%34تخفیف

دانلود محصول:ارزیابی رابطه بین حساسیت سرمایه گذاران و عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد 130 صفحات این فایل word

چکیده

 در اين پايان نامه رابطه بین حساسیت سرمایه گذاران و عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در یک دوره زمانی 7 ساله (سال های 1391- 1385)مورد آزمون وارزیابی قرار گرفت.

  فرضیه های تحقیق  بر اساس مدل  ارائه شده، با استفاده از روش رگرسیون خطی مورد آزمون قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که  بین حساسیت سرمایه گذاران و شاخص بازدهی دارایی­های شرکت ها         ( )، بازدهی سرمایه شرکت ها ( سود هر سهم شرکت ها ( )و نسبت قیمت سهم به سود آن سهم شرکت ها ( رابطه منفی و معنادار و بین حساسیت سرمایه گذار و نسبت Q توبین شرکت ها رابطه مثبت(مستقیم) وجود دارد. علاوه بر این، آزمون فرضیه ها بیانگر این بود که رابطه ای بین حساسیت سرمایه گذاران و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری شرکت ها( )وجود ندارد.

واژگان کلیدی:

عملکرد شرکت ها،حساسیت سرمایه گذاران، حساسیت بازار،تمایل به ریسک

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                            صفحه

فصل اول : کلیات تحقیق

1-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….   3

1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………..   4

1-3- بیان موضوع تحقیق……………………………………………………………………………………………………………   5

1-4- اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..   6

1-5-سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….   7

1-6- فرضیات تحقیق   ……………………………………………………………………………………………………………..  7

1-7- روش کلی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………  8

1-8- قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….  8

1-9- تعریف عملیاتی واژه ها………………………………………………………………………………………………………  8

1-10- ساختار تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………  9

فصل دوم: ادبیات تحقیق

2-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………..   11

2-2-شاخص عکسل العمل رفتاری یا حساسیت سرمایه گذار………………………………………………………..  12

2-3- عملکرد شرکت ها و سازمان ها ………………………………………………………………………………………..  13

2-4- شاخص های ارزیابی عملکرد شرکت ها ……………………………………………………………………………  17

2-4-1- بازدهی داراییهای شرکت ها …………………………………………………………………………………………  17

2-4-2- بازدهی سرمایه شرکت ها …………………………………………………………………………………………….  17

2-4-3- نسبتQ توبین شرکت ها ……………………………………………………………………………………………..  17

2-4-4- سود هر سهم شرکت ها ……………………………………………………………………………………………….  18

2-4-5- نسبت قیمت سهم به سود آن سهم شرکت ……………………………………………………………………..  19

2-4-6- نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری شرکت ها ………………………………………………………………..   19

2-5- مالی رفتاری ………………………………………………………………………………………………………………….   19

2-6- تاریخچه مالی رفتاری و سیر تحول آن ……………………………………………………………………………….  23

2-7- روان شناسی شناختی ……………………………………………………………………………………………………….  26

2-7-1- رفتار سرمایه گذاران ……………………………………………………………………………………………………  27

2-7-1-1- افراد ریسک گریز ……………………………………………………………………………………………………  27

2-7-1-2- افراد ریسک پذیر ……………………………………………………………………………………………………  28

2-7-1-3- افراد خنثی نسبت به ریسک ……………………………………………………………………………………..  28

2-7-2- مروری بر تاریخچه مدل پنج عاملی ……………………………………………………………………………….  29

2-8- عوامل احساسی و تأثیرات درونی ……………………………………………………………………………………..  36

2-9- تعاملات اجتماعی …………………………………………………………………………………………………………..  38

2-10- احساسات بازار …………………………………………………………………………………………………………….  38

2-11- رفتار توده ای ……………………………………………………………………………………………………………….  38

2-11-1- سوگیری سازگارگرایی ………………………………………………………………………………………………  39

2-11-2- سوگیری آشناگرایی …………………………………………………………………………………………………..  41

2-11-3- سوگیری پشیمان گریزی ……………………………………. …………………………………………………….  41

2-11-4- رفتار توده وار و بازارهای مالی …………………………………………………………………………………..  42

2-12- پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………..  47

2-12-1- تحقیقات انجام شده در خارج کشور ……………………………………………………………………………  47

2-12-2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور ……………………………………………………………………………  51

فصل سوم:روش تحقیق

3-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………  54

3-2- روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………….  55

3-3- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………. 55

3-4- حجم نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………… 57

3-5-روش گردآوری داده ها………………………………………………………………………………………………………. 58

3-6- ابزار گردآوری داده ها…………. ………………………………………………………………………………………….  58

3-7- اعتبار و پایایی تحقیق………… ……………………………………………………………………………………………  59

3-8- روش های تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………..  59

3-8-1- روش های آماری…………………………………………………………………………………………………………  59

3-8-2- معرفی مدل و متغییرهای تحقیق ……………………………………………………………………………………  61

3-8-2-1- مدل منطقی با اجزا آن ……………………………………………………………………………………………..  61

3-8-2-2- متغییرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………..  61

3-8-3- روش های رایانه ای ………………………. ………………………………………………………………………….  64

فصل چهارم:یافته های تحقیق

4-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………  66

4-2- توصیف جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………….  66

4-3- توصیف حجم نمونه…………………………………………………………………………………………………………  67

4-4- نتایج عددی شاخص حساسیت سهامداران………………………………………………………………………….  68

4-5- نتایج آزمون های آماری برای رابطه بین IS و متغییر(ROA)نرخ بازدهی دارایی……………………      69

4-5-1- ارزیابی نرمال بودن متغییر وابسته ROA………………………………………………………………………….  69

4-5-2- بررسی استقلال واریانس ها…………………………………………………………………………………………..  70

4-5-3- نتیجه آزمون همسانی واریانس……………………………………………………………………………………….  71

4-5-4- نتیجه تحلیل ضریب تعیین تعدیل شده R2   برای رابطه بین IS و نرخ بازدهی دارایی…………….  71

4-5-5- نتیجه تحلیل آنالیز واریانس ………………………………………………………………………………………….  72

4-5-6- نتیجه آزمون برای ارزیابی رابطه بین IS و ROA………………………………………………………………  72

4-6- نتایج آزمون های آماری برای رابطه بین IS و متغییر(ROE)نرخ بازدهی سرمایه………………………….73

4-6-1- ارزیابی نرمال­بودن متغیر وابسته ………………………………………………………………………….  73

4-6-2- بررسی استقلال واریانس ها…………………………………………………………………………………………..  74

4-6-3- نتیجه آزمون همسانی واریانس……………………………………………………………………………………….  74

4-6-4- نتیجه تحلیل ضریب تعیین تعدیل شده R2 برای رابطه بین IS ونرخ بازدهی سرمایه………………  75

4-6-5- نتیجه تحلیل آنالیز واریانس……………………………………………………………………………………………  75

4-6-6- نتیجه آزمون برای ارزیابی رابطه بین IS  و  ROE………………………………………………………………………..  76

4-7- نتایج آزمون های آماری برای رابطه بین IS و متغییر(EPS) سود هر سهم…………………………………. 76

4-7-1- بررسی نرمال بودن متغییر وابسته EPS……………………………………………………………………………  76

4-7-2- بررسی استقلال واریانس ها…………………………………………………………………………………………..  77

4-7-3- نتیجه آزمون همسانی واریانس……………………………………………………………………………………….  77

4-7-4- نتیجه تحلیل ضریب تعیین تعدیل شده R2………………………………………………………………………  78

4-7-5- نتیجه تحلیل آنالیز واریانس……………………………………………………………………………………………. 78

4-7-6- نتیجه آزمون برای ارزیابی رابطه بین IS و EPS………………………………………………………………… 79

4-8- نتایج آزمون های آماری برای رابطه بین IS و متغییرQ توبین شرکت ها…………………………………..  80

4-8-1- بررسی نرمال بودن متغییر وابسته Q توبین………………………………………………………………………… 80

4-8-2- بررسی استقلال واریانس ها…………………………………………………………………………………………… 80

4-8-3- نتیجه آزمون همسانی واریانس……………………………………………………………………………………….. 81

4-8-4- نتیجه تحلیل ضریب تعیین تعدیل شده R2  برای رابطه بین IS و متغییرQ توبین……………………. 81

4-8-5-  نتیجه تحلیل آنالیز واریانس…………………………………………………………………………………………… 82

4-8-6- نتیجه آزمون ها برای ارزیابی رابطه بینISومتغییرQتوبین……………………………………………………. 82

4-9- نتایج آزمون های آماری برای رابطه بین IS و متغییر(P/E)قیمت سهام به سود هر سهم………………. 83

4-9-1- بررسی نرمال بودن متغییر وابسته P/E……………………………………………………………………………… 83

4-9-2- بررسی استقلال واریانس ها…………………………………………………………………………………………… 84

4-9-3- نتیجه آزمون همسانی واریانس……………………………………………………………………………………….. 84

4-9-4- نتیجه تحلیل ضریب تعیین تعدیل شده R2   برای رابطه بین IS ونسبت P/E…………………………. 85

4-9-5- نتیجه تحلیل آنالیز واریانس……………………………………………………………………………………………. 85

4-9-6- نتیجه آزمون ها برای ارزیابی رابطه بین IS ومتغییر نسبت P/E…………………………………………… 86

4-10- نتایج آزمون های آماری برای رابطه بین IS و متغییر(M/B)نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری….. 87

4-10-1- بررسی نرمال بودن متغییر وابسته M/B………………………………………………………………………….. 87

4-10-2- بررسی استقلال واریانس ها…………………………………………………………………………………………. 87

4-10-3- نتیجه آزمون همسانی واریانس……………………………………………………………………………………… 88

4-10-4- نتیجه تحلیل ضریب تعیین تعدیل شده R2 برای رابطه بین IS و متغییر(M/B)…………………… 88

4-10-5- نتیجه تحلیل آنالیز واریانس………………………………………………………………………………………….. 88

4-10-6- نتیجه آزمون برای ارزیابی رابطه بین IS و متغییر(M/B)…………………………………………………… 89

فصل پنجم: تلخیص، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات

5-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………….. 91

5-2- یافته های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………… 92

5-2-1- نتایج آزمون مربوط به رابطه بین IS و متغییر(ROA)…………………………………………………………. 92

5-2-2- نتایج آزمون مربوط به رابطه بین IS و متغییر(ROE)………………………………………………………….. 92

5-2-3- نتایج آزمون مربوط به رابطه بین IS و متغییر(EPS)…………………………………………………………… 93

5-2-4- نتایج آزمون مربوط به رابطه بین IS و متغییرQ توبین………………………………………………………… 93

5-2-5- نتایج آزمون مربوط به رابطه بین IS و متغییر(P/E)…………………………………………………………….93

5-2-6- نتایج آزمون مربوط به رابطه بین IS و متغییر(M/B) ………………………………………………………… 94

5-3- نتیجه تحقیق،بررسی و مقایسه …………………………………………………………………………………………… 94

5-4- نتایج تطبیقی حاصل از آزمون فرضیات ………………………………………………………………………………. 95

5-5- پیشنهادات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………. 96

5-5-1- پیشنهادات نلشی از نتایج تحقیق ……………………………………………………………………………………. 96

5-5-2- پیشنهادات برای تحقیقات آینده …………………………………………………………………………………….. 97

5-6- محدودیت های تحقیق …………………………………………………………………………………………………….. 98

فهرست منابع و مآخد …………………………………………………………………………………………………… 100

پیوست ها و ضمائم ……………………………………………………………………………………………………… 104

فهرست جداول

عنوان جدول                                                                                                      صفحه

2-1- خلاصه تحقیقات خارجی انجام شده …………………………………………………………………………………  49

2-2- خلاصه تحقیقات داخلی انجام شده …………………………………………………………………………………..  52

3-1- نحوه تعیین وضعیت بازار از حیث رفتار سرمایه گذاران ……………………………………………………….. 63

4-1- آمارتوصیفی متغییرهای آماری  ………………………………………………………………………………………….  67

4-2- تمایل به ریسک و تعداد روزهای هرطبقه در دوره مورد بررسی برای بورس تهران ………………….  68

4-3- آزمون کولموگروف-اسمیرنوف………………………………………………………………………………………….  69

4-4- مقداره آماره دوربین- واتسون …………………….. …………………………………………………………………..  70

4-5- نتایج محاسبه R2  مربوط به  رابطه بین IS و متغییر(ROA)……………………………………………………  71

4-6- آنالیز واریانس برای مناسبت مدل ………………………………………………………………………………………  72

4-7- آزمون معنی داری ضرایب رگرسیون…………………………………………………………………………………… 73

4-8- آزمون کولموگروف-اسمیرنوف………………………………………………………………………………………….  73

4-9- مقداره آماره دوربین واتسون………………………………………………………………………………………………  74

4-10- نتایج محاسبه R2  مربوط به رابطه بین IS و متغییر(ROE)……………………………………………………  75

4-11- آنالیز واریانس برای مناسبت مدل……………………………………………………………………………………..  75

4-12- آزمون معنی داری ضرایب رگرسیون…………………………………………………………………………………. 76

4-13- آزمون کولموگروف-اسمیرنوف……………………………………………………………………………………….  76

4-14- مقداره آماره دوربین واتسون……………………………………………………………………………………………  77

4-15- نتایج محاسبه R2  مربوط به رابطه بین IS و متغییر(EPS)…………………………………………………….. 78

4-16- آنالیز واریانس برای مناسبت مدل……………………………………………………………………………………… 78

4-17- آزمون معنی داری ضرایب رگرسیون…………………………………………………………………………………..79

4-18- آزمون کولموگروف-اسمیرنوف……………………………………………………………………………………….  80

4-19- مقداره آماره دوربین واتسون……………………………………………………………………………………………  80

4-20- نتایج محاسبه R2  مربوط به رابطه بین IS و متغییرQ توبین…………………………………………………… 81

4-21- آنالیز واریانس برای مناسبت مدل……………………………………………………………………………………… 82

4-22- آزمون معنی داری ضرایب رگرسیون…………………………………………………………………………………. 82

4-23- آزمون کولموگروف-اسمیرنوف………………………………………………………………………………………… 83

4-24- مقداره آماره دوربین واتسون……………………………………………………………………………………………  84

4-25- نتایج محاسبه R2  مربوط به رابطه بین IS و متغییر(P/E)……………………………………………………… 85

4-26- آنالیز واریانس برای مناسبت مدل ……………………………………………………………………………………. 86

4-27- آزمون معنی داری ضرایب رگرسیون…………………………………………………………………………………. 86

4-28- آزمون کولموگروف-اسمیرنوف………………………………………………………………………………………… 87

4-29- مقداره آماره دوربین واتسون……………………………………………………………………………………………  87

4-30- نتایج محاسبه R2  مربوط به رابطه بین IS و متغییر(M/B)……………………………………………………. 88

4-31- آنالیز واریانس برای مناسبت مدل …………………………………………………………………………………….. 89

4-32- آزمون معنی داری ضرایب رگرسیون…………………………………………………………………………………. 89

5-1- خلاصه نتایج آزمون فرضیات تحقیق ………………………………………………………………………………….. 95

فهرست نمودارها

عنوان نمودار                                                                                                  صفحه

2-1- عناصر مالی رفتاری …………………………………………………………………………………………………………  22

2-2- طبقه بندی شخصیت های سرمایه گذاران …………………………………………………………………………..  25

2-3- طبقه بندی سوگیری رفتاری سرمایه گذاران ………………………………………………………………………..  27

2-4- تئوری ناسازگاری شناختی ……………………………………………………………………………………………….. 40

4-1- پراکنش باقیمانده های استاندارد شده در مقابل پیش بینی های استاندارد شده در فرض اول                 ( رابطه بین IS و متغییر(ROA)) ………………………………………………………………………………………………… 71

4-2- پراکنش باقیمانده های استاندارد شده در مقابل پیش بینی های استاندارد شده در فرض دوم            (رابطه بین IS و متغییر(ROE)) ….. …………………………………………………………………………………………….. 74

4-3- پراکنش باقیمانده های استاندارد شده در مقابل پیش بینی های استاندارد شده در فرض سوم           (رابطه بین IS و متغییر(EPS))… …………………………………………………………………………………………………. 77

4-4- پراکنش باقیمانده های استاندارد شده در مقابل پیش بینی های استاندارد شده در فرض چهارم       (رابطه بین IS و متغییرQ توبین)… ………………………………………………………………………………………………..81.

4-5- پراکنش باقیمانده های استاندارد شده در مقابل پیش بینی های استاندارد شده در فرض پنجم               ( رابطه بین IS و متغییر(P/E) )…… ……………………………………………………………………………………………… 84

4-6- پراکنش باقیمانده های استاندارد شده در مقابل پیش بینی های استاندارد شده در فرض ششم            ( رابطه بین IS و متغییر (M/B) ).. ……………………………………………………………………………………………..88

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo