%34تخفیف
امروزه مقوله ” توانمندسازی کارکنان” در سازمان ها از اهمیت فزاینده ای برخوردار است، چراکه دستگاه های اجرایی به دنبال الگوهای لازم برای افزایش توان مداوم کارکنان خود هستند. به نظر می رسد مفهوم “مدیریت دانش” می تواند عامل مهمی در بهبود و توسعه “توانمندسازی کارکنان” در سازمان ها باشد. تحقیق حاضر با هدف “بررسی تاثیر فرایند مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان در سازمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی” به استناد مواد 58 و 62 قانون مدیریت خدمات کشوری انجام شد. برای بررسی این رابطه از مدل احدزاده (1391) برای فرایند مدیریت دانش با چهاربعد خلق دانش، سازماندهی دانش، تسهیم دانش و بکارگیری دانش استفاده شد. ابعاد متغیر وابسته یعنی توانمندسازی کارکنان شامل احساس شایستگی، احساس استقلال، احساس موثر بودن،
برای تعیین رابطه همبستگی متغیرهای مستقل با متغیرهای وابسته از آزمون پیرسون و همچنین برای آزمون
بررسی تاثیر فرایند مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان (به استناد مواد58 و 62 قانون مدیریت خدمات کشوری) (مطالعه موردی: سازمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی)
تعداد127 صفحه در فایل word
امروزه مقوله ” توانمندسازی کارکنان” در سازمان ها از اهمیت فزاینده ای برخوردار است، چراکه دستگاه های اجرایی به دنبال الگوهای لازم برای افزایش توان مداوم کارکنان خود هستند. به نظر می رسد مفهوم “مدیریت دانش” می تواند عامل مهمی در بهبود و توسعه “توانمندسازی کارکنان” در سازمان ها باشد. تحقیق حاضر با هدف “بررسی تاثیر فرایند مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان در سازمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی” به استناد مواد 58 و 62 قانون مدیریت خدمات کشوری انجام شد. برای بررسی این رابطه از مدل احدزاده (1391) برای فرایند مدیریت دانش با چهاربعد خلق دانش، سازماندهی دانش، تسهیم دانش و بکارگیری دانش استفاده شد. ابعاد متغیر وابسته یعنی توانمندسازی کارکنان شامل احساس شایستگی، احساس استقلال، احساس موثر بودن،
معنی دار بودن شغل و اعتماد به دیگران برگرفته از تحقیق نجاری نژاد(1389) است.
روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی ـ پیمایشی می باشد. از پرسشنامه ای دارای روایی و پایایی مناسب، برای گردآوری داده های مربوط به متغیرهای تحقیق شامل ” فرایند مدیریت دانش” و” توانمندسازی کارکنان” استفاده شد. پس از برآورد نمونه تحقیق با بهره گیری از فرمول کوکران، از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای دسترسی به اعضای نمونه استفاده به عمل آمد.
برای تعیین رابطه همبستگی متغیرهای مستقل با متغیرهای وابسته از آزمون پیرسون و همچنین برای آزمون
فرضیه های تحقیق از رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد، و نتایج رگرسیون خطی چندگانه حاکی از وجود همبستگی مثبت بین ابعاد فرایند مدیریت دانش با توانمندسازی کارکنان بود. در سطح اطمینان 95 درصد، فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی تحقیق تایید شدند. مولفه تسهیم دانش با ضریب تاثیر 413/0 بیشترین سهم را در رابطه با متغیر وابسته نشان داد و مولفه خلق دانش با ضریب تاثیر 179/0 کمترین سهم را در رابطه با متغیر وابسته نشان داد. در مجموع ضریب تاثیر بین فرایند مدیریت دانش با توانمندسازی کارکنان 657/0 به دست آمد.
واژگان کلیدی :
توانمندسازی کارکنان، فرایند مدیریت دانش، خلق دانش، تسهیم دانش، سازماندهی دانش، کاربرد دانش
دسته: علوم انسانی, مدیریت
برچسب: تسهیم دانش, توانمندسازی کارکنان, خلق دانش, سازماندهی دانش, فرایند مدیریت دانش, کاربرد دانش