%37تخفیف

بـررسي سبـک پوشش زنـان و عـوامل موثر بر آن در شـهر مشهد(با پرسشنامه)

تعداد 180 صفحه فایل word قابل ویرایش

Site: www.filenaab.ir

دانشكده علوم انساني ،گروه آموزشي علوم اجتماعي

كارشناسي ارشد”

گرايش : جامعه شناسي

عنوان:

بـررسي سبـک پوشش زنـان و عـوامل موثر بر آن در شـهر مشهد

 

چکیده:

     در یک دهه اخیر تغییرات ژرفی در پوشش زنان ایرانی رخ داده  که نه تنها در الگوی کالاهای مصرفی، بلکه در نحوه پوشش آنهادر مکان ها ،فضا ها و زمان های خاص  نیز متبلور است؛ به گونه ای که می توان از  شورش تن   صحبت کرد.از این رو پژوهش حاضر به بررسی  سبک پوشش زنان  و عوامل مرتبط با آن می پردازد.محقق برای تبیین مساله تحقیق خود از نظریه های وبلن،زیمل ،گیدنز، بوردیو و . استفاده کرده است.جامعه آماری تحقیق زنان 20 تا 50 ساله شهر مشهد و حجم نمونه این تحقیق 200 نفر است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای با تخصیص مناسب انتخاب شده است. روش تحقیق،پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده است. در این تحقیق؛ چهار سبک پوشش از یکدیگر متمایز شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که مصرف رسانه ای، سرمایه اقتصادی و فرهنگی و هویت فردی و اجتماعی و سلیقه بر سبک پوشش زنان مؤثر است.

واژگان کلیدی:

سبک پوشش، حجاب، سلیقه، هویت ، مصرف ،سرمایه فرهنگی ، سرمایه اقتصادی

اهمیت و ضرورت تحقیق:

– ضرورت بررسی سبک پوشش ازآنجا ناشی می شود که مطالعه پوشش زنان  یک جامعه شناخت لازم را درباره بخشی از فرهنگ آن جامعه میسر می سازد. آشنایی با نوع پوشش زنان ، نگرشها، رفتارها و نمادهای افراد در زمینه زندگی روزمره می تواند تفسیری واقعی از جهت گیری ها و الگوهای رفتاری آنها ترسیم سازد. هم چنین می تواند در درک تحولات و تهدیدات فرهنگی کار ساز باشد و به برنامه ریزان اجتماعی در جهت  بهبود ناهنجاریها یاری رساند.

– در جوامع امروزی کارکردهای ساده و اولیه لباس کم رنگ شده و در عوض کارکردهای پیچیده تری مانند خلق هویت [1]و ایجاد تمایز[2] و سبک زندگی [3]برای آن متصور است.جامعه کنونی ایران در فرایند پیچیده جهانی شدن قرار گرفته و نمی تواند راهی کاملا جداگانه در پیش گیرد.اما از سویی این جامعه می خواهد خصایل بومی ،فرهنگی و دینی خود را به فرایندهای جهانی تحمیل کند و درصدد نوعی تلفیق میان این دو امر است.ولی مدتهاست با این قضیه در چالش می باشد که چه الگوی مناسبی را می تواند برای زنان و دختران جوان با انواع سلیقه ها ارایه دهد.(حمیدی،فرجی؛24:1386)

– گسترش رسانه های جمعی، شکل جدیدی از سبک ها و هویت یابی برای زنان پدید آورده که عمدتا در تقابل با فرهنگ معمول جامعه است.

– با رشد سرمايه‌داري، تعداد ماشين‌هاي توليد افزايش يافت و نياز به بازارهاي بسيار وسيع براي مصرف اين ماشين ها بالا گرفت. سودجويان عرصه زيبايي درصدد برآمدند از توده زنان به عنوان بخش عظيمي از جامعه بهره‌برداري کنند و اين چنين شد که مُد[4] که جزیی از صنعت پوشاک است از محدودة تنگ ثروتمندان بيرون آمد و فراگير شد و در روابط اجتماعي بر کل جمعيت زنان تحميل گردید. (هنسن و ريد،1386: 102)

بدیهی است پیامدهای منفی که در بالا ذکر گردید جبران آن در کوتاه مدت میسر نخواهد شد و مستلزم صرف هزینه و زمان در دراز مدت است که اگر به جا و به موقع و با برنامه ریزی به آن توجه شود علاوه بر آن که مانع ایجاد و گسترش پیامدها مخرب و سوء بعدی شده موجب پیشگیری و درمان پاره ای از مسایل مختلف در زمینه های دیگر خواهد شد.لذا هر تحقیقی که بتواند در جهت بهبود و تقویت هنجارهای جامعه کمک کند از اهمیت و ضرورت بسیار برخوردار است.

1-3 اهداف تحقیق:

1-3-1 اهداف توصیفی کلی

– بررسی سبک پوشش زنان در شهر مشهد

1-3-2 اهداف توصیفی جزیی

– شناسایی سبک پوشش در حوزه عمومی

– شناسایی میزان دینداری زنان

– شناسایی میزان سرمایه فرهنگی زنان

– شناسایی میزان سرمایه اقتصادی زنان

– شناسایی هویت شخصی زنان

– شناسایی هویت اجتماعی زنان

– شناسایی ارزشهای زنان نسبت به پوشش

– شناسایی سلیقه زنان در انتخاب  پوشش

– شناسایی میزان مصرف پوشاک زنان

– شناسایی میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی زنان

شناسایی ویژگی های سن ،تاهل ،شغل ،میزان تحصیلات  .. زنان مشهد

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...
enemad-logo