%34تخفیف

دانلود محصول:تاثیر فرصت¬های رشد شرکت و تداوم سود بر بازده جریان¬های نقدی آزاد با تاکید بر نوع صنعت در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد  147صفحات این فایل word

چکیده

در این پژوهش تحلیل جامعی روی تاثیرفرصت­­های رشد شرکت و تداوم سود بر بازده جریان­های نقدی آزادبا تأکید بر نوع صنعت در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل 5 صنعت فعال (صنایع سیمان، پتروشیمی، غذایی، خودرویی و دارویی) در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. قلمرو زماني پژوهش شامل يك دوره پنج ساله بر اساس صورت­هاي مالي سال­هاي 1386 الي 1391 صنایع مورد مطالعه است. اين پژوهش شامل یک فرضيه اصلي می­باشد که به دو فرضیه فرعی تقسیم می­شود، جهت آزمون فرضیات از آزمون رگرسیون خطي چندمتغيره استفاده شده است.طبق بررسي­هاي بدست آمده از آزمون فرضيه فرعی اول مبني بر اینکه فرصت­های رشد شرکت بر بازده جريان­های نقدی آزاد تاثیر دارد، مشخص گرديد فرضيه فوق در صنایع پتروشیمی، دارویی و سیمان تایید مي­گردد. هر چند که فرضيه فوق در صنایع غذایی و خودرویی رد مي­گردد، طبق آزمون فرضيه فرعی دوم مبني بر اینکه تداوم سود بر بازده جريان­های نقدی آزاد تاثیر دارد، مشخص گرديد فرضيه فوق در کلیه صنایع مورد مطالعه رد مي­گردد.

واژه های کلیدی:بازده جریان نقد آزاد، بورس اوراق بهادار تهران، تداوم سود، فرصت­های رشد

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                  صفحه

چکیده ………………………………………………………………………………………………………………………………………..1

فصل اول: معرفی پژوهش

1-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………..3

1-2- تشریح و بیان مساله پژوهش ………………………………………………………………………………………………..3

1-3- مروری بر چارچوب نظری پژوهش……………………………………………………………………………………….6

1-4- اهمیت و ضرورت  انجام پژوهش ………………………………………………………………………………………..7

1-5- اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………..8

1-5-1- اهداف علمی پژوهش………………………………………………………………………………………………………8

1-5-2- اهداف کاربردی پژوهش…………………………………………………………………………………………………..8

1-6- پرسش­های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….9

1-7-تبیین فرضیه­های پژوهش……………………………………………………………………………………………………..9

1-8- نوآوری پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….9

1-9- قلمرو پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………10

1-10- تعریف مفاهیم، واژه­ها اختصاصی و متغیرهای پژوهش…………………………………………………………10

1-11- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………………….12

1-12- ساختار کلی پژوهش ……………………………………………………………………………………………………….12

فصل دوم: ادبیات، چارچوب نظری و مروری بر پژوهش­های مربوط

2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….14

2-2- مبانی نظری………………………………………………………………………………………………………………………14

2-2-1- مفهوم سود و وجه نقد و اهميت آن­ها………………………………………………………………………………15

2-2-2- مفهوم سود درگزارشگری مالی………………………………………………………………………………………..16

2-2-3- تجزیه و تحلیل صورت­های مالی…………………………………………………………………………………….18

عنوان                                                                                                                 صفحه

2-2-4-­ فرصتهاي رشدوساختار سرمايه(اهرم)……………………………………………………………………………….20

2-2-5-­ فرصت­هاي رشد و سود تقسيمي……………………………………………………………………………………..21

2-2-6- فرصت­های رشد و كيفيت سود……………………………………………………………………………………….23

2-3- چرخه­ي عمر شركت………………………………………………………………………………………………………….24

2-4- جريان نقد آزاد………………………………………………………………………………………………………………….26

2-4-1- ﺟﺮﻳﺎن ﻧﻘﺪ آزاد ﻫﺮ ﺳﻬﻢ………………………………………………………………………………………………….26

2-4-2- ﺑﺎزده ﺟﺮﻳﺎن ﻧﻘﺪ آزاد………………………………………………………………………………………………………27

2-4-3- ﺟﺮﻳﺎن ﻧﻘﺪ آزاد ﺑﺮاي شرکت……………………………………………………………………………………………27

2-4-4- جريان نقد عملياتي………………………………………………………………………………………………………..28

2-5- تعريف مديريت جريان­هاي نقدي………………………………………………………………………………………..29

2-5-1- انگيزه شركت ها از مديريت جريان هاي نقدي………………………………………………………………….29

2-5-2- انگيزه افزايش رفاه سهامداران………………………………………………………………………………………….31

2-5-3- انگيزه تسهيل قابليت پيش بيني………………………………………………………………………………………..31

2-5-4- افزايش رفاه مديريت……………………………………………………………………………………………………..31

2-6- روش­هاي مديريت جريان هاي نقدي…………………………………………………………………………………..32

2- 7- رابطه میان مديريت جريان نقدي و تئوري اثباتي حسابداري…………………………………………………..34

2-8- فرصت­های رشد، تداوم سود و بازده جریان­های نقد آزاد………………………………………………………..34

2-9- نتیجه­گیری و ارائه مدل مفهومی پژوهش……………………………………………………………………………….37

2-10- پژوهش­های داخلی  ………………………………………………………………………………………………………..38

2-11- پژوهش­های خارجی  ……………………………………………………………………………………………………..40

2-12-­ خلاصه­ي فصل………………………………………………………………………………………………………………42

فصل سوم: روش شناسي پژوهش

3-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………..44

3-2- روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….45

عنوان                                                                                                                  صفحه

3-3- قلمرو پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….45

3-3-1- قلمرو موضوعي پژوهش………………………………………………………………………………………………..45

3-3-2- قلمرو زماني پژوهش……………………………………………………………………………………………………..45

3-3-3- قلمرو مكاني پژوهش……………………………………………………………………………………………………..45

3-4- فرضيه­هاي پژوهش……………………………………………………………………………………………………………45

3-5- متغيرهاي پژوهش و نحوة سنجش آن­ها  ……………………………………………………………………………..46

3-5-1- جریان­های نقدی آزاد  …………………………………………………………………………………………………..46

3-5-2- جریان نقد آزاد هر سهم  ……………………………………………………………………………………………….47

3-5-3- بازده جریان نقد آزاد  ……………………………………………………………………………………………………47

3-5-4- فرصت­های رشد  …………………………………………………………………………………………………………47

3-5-5-  تداوم سود  ………………………………………………………………………………………………………………..48

3-5-6- علامت اختصاری متغیرها  ……………………………………………………………………………………………..49

3-6- جامعه­ی آماري پژوهش………………………………………………………………………………………………………49

3-7- روش گردآوري اطلاعات و داده­هاي پژوهش………………………………………………………………………..50

3-8- روش كلي تحليل داده­ها  …………………………………………………………………………………………………..50

3-9- روش­های آماري  ……………………………………………………………………………………………………………..51

3-10- مدل پژوهش  ………………………………………………………………………………………………………………..51

 3-10-1- روش آزمون فرضيه­ها  ……………………………………………………………………………………………….51

 3-10-2- تحليل رگرسيون  ………………………………………………………………………………………………………52

3-10-2-1­- ضريب تعيين…………………………………………………………………………………………………………..53

3-10-2-2­- ضريب همبستگي …………………………………………………………………………………………………..54

3-10-2-3­- آزمون كلموگروف اسميرنوف ………………………………………………………………………………….54

3-10-3­- آزمون معنادار بودن R………………………………………………………………………………………………….54

3-10-4­- آزمون معنادار بودن در الگوي رگرسيون  ………………………………………………….. …………………56

عنوان                                                                                                                  صفحه

3-10-4-1­- آزمون معنادار بودن معادله رگرسيون  ………………………………………………………………………..56

3-10-4-2­- آزمون معنادار بودن ضرايب  ……………………………………………………………………………………57

3-10-5­- تعيين صحت مدل رگرسيون و بررسي تاثير مدل ارائه شده……………………………………………….57

3-10-6­- آزمون دوربين- واتسون ………………………………………………………………………………………………58

 3-11- خلاصه­ي فصل …………………………………………………………………………………………………………….59

فصل چهارم:تحلیل داده­های پژوهش

4-1-­ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….61

4-2­- يافته هاي توصیفی…………………………………………………………………………………………………………….61

4-3­­-آزمون نرمال بودن داده ها…………………………………………………………………………………………………….65

4-4­- همبستگی…………………………………………………………………………………………………………………………68

4-4-1­- مفهوم معني داري در همبستگي……………………………………………………………………………………….68

4-4-2- رگرسيون……………………………………………………………………………………………………………………..69

4-4-3- آزمون دوربین- واتسون………………………………………………………………………………………………….69

4-5­- آزمون فرضيه­ها…………………………………………………………………………………………………………………70

4-5-1- آزمون فرضیه اول  ………………………………………………………………………………………………………..70

4-5-2- آزمون نرمال بودن خطاها………………………………………………………………………………………………..73

4-5-3- آزمون فرضیه دوم………………………………………………………………………………………………………….82

4-5-4- آزمون نرمال بودن خطاها………………………………………………………………………………………………..84

4­-6­­­- خلاصه‌ی فصل………………………………………………………………………………………………………………….94

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادهای پژوهش

5-1­­- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….96

5-­2­- نتايج آزمون فرضيه‌ها…………………………………………………………………………………………………………96

5-2-1­­- نتيجه آزمون فرضيه اول………………………………………………………………………………………………….96

5-2-2­­- نتيجه آزمون فرضيه دوم…………………………………………………………………………………………………98

عنوان                                                                                                                  صفحه

5-2-3­­- خلاصه نتايج پژوهش…………………………………………………………………………………………………….99

5-3­­- مقايسه نتايج پژوهش حاضر با پژوهش­های قبلي…………………………………………………………………100

5-4­- محدوديت‌هاي انجام پژوهش……………………………………………………………………………………………101

5-­5­- پيشنهادهاي حاصل از پژوهش…………………………………………………………………………………………..101

5-­5-­1­­- پيشنهادات مبتني بر فرضيه­ها…………………………………………………………………………………………101

5-­5-2­­- پيشنهاد براي پژوهش­های آتي……………………………………………………………………………………….102

5-6­­- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………………….102

فهرست منابع

منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………….130

منابع غیرفارسی………………………………………………………………………………………………………………………..132

فهرست جداول

جدول 3-1- علامت اختصاري متغيرهاي تحقيق…………………………………………………………………………….49

جدول 4-1- علامت اختصاري متغيرهاي پژوهش………………………………………………………………………….62

جدول 4- 2- آمار توصيفي متغیرهای تحقیق در صنایع پتروشیمی…………………………………………………….62

جدول 4- 3- آمار توصيفي متغیرهای تحقیق در صنایع غذایی………………………………………………………….63

جدول 4- 4- آمار توصيفي متغیرهای تحقیق در صنایع خودرو………………………………………………………..63

جدول 4- 5- آمار توصيفي متغیرهای تحقیق در صنایع دارویی…… ………………………………………………….64

جدول 4- 6- آمار توصيفي متغیرهای تحقیق در صنایع سیمان………………………………………………………….64

جدول 4-7- نتيجه آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف برای نرمال بودن متغیر FCFY در صنایع مورد مطالعه ……………………………………………..65

جدول 4-8- ضریب همبستگي پیرسون…………………………………………………………………………………………71

جدول 4-9- خلاصه مدل رگرسیون……………………………………………………………………………………………..75

جدول 4-10- نتایج تحلیل واریانس یکطرفه………………………………………………………………………………….76

جدول 4-11- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت پتروشیمی……………………………………………..77

جدول 4-12- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت غذایی…………………………………………………..78

عنوان                                                                                                                  صفحه

جدول 4-13- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت خودرو………………………………………………….79

جدول 4-14- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت دارویی…………………………………………………80

جدول 4-15- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت سیمان…………………………………………………..81

جدول 4-16- ضریب همبستگي پیرسون………………………………………………………………………………………83

جدول 4-17-خلاصه مدل رگرسیون…………………………………………………………………………………………….87

جدول 4-18- نتایج تحلیل واریانس یکطرفه………………………………………………………………………………….88

جدول 4-19- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت پتروشیمی……………………………………………..89

جدول 4-20- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت غذایی…………………………………………………..90

جدول 4-21- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت خودرو………………………………………………….91

جدول 4-22- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت دارویی…………………………………………………92

جدول 4-23- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت سیمان…………………………………………………..93

جدول 4-24- جمع­بندی نتایج فرضیه­ها  ……………………………………………………………………………………..94

جدول5-1- خلاصه نتايج آزمون فرضيه­ها…………………………………………………………………………………….99

جدول5-2- مقايسه نتايج پژوهش حاضر با نتايج پژوهش­های قبلي………………………………………………..100

فهرست نمودارها

نمودار 4-1- احتمال نرمال بودن متغير وابسته در صنایع پتروشیمی…………………………………………………..66

نمودار 4-2- احتمال نرمال بودن متغير وابسته در صنایع غذایی………………………………………………………..66

نمودار 4-3- احتمال نرمال بودن متغير وابسته در صنایع خودرویی……………………………………………………67

نمودار 4-4- احتمال نرمال بودن متغير وابسته در صنایع دارویی……………………………………………………….67

نمودار 4-5- احتمال نرمال بودن متغير وابسته در صنایع سیمان………………………………………………………..68

نمودار 4-6- توزيع خطاهاي مدل رگرسيون فرضیه اول برای صنایع پتروشیمی………………………………….73

نمودار 4-7- توزيع خطاهاي مدل رگرسيون فرضیه اول برای صنایع غذایی……………………………………….73

نمودار 4-8 – توزيع خطاهاي مدل رگرسيون فرضیه اول برای صنایع خودرویی…………………………………74

نمودار 4-9- توزيع خطاهاي مدل رگرسيون فرضیه اول برای صنایع دارویی………………………………………74

عنوان                                                                                                                  صفحه

نمودار 4-10- توزيع خطاهاي مدل رگرسيون فرضیه اول برای صنایع سیمان……………………………………..75

نمودار 4-11- توزيع خطاهاي مدل رگرسيون فرضیه دوم برای صنایع پتروشیمی……………………………….85

نمودار 4-12- توزيع خطاهاي مدل رگرسيون فرضیه دوم برای صنایع غذایی…………………………………….85

نمودار 4-13- توزيع خطاهاي مدل رگرسيون فرضیه دوم برای صنایع خودرویی………………………………..86

نمودار 4-14- توزيع خطاهاي مدل رگرسيون فرضیه دوم برای صنایع دارویی……………………………………86

نمودار 4-15- توزيع خطاهاي مدل رگرسيون فرضیه دوم برای صنایع سیمان…………………………………….87

فهرست پیوست­­ها

پیوست الف-1- ………………………………………………………………………………………………………………………103

پیوست الف-2- ………………………………………………………………………………………………………………………105

پیوست الف-3- ………………………………………………………………………………………………………………………112

پیوست الف-4- ………………………………………………………………………………………………………………………118

پیوست الف-5- ………………………………………………………………………………………………………………………124

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo