%34تخفیف

دانلود محصول:عدم اطمینان محیطی و بازار ارزشگذاری هموارسازی سود دربورس اوراق بهادار تهران

تعداد 118 صفحات این فایل word

      چکیده

 

  صورت­های مالی مبنای اصلی تصمیم­گیری اقتصادی استفاده­کنندگان از این صورت­هاست. این صورت­ها جهت ارزیابی گذشته و حال و همچنین پیش­بینی آینده واحد تجاری مورد استفاده قرار می­گیرند؛ ولیکن زمانی که محیط فعالیت واحد تجاری دارای عدم اطمینان زیاد باشد، قابلیت پیش­بینی وضعیت آتی با مشکلاتی روبرو می­شود. عدم اطمینان محیطی شامل نوسان­پذیری سودهای گزارش شده­ی سازمان­هاست و این عدم اطمینان محیطی منجر به عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و سهامداران خارجی می­شود. مدیران واحدهای تجاری که در یک محیط دارای عدم اطمینان زیاد فعالیت می­کنند، این انگیزه را دارند که چنین نوساناتی را از طریق هموارسازی سودهای گزارش شده کاهش دهند.

  ما در این تحقیق، پاسخ بازار سرمایه به هموارسازی سود را برای شرکت­هایی که در محیط دارای عدم اطمینان زیاد فعالیت می­کنند با استفاده از داده­های 162 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره 1390-1380 با استفاده از رگرسیون چندگانه بررسی می­کنیم. در ابتدا، هموارسازی سود را از طریق رتبه­بندی کسری معکوس نتایج حاصل از همبستگی پیرسون منفی بین تغییرات اقلام تعهدی اختیاری و تغییرات سود قبل از اقلام تعهدی اختیاری با استفاده از مدل تعدیل شده­ی جونز اندازه­گیری می­کنیم، همانطور که قبلا توسط تاکر و زاروین[1] (2006) انجام شد. سپس ضریب تغییرات فروش را به عنوان معیاری برای شرایط عدم اطمینان محیطی مورد محاسبه قرار می­دهیم و در نهایت این مقادیر را در مدل اصلی مورد استفاده قرار می­دهیم. نتایج نشان می­دهد که یک رابطه­ی مثبت قوی­تر بین بازده­های سهام و هموارسازی سود برای شرکتهایی که در محیط دارای عدم اطمینان زیاد فعالیت می­کنند وجود دارد.

کلمات کلیدی: عدم اطمینان محیطی، هموارسازی سود، پایداری سود

[1] Tucker & Zarowin

فهرست مطالب

 

چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………………………….1

فصل اول…………………………………………………………………………………………………………………………………………2

  • مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………..3

  • بیان مساله و تشریح موضوع…………………………………………………………………………………………………4

  • سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..6

  • فرضیه­های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….6

  • اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….6

  • روش انجام تحقیق………………………………………………………………………………………………………………7

  • اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………….8

  • ساختار کلی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..9

  • شرح واژه­ها و اصطلاحات کلیدی…………………………………………………………………………………………9

  • خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………………………10

فصل دوم………………………………………………………………………………………………………………………………………11

2-1-  مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………12

2-2-  مالی کلاسیک………………………………………………………………………………………………………………………13

     2-2-1- فرض انسان عقلایی…………………………………………………………………………………………………….14

     2-2-2- بازارهای کامل سرمایه………………………………………………………………………………………………….16

     2-2-3- فرضیه بازار کارا………………………………………………………………………………………………………….17

          2-2-3-1- بی­قاعدگی­های بازارهای کارا………………………………………………………………………………19

     2-2-4- مسئله عدم تقارن اطلاعاتی…………………………………………………………………………………………..22

     2-2-5- مسئله نمایندگی…………………………………………………………………………………………………………..23 2-3-  تئوری پاداش مدیران…………………………………………………………………………………………………………….24

2-4-  مروري بر مفهوم بنيادي سود و اهميت آن………………………………………………………………………………27

     2-4-1- مفهوم سود در سطح ساختار…………………………………………………………………………………………28

     2-4-2- مفهوم سود در سطح معاني…………………………………………………………………………………………..29

     2-4-3- مفهوم سود در سطح عمل…………………………………………………………………………………………….29

2-5- ثبات سود (سود دائمی)………………………………………………………………………………………………………….30

2-6- نقاط قوت و ضعف سود حسابداري………………………………………………………………………………………..31

     2-6-1- نقاط قوت سود حسابداري…………………………………………………………………………………………..31

     2-6-2- انتقادات و ایرادات وارد  بر سود حسابداری……………………………………………………………………32

2-7- کیفیت سود…………………………………………………………………………………………………………………………..33

     2-7-1- روش­های ارزیابی کیفیت سود………………………………………………………………………………………34

2-8- مدیریت سود………………………………………………………………………………………………………………………..35

2-9- هموارسازی سود…………………………………………………………………………………………………………………..38

     2-9-1- انواع هموارسازي سود…………………………………………………………………………………………………42

          2-9-1-1- هموارسازي طبيعي…………………………………………………………………………………………….42

          2-9-1-2- هموارسازی غیرطبیعی……………………………………………………………………………………….42

     2-9-2- ابزارهای هموارسازي (مصنوعي) سود……………………………………………………………………………43

          2-9-2-1- هموارسازی از طریق زمان­بندي رويدادها……………………………………………………………..43

          2-9-2-2- هموارسازي از طريق انتخاب روش‌هاي تخصيص…………………………………………………44

          2-9-2-3- هموارسازي از طريق طبقه بندي………………………………………………………………………….44

     2-9-3- روش‌هاي مطالعه هموارسازي سود………………………………………………………………………………..45

          2-9-3-1- مدل سنتي………………………………………………………………………………………………………..45

          2-9-3-2- مدل ايمهاف……………………………………………………………………………………………………..46

          2-9-3-3- مدل ايكل…………………………………………………………………………………………………………47

2-10- اقلام تعهدی اختیاری…………………………………………………………………………………………………………..50

2-11- عدم اطمینان محیطی……………………………………………………………………………………………………………50

2-12- مروری بر تحقیقات قبلی……………………………………………………………………………………………………..51

     2-12-1- تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………………………51

          2-12-1-1- تحقیقات مربوط به عدم اطمینان محیطی……………………………………………………………..51

          2-12-1-2- تحقیقات مربوط به هموارسازی سود………………………………………………………………….53

     2-12-2- تحقیقات داخلی………………………………………………………………………………………………………..56

2-13- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………………………59

فصل سوم……………………………………………………………………………………………………………………………………..60

3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..61

3-2- فرضیه­های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….62

3-3- متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………62

     3-3-1- متغیرهای مستقل………………………………………………………………………………………………………….62

     3-3-2- متغیرهای کنترلی…………………………………………………………………………………………………………65

     3-3-3- متغیرهای وابسته…………………………………………………………………………………………………………66

3-4- روش­شناسی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….66

     3-4-1- نوع روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………..66

     3-4-2- روش گردآوری اطلاعات و داده­ها………………………………………………………………………………..67

     3-4-3- جامعه آماری، روش نمونه­گیری و حجم نمونه………………………………………………………………..68

     3-4-4- روش تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه­ها…………………………………………………………………………68

3-5- روش استفاده از داده­ها…………………………………………………………………………………………………………..71

3-6- آزمون­های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….74

     3-6-1- آزمون­های لوین و لین (LL)………………………………………………………………………………………..74

     3-6-2- آزمون بریتونگ و می­یر………………………………………………………………………………………………..76

     3-6-3- آزمون ایم، پسران و شین (IPS)…………………………………………………………………………………..76

3-7- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………………………..76

فصل چهارم…………………………………………………………………………………………………………………………………..77

4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..78

4-2- آزمون فرضیه­ها……………………………………………………………………………………………………………………..79

     4-2-1- بررسی آمار توصیفی متغیرها در سطح کل شرکت­ها………………………………………………………..79

     4-2-2- بررسی همبستگی بین کل متغیرها در سطح کل شرکت­ها…………………………………………………81

     4-2-3- آزمون فرضیه پژوهش در سطح کل شرکت­ها در مدل بدون متغیر کنترلی……………………………82

     4-2-4- آزمون فرضیه پژوهش در سطح کل شرکت­ها در مدل با متغیر کنترلی…………………………………85

4-3- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………………………..88

فصل پنجم…………………………………………………………………………………………………………………………………….89

5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..90

5-2- مروری بر نتایج به دست آمده از تحقیق……………………………………………………………………………………91

     5-2-1- بحث و نتیجه­گیری کلی……………………………………………………………………………………………….91

     5-2-2- بحث و نتیجه­گیری حاصل از فرضیه تحقیق…………………………………………………………………….92

5-3- پیشنهادهای مبتنی بر نتایج حاصل از فرضیات تحقیق…………………………………………………………………93

5-4- پیشنهادهای موضوعی برای تحقیقات  آتی………………………………………………………………………………..93

5-5- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………………………..94

فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………………..95

     الف) منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………..95

     ب) منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………..101

پیوست 1. لیست شرکت­های مورد بررسی……………………………………………………………………………………….107

پیوست 2. نتایج آماری…………………………………………………………………………………………………………………..111

فهرست جداول

جدول 4-1: آمار توصیفی متغیرهای پژوهش در سطح کل شرکت­ها……………………………………………………..80

جدول 4-2: همبستگی بین متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………………….81

جدول 4-3: انتخاب داده­های تلفیقی در برابر داده­های تصادفی (بدون متغیرهای کنترلی)…………………………82

جدول 4-4: انتخاب الگوی اثرات ثابت در برابر الگوی اثرات تصادفی (بدون متغیرهای کنترلی)……………….82

جدول 4-5: تاثیر متغیرهای مستقل پژوهش بر بازده سهام (بدون متغیرهای کنترلی)………………………………..84

جدول 4-6: انتخاب داده­های تلفیقی در برابر داده­های تصادفی (با متغیرهای کنترلی)………………………………85

جدول 4-7: انتخاب الگوی اثرات ثابت در برابر الگوی اثرات تصادفی (با متغیرهای کنترلی)……………………85

جدول 4-8:  تاثیر متغیرهای مستقل پژوهش بر بازده سهام (با متغیرهای کنترلی)…………………………………….87

 

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo