%34تخفیف

دانلود:بررسی تطبیقی خیار عیب و تدلیس در بیع از دیدگاه مذاهب پنجگانه اسلامی

تعداد130 صفحه در فایل word

در خصوص تعداد خیارات بین فقهای امامیه و اهل سنت قول واحدی وجود ندارد. اکثریت قریب به اتّفاق فقها، خیار عیب را از جنبه­های گوناگون مورد بحث قرار داده­اند؛ با این وجود معدودی از فقهای امامیه و اهل سنت خیار تدلیس را از اقسام خیارات برشمرده­اند. فقهای امامیه و اهل سنت ثبوت خیار عیب را مشروط به شروطی می­دانند که در مجموع می­توان گفت جهل مشتری به عیب در هنگام عقد بیع از مواضع مورد اتّفاق مذاهب امامیه و اهل سنت در ثبوت خیار عیب است. در زمینه مسقطات نیز، امامیه مسقطات خیار عیب را بر سه قسم اسباب سقوط رد، اسباب سقوط ارش و اسباب سقوط رد و ارش تقسیم بندی کرده­اند. در بین مذاهب چهارگانه اهل سنت چنین تقسیم بندی وجود ندارد، امّا با تتّبع در اقوال آنان موارد سقوط رد، ارش و همینطور رد و ارش محرز می­گردد. از سوی امامیه بر حرمت تدلیس ادعای اجماع شده است؛ مالکیه، حنبلیه و مشهور شافعیه نیز تدلیس را حرام می­دانند. از مجموع عبارات مذاهب امامیه، مالکیه، شافعیه و حنبلیه به دست می­آید که مهم­ترین مصداق خیار تدلیس تصریه به شمار می­رود. در این پژوهش که به روش توصیفی – تحلیلی صورت پذیرفته، نظرات فقهای مذاهب پنجگانه اسلامی طرح و بررسی شده و چنین نتیجه شده است که خیار عیب و تدلیس با وجود تفاوت در مواردی چون ماهیت، منشأ، موجبات، مسقطات و آثار، مقتضای آنها همچون سایر خیارات، تزلزل عقد است و در صورت عدم موانع ارث ­بری، پس از فوت صاحب خیار به ارث گذاشته می­شوند؛ ضمن آنکه هر دو خیار عیب و تدلیس از جمله خیارات عام به شمار می­روند و علاوه بر بیع، در سایر عقود نیز جریان می­یابند و نسبت به ثمن و مثمن عمومیت دارند.

کلید واژه­ها: خیار، عیب، تدلیس، موجبات، مسقطات

 

 

فهرست مطالب

عنوان                                            صفحه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

چکیده……………………………………………………………………………………………………………………..د

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………1

فصل اول:کلیات و مفاهیم………………………………………………………………………………………2

1-1. تعریف و بیان مسأله……………………………………………………………………………………………..3

1-2. اهمیّت و ضرورت انجام پژوهش……………………………………………………………………………3

1-3. پیشینه و مرور پژوهشهای گذشته…………………………………………………………………………….4

1-4. سؤال های پژوهش………………………………………………………………………………………………5

1-5. اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………..5

1-6. روش انجام پژوهش…………………………………………………………………………………………….6

1-7. اصطلاحات و تعاریف………………………………………………………………………………………….6

فصل دوم: خیار عیب و احکام آن……………………………………………………………………….11

2-1. ماهیت خیار عیب………………………………………………………………………………………………12

2-1-1. دیدگاه فقهای امامیه……………………………………………………………………………………….12

2-2. مستند خیار عیب……………………………………………………………………………………………….14

2-2-1. دیدگاه فقهای امامیه……………………………………………………………………………………….14

2-3. احکام خیار عیب……………………………………………………………………………………………….15

2-3-1. دیدگاه فقهای امامیه……………………………………………………………………………………….15

2- 3-2. دیدگاه فقهای اهل سنت………………………………………………………………………………..19

2-3-2-1. دیدگاه حنفیه……………………………………………………………………………………………19

2-3-2-2. دیدگاه مالکیه…………………………………………………………………………………………..20

2-3-2-3. دیدگاه شافعیه…………………………………………………………………………………………..20

2-3-2-4. دیدگاه حنبلیه……………………………………………………………………………………………21

جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………….22

فصل سوم: موجبات و مسقطات خیار عیب……………………………………………………………24

3-1. موجبات و اسباب ثبوت خیار عیب……………………………………………………………………….25

3-1-1. دیدگاه فقهای امامیه……………………………………………………………………………………….25

3-1-2. دیدگاه فقهای اهل سنت…………………………………………………………………………………31

3-1-2-1. دیدگاه حنفیه……………………………………………………………………………………………31

3-1-2-2. دیدگاه مالکیه…………………………………………………………………………………………..34

3-1-2-3. دیدگاه شافعیه…………………………………………………………………………………………..34

3-1-2-4. دیدگاه حنبلیه……………………………………………………………………………………………36

جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………….36

3-2. مسقطات خصوص رد…………………………………………………………………………………………37

3-2-1. دیدگاه فقهای امامیه……………………………………………………………………………………….37

3-2-2. دیدگاه فقهای اهل سنت…………………………………………………………………………………42

3-2-2-1. دیدگاه شافعیه…………………………………………………………………………………………..42

3-2-2-2. دیدگاه حنبلیه……………………………………………………………………………………………43

3-3. دیدگاه مذاهب پنجگانه در سقوط خیار با زیادت در مبیع………………………………………….44

جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………….45

3-4. مسقطات خصوص ارش……………………………………………………………………………………..45

3-4-1. دیدگاه فقهای امامیه……………………………………………………………………………………….45

3-4-2. دیدگاه فقهای اهل سنت…………………………………………………………………………………47

جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………….47

3-5. مسقطات رد و ارش با هم……………………………………………………………………………………48

3-5-1. دیدگاه فقهای امامیه……………………………………………………………………………………… 48

3-5-2. دیدگاه فقهای اهل سنت…………………………………………………………………………………53

3-5-2-1. دیدگاه حنفیه……………………………………………………………………………………………53

3-5-2-2. دیدگاه مالکیه…………………………………………………………………………………………..54

3-5-2-3. دیدگاه شافعیه…………………………………………………………………………………………..54

3-5-2-4. دیدگاه حنبلیه…………………………………………………………………………………………..55

جمع بندی………………………………………………………………………………………………………………55

فصل چهارم: خیار تدلیس و موارد اشتراک و افتراق آن با خیار عیب………………..57

4-1. ماهیت خیار تدلیس و احکام آن…………………………………………………………………………..59

4-1-1. دیدگاه فقهای امامیه……………………………………………………………………………………….59

4-1-2. دیدگاه فقهای اهل سنت…………………………………………………………………………………60

4-1-2-1. دیدگاه مالکیه ………………………………………………………………………………………….60

4-1-2-2. دیدگاه شافعیه…………………………………………………………………………………………..61

4-1-2-3. دیدگاه حنبلیه……………………………………………………………………………………………62

جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………….63

4-2. مصادیق تدلیس…………………………………………………………………………………………………64

4-2-1. دیدگاه فقهای امامیه……………………………………………………………………………………….65

4-2-2. دیدگاه فقهای اهل سنت…………………………………………………………………………………75

جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………….80

4-3. موضوع تصریه………………………………………………………………………………………………….83

4-3-1. دیدگاه فقهای امامیه……………………………………………………………………………………….83

4-3-2. دیدگاه فقهای اهل سنت…………………………………………………………………………………85

4-3-2-1. دیدگاه مالکیه……………………………………………………………………………………………85

4-3-2-2. دیدگاه شافعیه…………………………………………………………………………………………..85

4-3-2-3. دیدگاه حنبلیه……………………………………………………………………………………………86

جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………….86

4-4. موارد اشتراک خیار عیب و تدلیس……………………………………………………………………….87

4-5. موارد افتراق خیار عیب و تدلیس………………………………………………………………………….89   4-5- 1. تفاوت در ماهیت……………………………………………………………………………………….89

4-5-2. تفاوت در منشأ و موجبات………………………………………………………………………………90

4-5-3. تفاوت در مسقطات……………………………………………………………………………………….91

4-5-4. تفاوت در آثار……………………………………………………………………………………………..92

4-5-5. تفاوت در فور و تراخی………………………………………………………………………………….93

4-5-6. تفاوت در حکم…………………………………………………………………………………………….93

نتیجه­گیری………………………………………………………………………………………………………………96

منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………98

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo