف و کاربردها………………………………………………….. 4

ح: روش تحقیق……………………………………………………………….. 4

ط: مشکلات و موانع تحقیق…………………………………………….. 4

ی: ساماندهی تحقیق……………………………………………………… 4

فصل اول: کلیات……………………………………………………………… 7

مبحث اول: مفاهیم……………………………………………………….. 8

گفتار اول: معانی لغوی…………………………………………… 8

الف – علل……………………………………………………………….. 8

ب – رفتار نابهنجار………………………………………………. 8

ج – پیشگیری……………………………………………………………. 9

گفتار دوم: معانی اصطلاحی………………………………………. 9

الف – علل……………………………………………………………….. 9

ب – رفتار نابهنجار……………………………………………. 12

1- از منظر روانشناسی……………………………………… 12

2- از منظر جامعه‌شناسی……………………………………. 13

3 – از منظر حقوق جزا……………………………………… 16

ج – پیشگیری………………………………………………………….. 18

1- پیشگیری بر اساس مدل پزشکی……………………… 18

2- پیشگیری اجتماعی…………………………………………. 19

3 – پیشگیری وضعی……………………………………………… 20

مبحث دوم: پیشینه تاریخی………………………………………… 21

گفتار اول: آموزش‌وپرورش قبل از تأسیس مدارس رسمی در ایران          21

الف: قبل از اسلام………………………………………………… 21

ب: بعد از اسلام……………………………………………………. 22

گفتار دوم: آموزش ‌و پرورش بعد از تأسیس مدارس رسمی در ایران    26

الف: قبل از انقلاب اسلامی………………………………….. 26

ب: بعد از انقلاب اسلامی………………………………………. 29

فصل دوم: علت یابی جنایی رفتارهای نابهنجار دانش آموزان            33

مبحث اول: علل فردی – روانی……………………………………. 34

گفتار اول: اختلالات روانی…………………………………….. 34

گفتار دوم: عدم تأمین نیازهای روانی……………….. 36

الف: کمبود محبت………………………………………………….. 36

ب: کمبود امنیت……………………………………………………. 38

ج: کمبود عزت‌نفس………………………………………………….. 39

گفتار سوم: رابطه صفات مذموم با رفتار نابهنجار 41

الف: حسادت……………………………………………………………. 41

ب: بدبینی……………………………………………………………… 43

ج: تکبر…………………………………………………………………. 44

گفتار چهارم: بیماری‌ها و مشکلات جسمانی……………. 45

مبحث دوم: علل و عوامل خانوادگی……………………………. 47

گفتار اول: ازهم‌گسیختگی خانواده……………………….. 47

الف: تعارض و جدایی والدین………………………………. 47

ب: غیبت والدین……………………………………………………. 49

گفتار دوم: وضعیت اقتصادی نامطلوب خانواده……. 51

گفتار سوم: عدم پایبندی والدین به مسائل مذهبی 53

گفتار چهارم: روش‌های تربیتی نامناسب والدین….. 55

الف: افراط در محبت……………………………………………. 55

ب: آزادی و محدودیت بیش‌ازحد…………………………….. 56

ج: تبعیض……………………………………………………………….. 59

مبحث سوم: عوامل اجتماعی و محیطی رفتار نابهنجار 61

گفتار اول: محیط مدرسه…………………………………………. 61

الف: رفتارهای نامناسب اولیای مدارس…………….. 61

ب: عدم کنترل و نظارت………………………………………… 64

ج: کمبود امکانات مدارس……………………………………. 65

د: گروه همسالان ناباب………………………………………… 66

گفتار دوم: سکونت در مکان‌های نامناسب……………… 68

گفتار سوم: تأثیر رسانه‌ها بر بروز رفتار نابهنجار        70

فصل سوم: ارزیابی میدانی علل بروز رفتارهای نابهنجار دانش آموزان 75

مبحث اول: روش تحقیق………………………………………………… 76

گفتار اول :شناسایی روش………………………………………. 76

گفتار دوم: تنظیم پرسشنامه…………………………………. 77

گفتار سوم:سنجش اعتبار…………………………………………. 78

گفتارچهارم:نمونه گیری…………………………………………. 79

گفتار پنجم: نحوه تکمیل پرسشنامه و استخراج داده ها  84

گفتار ششم: چگونگی تحلیل داده ها……………………… 84

مبحث دوم: ارائه داده های آماری……………………………. 86

گفتار اول: بررسی علل فردی- روانی…………………… 86

الف: میانگین و توزیع فراوانی مشکلات و بیماری های روانی           86

ب: میانگین و توزیع  فراوانی بیماری هاومشکلات جسمانی        88

گفتار دوم:بررسی میزان علل خانوادگی……………….. 89

الف: میانگین و توزیع فراوانی عامل وضعیت اقتصادی نامناسب خانواده…………………………………………………………………. 89

ب:میانگین و توزیع فراوانی عامل عدم پایبندی خانواده به مسایل مذهبی……………………………………………………………………… 91

ج: میانگین و توزیع فراوانی عامل اعتیاد والدین         92

د: میانگین و توزیع فراوانی عامل بی سوادی والدین    94

ه: میانگین و توزیع فراوانی عامل غیبت والدین 95

و: میانگین و توزیع فراوانی عامل تعارض و جدایی والدین  97

ز: میانگین و توزیع فراوانی روش های تربیتی نامناسب والدین   99

گفتار سوم: بررسی میزان علل اجتماعی……………… 101

الف:  بررسی میزان علل درون مدرسه………………. 101

1- میانگین و توزیع فراوانی عامل رفتار نامناسب  اولیای مدارس…………………………………………………………………………… 101

2- میانگین و توزیع فراوانی عامل کمبود امکانات در مدارس     103

3- میانگین و توزیع فراوانی  عامل عدم کنترل و نظارت اولیای مدارس…………………………………………………………………. 104

4- میانگین و توزیع فراوانی عامل دوستان ناباب        106

ب:میانگین و توزیع فراوانی عامل سکونت در مکان های نامناسب   107

ج: میانگین و توزیع فراوانی عامل رسانه های جمعی       109

د: میانگین و توزیع فراوانی عامل اوقات فراغت بی برنامه           110

ه: میانگین و توزیع فراوانی عامل مدگرایی…. 112

و:میانگین و توزیع فراوانی فاصله زیاد بین مدرسه و محل سکونت……………………………………………………………………………… 113

ز: مقایسه میانگین علل نابهنجاری در دو ناحیه آموزش و پرورش 115

فصل چهارم: راهکارهای پیشگیری از رفتارهای نابهنجار دانش آموزان    117

مبحث اول: اقدامات پیشگیرانه در بعد فردی – روانی 118

گفتار اول: درمان ناهنجاری های روانی……………. 118

الف: روان درمانی و مشاوره…………………………….. 118

ب: دارودرمانی……………………………………………………. 120

گفتار دوم: تقویت مولفه های کنترل درونی……… 121

الف: ایمان به خدا……………………………………………. 122

ب: عزت نفس………………………………………………………….. 123

ج: خوش بینی……………………………………………………….. 124

مبحث دوم: اقدامات پیشگیرانه در نهاد های اجتماعی 126

گفتار اول: نهاد خانواده…………………………………… 126

الف: اعمال الگوهای تربیتی صحیح…………………… 126

ب: برقراری ارتباط کلامی و عاطفی…………………… 127

ج: برنامه ریزی برای اوقات فراغت………………… 128

د: آماده سازی برای ازدواج…………………………….. 130

گفتار دوم: نهاد آموزش و پرورش……………………….. 131

الف: تغییر و اصلاح  روشهای تدریس………………… 131

ب: تربیت و آموزش مربیان شایسته…………………… 132

ج: تشکیل انجمن اولیای و مربیان وشوراهای دانش آموزی        134

د: بهبود وضعیت امکانات و نظارت در مدارس…. 136

گفتار سوم: نهاد پلیس…………………………………………. 137

گفتار چهارم: نهاد صدا و سیما…………………………. 139

نتایج و پیشنهادها……………………………………………………. 143

فهرست منابع……………………………………………………………….. 147

پیوست…………………………………………………………………………… 159

                                                                                                                       

فهرست جداول

عنوان                                               صفحه

جدول3-1  توزیع فراوانی ناحیه آموزش و پرورش دانش آموزان پاسخ دهنده . 81

جدول3-2: توزیع فراوانی مقطع تحصیلی دانش آموزان پاسخ دهنده به سوالات پرسشنامه. 82

جدول3-3 : توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان به سوالات پرسشنامه    83

جدول3-4 :میانگین و توزیع فراوانی مشکلات و بیماری های روانی   86

جدول3-5: میانگین و توزیع فراوانی بیماری ها و مشکلات جسمانی   88

جدول 3-6: جدول میانگین و توزیع فراوانی عامل وضعیت اقتصادی نامناسب خانواده. 89

جدول3-7 : میانگین و توزیع فراوانی عامل عدم پایبندی خانواده به مسایل مذهبی. 91

جدول 3-8: میانگین و توزیع فراوانی عامل اعتیاد والدین   92

جدول 3-9: میانگین و توزیع فراوانی عامل بی سوادی والدین   94

جدول 3-10: میانگین و توزیع فراوانی عامل غیبت والدین   95

جدول 3-11: میانگین و توزیع فراوانی  عامل تعارض و جدایی والدین   97

جدول 3-12: میانگین و توزیع فراوانی عامل روش های تربیتی نامناسب والدین. 99

جدول 3-13: میانگین و توزیع فراوانی عامل رفتار نامناسب اولیای مدارس. 101

جدول 3-14: میانگین و توزیع فراوانی عامل کمبود امکانات در مدارس   103

جدول 3-15: میانگین و توزیع  عامل عدم کنترل و نظارت اولیای مدارس   104

جدول 3-16: میانگین و توزیع فراوانی عامل دوستان ناباب   106

جدول 3-17: میانگین و توزیع فراوانی عامل سکونت در مکان های نامناسب. 107

جدول 3-18 : میانگین و توزیع فراوانی عامل رسانه های جمعی   109

جدول 3-19 : میانگین و توزیع فراوانی عامل اوقات فراغت بی برنامه   110

جدول 3-20 : میانگین و توزیع فراوانی عامل مدگرایی   112

جدول3-21 میانگین و توزیع فراوانی فاصله زیاد بین مدرسه و محل سکونت. 113

جدول3-22: مقایسه میانگین علل نابهنجاری در دو ناحیه آموزش و پرورش   115

فهرست نمودارها

عنوان                                       صفحه

نمودار3-1 : توزیع فراوانی ناحیه آموزش و پرورش دانش آموزان پاسخ دهنده……………………………………………………………………………… 81

نمودار3-2 : توزیع فراوانی مقطع تحصیلی دانش آموزان پاسخ دهنده به سوالات پرسشنامه……………………………………………………………. 82

نمودار3-3: توزیع فراوانی نواحی سن دانش آموزان پاسخ دهنده به سوالات پرسشنامه……………………………………………………………. 83

نمودار3-4 :  میانگین وتوزیع فراوانی فراوانی مشکلات و بیماریهای روانی……………………………………………………………………………… 87

نمودار3-5:میانگین و توزیع فراوانی بیماری ها و مشکلات جسمانی         88

نمودار3-6 : میانگین وتوزیع فراوانی عامل وضعیت اقتصادی نامناسب خانواده…………………………………………………………………………. 90

نمودار3-7 :میانگین و توزیع فراوانی عامل عدم پایبندی خانواده به مسایل مذهبی…………………………………………………………………. 91

نمودار3-8 : میانگین وتوزیع فراوانی  عامل اعتیاد والدین        93

نمودار3-9: میانگین وتوزیع فراوانی عامل بی سوادی والدین        94

نمودار3-10 :  میانگین وتوزیع فراوانی  عامل غیبت والدین        96

نمودار3-11:  میانگین وتوزیع فراوانی عامل تعارض و جدایی والدین 98

نمودار3-12 :  میانگین وتوزیع فراوانی عامل روش های تربیتی نامناسب والدین…………………………………………………………………………… 99

نمودار3-13 :میانگین و توزیع فراوانی عامل رفتار نامناسب اولیای مدارس…………………………………………………………………………… 102

نمودار3-14 :میانگین و توزیع فراوانی  عامل کمبود امکانات در مدارس…………………………………………………………………………………….. 103

نمودار3-15 :میانگین و توزیع فراوانی عامل عدم کنترل و نظارت اولیای مدارس……………………………………………………………… 105

نمودار3-16 : میانگین وتوزیع فراوانی عامل دوستان ناباب          106

نمودار3-17 : میانگین و توزیع فراوانی عامل سکونت در مکان های نامناسب……………………………………………………………………….. 108

نمودار3-18 : میانگین و توزیع فراوانی  عامل رسانه های جمعی           109

نمودار3-19 :میانگین و توزیع فراوانی اوقات فراغت بی برنامه           111

نمودار3-20 : میانگین و توزیع فراوانی عامل مدگرایی         112

نمودار 3-21 :میانگین و توزیع فراوانی فاصله زیاد بین مدرسه و محل سکونت…………………………………………………………………………… 114

نمودار3-22 : مقایسه میانگین علل نابهنجاری در دو ناحیه آموزش و پرورش…………………………………………………………………………… 116

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo